Izvor: B92, 01.Jul.2015, 14:42 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Čemu služi rupa u prozoru aviona?
Ako ste se ikada pitali čemu služi rupica na avionskom prozoru, evo razrešenja nedoumice.
Foto: Chris Waits / Flickr.com
Avionski prozori izrađeni su od tri stakla. Spoljno staklo ima funkciju primarnog strukturnog stakla, na srednjem se nalazi rupica, a unutrašnje se nalazi tik do putnika.
Između spoljnog i srednjeg stakla nalazi se i mali prostor. Ta dva stakla, zajedno sa “vazdušnim prostorom”, odgovorna su za podnošenje atmosferskog pritiska >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << nad letelicom.
Na krstarećoj visini od 10.700 metara vazdušni pritisak iznosi 0,243 kilograma po kvadratnom centimetru. To je premalo za normalno funkcionisanje čoveka (pritisak na tlu je oko 1,03) pa se tako pritisak vazduha u putničkoj kabini održava na konstantnih 0,733 kilograma po centimetru kvadratnom.
Što je veća razlika u pritisku između vazduha van aviona i vazduha u njemu, veće je naprezanje svih strukturnih delova letelice, pa tako i prozora.
Kako bi se pritisak regulisao, “rupa za disanje” – kakav je njen zvanični naziv – ponaša se poput ventila.
To omogućava da puna snaga vazdušnog pritiska deluje na spoljni prozor, ostavljajući srednji raspoloživim za hitne slučajeve.
Čemu služi rupica na avionskim prozorima?
Izvor: Radio 021, 01.Jul.2015
Ako ste se ikada pitali čemu služi rupica na avionskom prozoru, evo razrešenja nedoumice...Avionski prozori izrađeni su od tri stakla. Spoljnje staklo ima funkciju primarnog strukturnog stakla, na srednjem se nalazi rupica, a unutrašnje se nalazi tik do putnika...Između spoljnjeg i srednjeg stakla...