POREZ NA LUKSUZ Kada će konačno odahnuti vlasnici automobila velike kubikaže

Izvor: Blic, 28.Jul.2016, 07:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

POREZ NA LUKSUZ Kada će konačno odahnuti vlasnici automobila velike kubikaže

Ukidanje uredbe o registraciji vozila po kubikaži godinama je predmet negodovanja vozača u Srbiji i dosad je više puta apelovano da se izmeni, jer je tehnološki odavno prevaziđena.

Ovaj "porez na luksuz" uveden je 2009. godine pod izgovorom svetske ekonomske krize. Ukidanje nepopularne uredbe prvi put je razmatrano 2011, a prošle godine se mesecima razvlačilo kao tema. Kao što biva, sve se završilo na pričama.

Novu epozodu ponovo je pokrenuo ministar rada Aleksandar >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Vulin.

Rekao je da se mnogo polemiše koliko je uredba o registraciji po kubikaži isplativa i poštena i da se razmišlja o izmenama. Stav javnosti je da je Uredba nepravedna prema vlasnicima starih automobila velikih kubikaža, dok su nova vozila, sa modernim turbo-motorima malih zapremina ali velikih snaga, u potpunosti izostavljeni.

"Čarobna" granica od 2.000 "kubika"

- Apsurdni su primeri da se za novi, luksuzni "BMW X5 xDrajv”, koji vredi gotovo 60.000 evra, plaća porez od oko 10.500 dinara, dok vlasnik 10 godina stare "tojote RAV4" plaća 4,5 puta veći porez, odnosno oko 45.000 dinara! - priča Dejan Potkonjak, glavni i odgovorni urednik magazina "Autobild".

Kako objašnjava, "caka" je u nekoliko stotina kubnih centimetara - ili čak i manje! - na magičnoj granici od dve litre radne zapremine koja je kod nas i dalje aktuelna, iako nije u skladu sa tehnološkim razvojem vozila.

Automobili sada zbog modernih razvijaju veće snage iz mnogo manje radne zapremine.

Tokom rasprava o izmeni uredbe o "porezu na luksuz" dosad je provejavao stav da se uvede oporezivanje na osnovu relevantnijih faktora, kao što su konjske snage, početna cena vozila, godište...

- Sigurni smo da će Ministarstvo finansija učiniti napore da registraciju učini prihvatljivijom i jeftinijom, ne samo za osobe sa invaliditetom, već za sve vlasnike. Kada je reč o uredbi o kubikaži mnogo se polemiše i da li je to baš isplativo i pošteno - rekao je Vulin.

Vulin je priznao da je bilo zloupotreba pri registraciji automobila koji formalno pripadaju osobama sa invaliditetom, a zatim se ustupe nekom drugom.

Da podsetimo, osobe sa invaliditetom imaju popust ili su oslobođene poreza na upotrebu vozila (prilikom registracije), PDV-a (pri nabavci automobila), carine, putarine, naknade za parkiranje i obaveznog osiguranja.

Dodatni porezi na luksuzne i sportske automobile u većini zemalja je rešen ekološkom taksom, jer automobili sa snažnim motorima, bez obzira na godište, ne mogu da imaju malu emisiju štetnih gasova. Uvode se i subvencije za nabavku električnih automobila i automobila sa niskom emisijom ugljen-dioksida (CO2). U našoj zemlji takve subvencije ne postoje.

Od 2009. godine se registracija (odnosno takozvani porez na upotrebu automobila) obračunava na osnovu radne zapremine motora, pri čemu je visina poreza na motore od preko dve litre (2.001 "kubik") gotovo pet puta veća u odnosu na one ispod 2.000. Zato je ovaj porez u narodu i poznat kao "porez na luksuz".

Ovako se danas plaća registracija

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.