Mart sa preko 6.000 tona anoda

Izvor: Kolektiv.co.rs, 29.Mar.2017, 14:48   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mart sa preko 6.000 tona anoda

Remontom su otklonjene sve tehnološke smetnje i sada nemamo prepreke da radimo po projektu, pa i više od toga – kaže direktor TIR-a Vladimir Janošević. – Nova Elektroliza puna i razmatra se aktiviranje „stare“. – Remontom kotlova i zamenom ventila stvoreni uslovi da i Energana proizvodi projektovanu količinu električne energije. – Sumporna podigla iskorišćenje gasa na 98 procenata. – Konvertori sada odlično tope hladne materijale i zalihe ubrzano padaju TIR. – Najvažnije za Topionicu i rafinaciju, a ohrabrenje za mene kao direktora, jeste napredak koji smo postigli nedavnim remontom. Otklonili smo, ne samo ono što je oštećeno požarom, već i kasnijim radom u neregularnim uslovima. Ispravili smo, popravili, doveli u red sve na novoj liniji topljenja i tako otvorili sva vrata nesmetanoj proizvodnji. Jer, bez obzira koliko smo se dosad trudili i hteli, uvek smo imali neka ograničenja, zagušenja… Sada imamo ono što je trebalo da imamo prvog dana kad smo pustili topionicu i treba nam samo dovoljno sirovina. Sada je sve u rukama naših već “uigranih” operatera koji, na moje zadovoljstvo, disciplinovano prihvataju precizne zahteve nove, drugačije tehnologije koja ne trpi improvizacije, jer sve se zna i sve kontrolišu računari. Sve se proda Pogon Regeneracije za proizvodnju plavog kamena u sklopu Elektrolize prati njenu proizvodnju i radi punim kapacitetom. Može da proizvede, i proizvodi, mesečno 100 do 120 tona, a godišnje je to, po rečima Janoševića, 1.200 do 1.400 tona. Sve to bez problema se proda, a katodni bakar i unapred plaća. – Nama u TIR-u sada je najveći problem da imamo što veću proizvodnju svih artikala jer se sve proda – kaže direktor. – U pogonima prerade je bilo problema zbog prevelikih kapaciteta, ali u delu koji je ostao, toga više nema. Katode se avansno prodaju. Fabrika soli metala je smanjila kapacitet, ali i dalje proizvodi srebro-jodid (za protivgradne rakete) i srebro-nitrat (za hemijsku industriju) koji se uglavnom prodaju u zemlji, a nešto u okruženju. Ovim rečima direktor TIR-a Vladimir Janošević ističe najvažniju promenu u radu metalurga tokom meseca koji je upravo istekao, a brojke o tonama anoda i katoda samo potvrđuju njegove reči. Iako zbog planiranog remonta prvih šest-sedam dana marta nije bilo proizvodnje, u nastavku meseca se radilo izuzetno dobro i prosek dnevnog ulaza anoda u Elektrolizu brzo je podignut na skoro 200 tona. – Plan prerade suve šarže za 20 dana, uprkos tome što nije rađeno šest, ostvaren je 100 odsto zahvaljujući tome što smo remontom znatno podigli kapacitet. Sada nemamo nikakvih prepreka da radimo po projektu, pa i više od toga – kaže Janošević. – Konačno, nikakav problem nije taj časovni kapacitet od 56 tona, što znači da dnevno topimo oko 1.350 tona suve šarže. Za 21 dan proizvedeno je bezmalo 4.000 tona anoda, a pošto se do kraja marta planira u proseku oko 300 tona dnevno, nadamo se vrlo uspešnom mesecu sa preko 6.000 tona anodnog bakra, što je izuzetan uspeh. Kao važan momenat Janošević navodi da su tokom zastoja zbog remonta i u Novoj energani otklonjeni problemi na parnoj turbini, tako da je u martu bila veoma blizu projektovanim mogućnostima. –Pošto uspešan rad Topionice podrazumeva isto takvo funkcionisanje Fabrike sumporne kiseline – kaže Janošević – ovakvim radom posle remonta (kada je zamenjen katalizator i sređen kontaktni kotao) ona je, takođe, podigla svoj kapacitet na 98 odsto iskorišćenja gasa. To je 1.100 do 1.200 tona kiseline dnevno, zavisno od kvaliteta gasa koji prima, odnosno šarže koja se topi. Za 21 dan proizvedeno je 16.908 tona sumporne kiseline, a pošto je dnevni minimum 1.000 tona (a biće više) kraj marta dočekaćemo sa preko 26.000 tona. Napominjem da se ono što je ovde izgubljeno zbog remonta, ne može nadoknaditi kao u Topionici jer, jednostavno, nije bilo gasa. Janošević posebno naglašava da je tokom remonta poboljšan i rad konvertora, tako da oni sada odlično tope hladne materijale. – Zalihe hladnog materijala spustili smo na 1.900 tona – kaže on – a računamo da ćemo ih do kraja marta smanjiti za još 300 do 400 tona. Nedavno smo zamenili i centralni gorionik na fleš-peći tako da bi ona sada mogla da pruži mnogo više da nam je na raspolaganju još jedan konvertor. Sa sigurnošću tvrdim da smo novom tehnologijom ovladali i da možemo da dokažemo sve parametre iz projekta. Sa takvim radom Topionice, Elektroliza je 23. marta (kada smo razgovarali sa Janoševićem), u ćelijama imala 4.622 tone bakra! Od toga 3.052 tone bio je bakar iz sopstvenih koncentrata, a 1.400 tona uvozna prerada. – Imajući u vidu domet Topionice do kraja meseca, planiramo da aktiviramo i „staru“ Elektrolizu – kaže naš sagovornik. – Ona je, inače, spremna za rad i ne može da iznenadi bilo koji priliv anoda. A, u tom “starom” delu mogu da se aktiviraju 144 elektrolitičke ćelije, ili šest grupa, što je ukupan kapacitet od preko 7.000 tona katodnog bakra! Elektroliza je do 23. marta proizvela 3.700 tona katoda od kojih su preko 2.600 tona iz sopstvenih sirovina. Do kraja meseca računamo na još 1.200 tona, tako da ćemo ga završiti sa 5.000 tona katodnog bakra. Sa pomenutim potencijalom ćelija u aprilu možemo da očekujemo preko 6.000, pa i 7.000 tona katoda, budemo li zadržali ovaj trend. A, što je veća proizvodnja katoda, to rastu i količine pratećih, plemenitih metala. Najteži problem TIR-a su pogoni prerade bakra, jer su, po rečima našeg sagovornika, ostali bez tržišta i sa zastarelom tehnologijom, sa prevelikim, predimenzionisanim fabrikama primerenim tržištu bivše Jugoslavije. – Rad tih linija sa malim kapacitetom (od desetak odsto) ekonomski je apsolutno neopravdan – kaže Janošević. – Zbog toga smo Livnicu, koja je bila ogromnog kapaciteta, sveli na Livnicu fazonskih odlivaka i ona sada servisira potrebe našeg rudarstva i ATB FOD-a. U njoj se proizvode razne čaure i nalivaju obloge drobilica. Pogon prerade (proizvodnje vodomera) potpuno je “zamrznut” zbog nedostatka tržišta, dok u Fabrici bakarne žice radi samo pogon Sintermetalurgije, pošto ima ugovoren posao za vojnu industriju. Recimo i to da je celokupnu TIR-ovu proizvodnju svojim uslugama (prevoz koncentrata, anoda, istovar, utovar, pretovar…) ispratio Transport, dok je Stara energana obezbedila kompletnu toplotnu energiju za Elektrolizu. Taj pogon je i dalje vrlo važan za metalurške procese, pogotovo u zimskim uslovima.

Nastavak na Kolektiv.co.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kolektiv.co.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kolektiv.co.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.