Izvor: Blic, 27.Nov.2015, 13:41 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Prirodni gas je ekološko gorivo
Kao čuvar okoline i ljudskog zdravlja, prirodni gas s punim pravom nosi epitet ekološkog energenta.
Naime, prirodni gas, kao primarna energija, iz prirode dolazi u idealnom stanju za sagorevanje u gasovito stanje. Štetni sastojci, kao što je na primer sumpor u zemnom gasu, praktično ne postoje. Takođe, prirodni gas sagoreva skoro bez čađi, a prašine prilikom sagorevanja nema.
Čuvar čovekove okoline i čovekovog zdravlja
U poslednje vreme se >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << sve više koristi komprimovani prirodni gas za pogon motornih vozila kao alternativno gorivo, pre svega, motornim benzinima, ali i dizel-gorivu, a eventualno se koristi i kao utečnjeni prirodni gas. Prirodni gas je jedno od najperspektivnijih i ekološki prihvatljivih goriva, sa najmanjom emisijom ugljen-dioksida. KPG se najčešće upotrebljava na vozilima kao što su gradski autobusi i kamioni, a ređe na putničkim vozilima, s obzirom na to da se KPG, za razliku od tečnog naftnog gasa (TNG), može primeniti i na dizel-motorima. Mana upotrebe KPG sistema je retka prodajna mreža, tj. nepostojanje kompresorskih KPG stanica.
Inače, bez obzira na to koje gorivo je u pitanju, pri svakom sagorevanju nastaju oksidi azota zbog reakcije azota sa kiseonikom iz vazduha. Pritom, azotni oksidi u atmosferi škode flori i fauni. Pri sagorevanju prirodnog gasa stvaraju se neznatne količine oksida azota, a korišćenjem modernih gasnih kotlova ionako mala količina oksida azota se i dalje smanjuje.
Bitno je napomenuti i da sam transport gasa nije štetan po okolinu s obzirom na to da se transportuje podzemno, izgrađenim gasovodima, čime je transport brodovima, vozovima i auto-cisternama izlišan. Nakon što se crpljenjem dovede na zemljinu površinu, prirodni gas se čisti od primesa kao što su voda, drugi gasovi, ostaci nafte i mehaničke nečistoće, da bi se doveo u granice propisanog kvaliteta. Rafinacija prirodnog gasa eksploatisanog iz domaćih nalazišta Mokrin, Kikinda, Crnja i Rusanda vrši se u rafineriji gasa u Elemiru, a gas iz ostalih nalazišta prečišćava se (suši) direktno na gasnim poljima i šalje se u gasovodni sistem.
Transportni sistem prirodnog gasa u Srbiji ima kapacitet od 6,1 milijardu metara kubnih godišnje, od čega je deo kapaciteta od 760 miliona godišnje rezervisan za tranzit za BiH. Dnevna potrošnja prirodnog gasa u Srbiji kreće se do 16 miliona metara kubnih u uslovima najnižih spoljnih temperatura.
Podzemno skladište gasa
U AP Vojvodini je izgrađeno podzemno skladište gasa u Banatskom Dvoru kapaciteta oko 300 miliona kubnih metara, čiji je dnevni kapacitet utiskivanja gasa 2,9 miliona m3 u letnjim mesecima, a dnevni kapacitet eksploatacije je pet miliona m3.
Prednosti podzemnog skladišta:
Proces proizvodnje
Da bi došlo do upotrebe prirodnog gasa neophodno je:
Posle svih ovih radova, zemljište se rekultiviše i okolina dovodi u prvobitno stanje.
Transport gasa nije štetan po okolinu s obzirom na to da se transportuje podzemno, izgrađenim gasovodima, i time je veliki broj kretanja brodova, vozova i auto-cisterni suvišan.
Ekološki najpogodnije gorivo je zato što:
Prednosti prirodnog gasa kao energenta: