Jagma za „puntom“ i kreditima

Izvor: Blic, Tanjug, 24.Feb.2009, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Jagma za „puntom“ i kreditima

Banke u Srbiji juče su počele da primaju zahteve za kredite sa subvencionisanom kamatnom stopom. Prvi krediti, kako se očekuje, mogli bi da budu odobreni početkom iduće nedelje. Interesovanje i građana i preduzeća je veliko. Za sada je više klijenata koji se raspituju za uslove, nego onih koji konkretno podnose zahteve. Privrednike najviše zanimaju kratkoročni zajmovi za obrtna sredstva, a građane, kao što se i očekivalo kako da na rate kupe „punto”.

>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic <<

Međutim, iako je bilo reči da će danas banke koju sklopile ugovor sa Vladom Srbije startovati sa prihvatanjem zahteva, kod mnogih to nije moguće učiniti za sve vrste kredita. Kako „Blic” nezvanično saznaje, razlog je taj što banke u hodu donose neophodnu proceduru i utvrđuju detalje o uslovima kreditiranja.

Za sada se krediti odobravaju u 19 banaka. To su: „Agrobanka”, „Folks banka”, „Erste banka”, „Eurobank EFG”, „Banka Inteza”, KBC, „Komercijalna banka”, „Kredi banka”, OTP, Privredna banka Beograd, „Prokredit”, „Rajfajzen banka”, „Sosijete ženeral”, „Srpska banka”, „Univerzal banka”, „Unikredit”, „Findomestik”, „Hipo Alpe-Adrija banka”, „Čačanska banka”. Takođe, i tri lizing kuće: „Zastava Istrabenz”, „Sogelease” i „Lipaks”.

Popust za 5.000 vozila

Popust od 1.000 evra za novi "punto” može dobiti samo vlasnik čiji je atomobil star minimum devet godina. Program je namenjen za prvih pet hiljada recikliranih automobila, a trajaće do 30. septembra 2009. godine. Mogućnost kupovine "punta” sa popustom imaće i građani Srbije koji poseduju propisno izdato i važeće ovlašćenje za upravljanje automobila registrovanih u Crnoj Gori, izdato pre 1. januara 2008. godine.

„Erste banka” je još prošle nedelje počela da prima zahteve za kreditiranje preduzeća. Kako kaže Bojan Vračević, direktor direkcije za podršku prodaje, interesovanje preduzeća je za trećinu veće od uobičajenog.

- U većini slučajeva firme najviše zanimaju krediti namenjeni za likvidnost. U narednih nekoliko dana očekujemo da odobrimo prve kredite preduzećima. Inače, potrebno je nedelju do deset dana, kada se zahtev podnese, da on prođe proceduru i da zajam bude odobren - objašnjava Vračević.

Da je interesovanje veliko zapažaju i u „Prokredit banci”, gde kažu da se građani raspituju za opšte uslove odobravanja i otplate, proceduru i dokumenta koja je neophodno da prilože.

U ekspoziturama „Komercijalne banke” širom zemlje počelo je prikupljanje zahteva građana i privrede. Kako ističu, „svi zahtevi koji ispunjavaju tražene uslove u najkraćem roku biće raspoloživi korisnicima, pošto su pored neophodnih formalnih odluka obezbeđena i potrebna sredstva i banke”.

„Hipo Alpe- Adrija banka” i „Sosijete ženeral banka” takođe su juče počele da primaju zahteve građana i preduzeća.

- „Banka Inteza” krenula je prihvatanjem zahteva za subvencionisane potrošačke kredite za kupovinu robe domaćih proizvođača, kao i zahteva preduzeća za likvidnost. Za nekoliko dana počećemo da primamo i zahteve privrede za investicione kredite - naglašava Dejan Tešić, član Izvršnog odbora „Banke Inteze”, dodajući da građane najviše zanimaju krediti za kupovinu „punta”.

Sredinom nedelje u „Unikredit banci” počeće sa odobravanjem potrošačkih kredita građanima, dok preduzeća i preduzetnici svoje zahteve već mogu da podnesu. Početkom idućeg meseca, tačnije, 2. marta, građani će moći i u „Rajfajzen banci” da dostavljaju molbe za subvencionisane potrošačke kredite.

Inače, preduzeća mogu da dobiju kratkoročne kredite za likvidnost i dugoročne namenjene za investicije. Osnovni uslov da bi mogli da koriste ove kredite je da ne smanjuju broj zaposlenih. Kontrolu održavanja broja zaposlenih obavljaće Nacionalna služba za zapošljavanje i Fond za razvoj. Pod smanjenjem broja zaposlenih smatraće se otpuštanje radnika koji su zaposleni na neodređeno vreme, kao i onih koji su zaposleni na određeno vreme duže od godinu dana. Kontrolu će sprovoditi i Poreska uprava koja će proveravati da li se krediti namenski troše.

Za građane osnovni kriterijum je da su kreditno sposobni.

Kada je reč o lizingu za sada tri lizing kuće odobravaju ove kredite. Kako kažu u „Sogelease”, oni će odobravati subvencionisane auto-kredite i kredite za nabavku poljoprivredne mehanizacije.

- U ovom trenutku, u program su uključeni građani i individualni poljoprivredni proizvođači, a očekuje se da će u vrlo kratkom roku u program biti uključeni i preduzetnici, mala i srednja preduzeća i velike kompanije - najavljuju u „Sogelease”.

Procedura za kredite namenjene za likvidnost

- podnosi se zahtev za kreditiranje

(na formularu banke ili na memorandumu firme)

- dostavlja se i osnovna dokumentacija o preduzeću - registracija, OP obrazac, kopija PIB-a, karton depo potpisa iz banke sa kojom radi, kopija lične karte ovlašćenog lica

- podnosi se i finansijska dokumentacija preduzeća - završni račun za 2008. i 2007. godinu i odgovarajuće bruto bilansi

- potrebna je i potvrda o izmirenom porezu

- u zavisnosti od banke i visine kredita, za obezbeđenje banka zahteva menicu ili hipoteku (a za što je potrebna dodatna dokumentacija)

- kod izvoznika dostavlja se dokumentacija kojom se dokazuje da je reč o izvoznom poslu (izvozni ugovori)

- naknadno se dostavlja OD obrazac kojim se dokazuje da nije smanjen broj zaposlenih

Procedura za investicioni kredit

- osim osnovne i finansijske dokumentacije, potreban je i biznis plan, a sem toga i prateća dokumentacija kojom se obrazlažu investicije (profakture, računi")

- hipoteka u zavisnosti od visine kredita i namene investicije

- naknadno se dostavlja OD obrazac kojim se dokazuje da nije smanjen broj zaposlenih

Procedura za kupovinu potrošnih dobara

- Nakon izbora robe, od prodavca se traži profaktura, gde je jasno naznačeno da je roba proizvedena u Srbiji

- Banci se odnosi profaktura i prolazi se standardna procedura provere kreditne sposobnosti (maksimalno opterećenje plate može da bude 30 odsto ratama po kreditima, odnosno 50 odsto u slučaju stambenog kredita)

- Banka zahteva izveštaj Kreditnog biroa za ocenu kreditnog boniteta

- Obezbeđenje koje banka zahteva zavisi da li je građanin klijent banke ili ne (menica ili žirant)

- Nakon provere kreditne sposobnosti, banka uplaćuje novac na račun prodavca

- U roku od 30 dana, građanin donosi banci kopiju fiskalnog računa i garanciju za kupljene proizvode(osim u slučaju tepiha i podnih obloga)

Prodato 310 automobila

Juče je izdato 310 profaktura za kupovinu „punta”, a na lageru je ostalo još 648 automobila, saznaje „Blic” u Ministarstvu ekonomije i razvoja. Referent prodaje u „Zastavi auto” Svetlana Konstantinović potvrdila je Tanjugu da je prvog dana prodaje na kredit, uz subvenciju države, najjeftinija varijanta „punta” („zastava 10”) rasprodata pre kraja radnog vremena. Ona nije mogla da kaže o kom broju automobila je reč, ali je precizirala da je do podneva prodajno odeljenje u Kragujevcu registrovalo oko 200 poziva. „U ponudi imamo pet varijanti vozila 'zastava 10’ koje se razlikuju po dodatnoj ugradnoj opremi i njihova cena je od 6.999 do 9.224 evra”, rekla je Konstantinovićeva. Ona je izrazila uverenje da će u martu, kada u kragujevačkim pogonima ponovo bude pokrenuta proizvodnja „punta” sa oznakom „Fijat”, interesovanje biti još veće jer će građanima biti ponuđena mogućnost kupovine automobila po sistemu „staro za novo”. Prodajna kuća „Zastava lajf kju kar” izdala je juče do 15 sati u Beogradu i svoja tri distributivna centra nešto više od sto profaktura za prodaju „zastave 10” na kredit, koji uz pomoć države odobravaju banke. I bivša privatizovana distributivna mreža Fabrike automobila „Zastava promet” Kragujevac izdala je juče oko 80 profaktura za prodaju ovog automobila po ceni od 6.990 evra na kredit.

S.A.L. i Tanjug

Do sredine marta licence za reciklažu

U sklopu mera za prevazilaženje krize uz pakete povoljnijih kredita predviđena je i zamena starih automobila za novi „punto”. Ministarstvo ekologije zaduženo je da do sredine marta izda licence firmama koje će vršiti reciklažu starih automobila. U ovom trenutku postoji oko pet firmi koje ispunjavaju sve uslove, a jedna od njih je i kompanija „Centar za reciklažu” čiji je vlasnik nemačka kompanija „Šolc”.

- Mi se bavimo reciklažom metalnog otpada, pa i automobila, a pošto je to opasan otpad potrebno je da se propišu standardi i mi ćemo se uključiti u ovaj program. Dobro znamo kako se to radi i već sada ispunjavamo sve uslove koji će biti zadati jer smo i radili po evropskim standardima. Imamo jedinstvenu mašinu za mlevenje vozila i 35 stovarišta širom Srbije - kaže za „Blic” Ranko Strajina, direktor profitnog Centra u Beogradu, firme „Centar za reciklažu”.

On objašnjava da samo priprema vozila za reciklažu košta oko 100 evra, a svodi se na skidanje točkova, akumulatora, uklanjanje korišćenog motornog ulja, benzina i pražnjenja rashladnog sistema (freona).

Iako je bilo reči da će na otpad moći da idu i vozila koja nisu u voznom stanju, konačno je dogovoreno da će ipak morati da imaju sve delove, da su registrovana i da ne ispunjavaju evro 3 standard. Posle dobijanja licenci za ispunjavanje ekoloških standarda, presovani i isečeni automobili iz ovih kompanija završiće u železarama i cementarama.

Inače, firme koje otkupljuju staro gvožđe kilogram plaćaju osam dinara. Na primer, „jugo”, bez plastičnih i ostalih delova koji nisu od metala, težak je oko 300 kilograma, tako da se za njega može dobiti 2.400 dinara. Dakle, ponuda države od 1.000 evra za reciklirani automobil je i više nego odlična. Čak iako vlasnik starog automobila nema novac za kredit, on neupotrebljiv automobil može da proda nekome ko će ga unovčiti kroz program zamene staro za novo.

Staro za novo

Kakva će biti procedura prilikom zamene starih automobila za novi „punto”, još uvek nije konačno dogovoreno, ali najverovatnije će prvi korak biti odlazak u banku, gde bi trebalo da se proveri da li je klijent kreditno sposoban. Drugi korak je odlazak kod ovlašćenog dilera „punta” sa kojim se dogovara model i datum isporuke. Nekoliko dana pre nego što automobil po dogovoru treba da stigne, valja otići u centar za reciklažu kod jedne od ovlašćenih firmi gde će se posle predaje starog automobila dobiti potvrda o reciklaži na osnovu koje se dobija popust od 1.000 evra. Sa ovom potvrdom potrebno je otići do dilera koji umanjuje cenu „punta”. Poslednji korak je odlazak u banku koja odobrava kredit za kupovinu. Program „staro za novo” biće usvojen u četvrtak na sednici Vlade i trebalo bi da startuje u drugoj polovini marta.

Nastavak na Blic...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Izuzetno interesovanje privrednika za subvencionisane kredite

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 23.Feb.2009, 19:38

BEOGRAD, NOVI SAD - Prema prvim informacijama iz poslovnih banaka, veliko je interesovanje građana i preduzeća za kredite sa subvencionisanom kamatnom stopom, za koje su banke danas počele da primaju zahteve...U bankama je za sad više klijenata koji se interesuju za uslove pod kojima se krediti odobravaju...

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.