Čemu služi rupica na avionskim prozorima?

Izvor: Radio 021, 01.Jul.2015, 23:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Čemu služi rupica na avionskim prozorima?

Ako ste se ikada pitali čemu služi rupica na avionskom prozoru, evo razrešenja nedoumice.

Avionski prozori izrađeni su od tri stakla. Spoljnje staklo ima funkciju primarnog strukturnog stakla, na srednjem se nalazi rupica, a unutrašnje se nalazi tik do putnika.

Između spoljnjeg i srednjeg stakla nalazi se i mali prostor. Ta dva stakla, zajedno sa "vazdušnim prostorom", odgovorna su za podnošenje atmosferskog pritiska nad letelicom.

Na krstarećoj visini >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << od 10.700 metara vazdušni pritisak iznosi 0,243 kilograma po kvadratnom centimetru. To je premalo za normalno funkcionisanje čoveka (pritisak na tlu je oko 1,03) pa se tako pritisak vazduha u putničkoj kabini održava na konstantnih 0,733 kilograma po centimetru kvadratnom.

Što je veća razlika u pritisku između vazduha van aviona i vazduha unutar njega, veće je naprezanje svih strukturnih delova letelice, pa tako i prozora. Kako bi se pritisak regulisao, "rupa za disanje" – kakav je njen zvanični naziv – ponaša se poput ventila. To omogućava da puna snaga vazdušnog pritiska deluje na spoljnji prozor, ostavljajući srednji raspoloživim za hitne slučajeve.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.