Užice: Amerikanci i Rusi   pomažu obnovu aerodroma  Ponikve

Izvor: Blic, 15.Dec.2010, 01:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Užice: Amerikanci i Rusi pomažu obnovu aerodroma Ponikve

Užice - Aerodrom Ponikve zvanično je postao vlasništvo Užica. Odlukom Vlade Srbije svih 550 hektara aerodromskog kompleksa država je ustupila gradu namernom da ovu vojnu vazdušnu luku osposobi za potrebe civilnog saobraćaja. Naredni korak u tom cilju biće donatorska konferencija na kojoj će se prikupljati novac za razminiranje Ponikava za čiju revitalizaciju je zainteresovana “Ekspo Italija”, organizacija koja promoviše privredu ove zemlje.

Užičani su podršku za >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << obnovu aerodroma zatražili i od nekoliko ambasada, a pomoć su do sada obećali SAD i Rusija.

Stavljanjem aeorodroma na imovinsku kartu Užica stekao se prvi uslov da se grad, kao novi vlasnik do juče vojnog objekta, upusti u "potragu” za donatorima koji bi finansirali razminiranje ovog prostora. Njihov novac poslužiće za čišćenje područja još uvek "zasejanog” NATO bombama i vađenje osam aviona koji zatrpani stoje u aerodromskim kaponirima još od 1999. godine.

Da bi se 3.200 metara piste, najduže na Balkanu, i okolno prostranstvo učinilo bezbednim, procenjuje Jovan Marković, gradonačelnik Užica, biće potrebno između šest i osam miliona evra.

- Ta sredstva pokušaćemo da prikupimo putem donatorske konferencije koju planiramo za kraj februara ili početak marta naredne godine. Do sada smo se za pomoć obratili ambasadama Nemačke, Švajcarske, Amerike, Rusije, Japana, Italije, Norveške, Evropskoj komisiji u Srbiji. Ruski ministar za vanredne situacije Sergej Šojgu obećao je donaciju, a 1,5 miliona evra nagovestila nam je i ambasada Amerike - kaže Marković, uz napomenu da je upravo razminiranje najveća finansijska stavka u projektu konverzije aerodroma.

Premda je revitalizacija Ponikava isuviše veliki zalogaj i za grad i za državu, napominje Marković, lokalna samouprava je još ranije stupila u kontakt sa donatorima. Niko od njih, iskren je on, nije bio spreman da pomogne, dok je aerodrom bio vođen kao vojno vlasništvo.

Kako projektuje užička lokalna samouprava, prikupljanje novca za razminiranje i samo uklanjanje zaostalih projektila i zatrpanih vazduhoplova trebalo bi da bude završeno do sredine 2012. godine. Potom sledi asflaltiranje manjeg dela piste, a zatim i raspisivanje tendera kojim će se tražiti strateški partner spreman da uloži u razvoj kargo saobraćaja i čarter letove lou kost kompanija.

- Nedavno smo na ovu temu vodili razgovor sa predstavnicima "Ekspo Italije”. Ogroman prostor koji Ponikve nude, priznali su nam oni, njima je interesantan zbog mogućnosti izgradnje hladnjača, a pogodovali bi im i veliki hangari kojima aerodrom raspolaže. Italijani su se saglasili da bi im aerodrom kraj Užica bila idealna spona sa Srbijom i stoga su najavili skoriju posetu i otpočinjanje pregovora o eventualnoj saradnji - navodi Jovan Marković.

Izrada projekta za razminiranje Ponikava u nadležnosti je Centra za vanredne situacije i on će biti završen, kažu Regionalnoj privrednoj komori Užice, do kraja februara 2011. A upravo RPK autor je jedne druge studije koja se bavi uticajem konverzije Ponikava na ekonomiju zlatiborske regije.

- Studija je pokazala da civilna vazdušna luka u prvih deset godina neće biti rentabilna. Međutim, kako su pokazala iskustva iz drugih država, aerodromi ne postoje zbog sebe nego zbog privrednog razvoja regiona - napominje Saša Savić, menadžer za projekte pri RPK Užice.

Svi stranci koji su dolazili u Užice sa idejom da investiraju u ovaj kraj, navodi naš sagovornik, prvo su postavljali pitanje infrastrukture: "Imate li aerodrom ili autoput, kako ste povezani sa svetom?”

Savić napominje da bi Ponikve prvenstveno bile potpora turizmu ovom delu Srbije jer uzalud svi potencijali Zlatibora, Tare, Zlatara, kada stranac neće da leti do Beograda sat-dva, da bi posle toga morao da se vozi pet sati kako bi stigao na odmor. U studiji koja se bavila perspektivom Ponikava kao reper je poslužio aerodrom u Mariboru, koji se isključivo orijentisao na turizam. Na jedan evro koji zaradi ovaj slovenački aerodrom, mariborska privreda prihoduje čak osam puta više.

- Sličan primer imamo u Žilinama u Slovačkoj. Tamo je kompanija KIA uslovila izgradnju fabrike postojanjem aerodroma koji će imati jednu dnevnu liniju prema nekoj od evropskih prestonica. Slovaci su brže-bolje za šest meseci jedno sportsko uzletiše prilagodili potrebama međunarodnog saobraćaja i uveli svakodnevne letove do Praga. Aerodrom u Žilinama nije rentabilan, ali ga održavaju zbog KIA, odnosno koristi koju ona donosi regiji - priča Saša Savić.

Pista u dobrom stanju

Pista na Ponikvama, u čiju sanaciju je proteklih godina dosta uloženo, u sasvim je dobrom stanju i ne iziskuje velika ulaganja. Kontrolni toranj je u funkciji i bez problema bi odgovorio potrebama. Najveći problem je put koji će vezati Užice i Ponikve. "Kako se bude razvijao aerodrom, tako će se razvijati i prateća infrastruktura. To znači da će vremenom biti izgrađen i novi prilazni put, magacini, terminali, osvetljenje oko piste”, objašnjava gradonačelnik Užica Jovan Marković.

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Užice traži investitore za Ponikve

Izvor: B92, 15.Dec.2010

Užice -- Vlada Srbije prenela je Užicu svih 550 hektara aerodromskog kompleksa, tako da je konačno ovaj grad postao zvanični vlasnik aerodroma Ponikve...Nadležni u Užicu imaju nameru da ovu vojnu vazdušnu luku osposobe i za potrebe civilnog saobraćaja...Za revitalizaciju Ponikava zainteresovana...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.