Srušio se vojni avion kod Barande

Izvor: B92, 21.Maj.2008, 14:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Srušio se vojni avion kod Barande

Beograd -- Vojni avion tipa "orao" srušio se oko 11 sati u mestu Baranda, kod Zrenjanina, i nije eksplodirao. Pilot nije u životnoj opasnosti, saopštila je VMA.

Pilot, major Tomas Janik, koji se spasao iskakanjem iz aviona tipa "orao" prilikom današnjeg pada te letilice kod sela Baranda, van je životne opasnosti, saopštila je Vojno-medicinska akademija. Ministarstvo odbrane saopštilo je da se avion Vazduhoplovstva Vojske Srbije srušio oko 11 časova pedesetak kiometara >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << severistočno od Beograda.

Pilot je primljen u svesnom stanju na VMA u 14.45 sati, "a po kliničkom pregledu utvrđen je prelom leve potkolenice i isključene su životno ugrožavajuće povrede", navedeno je u saopštenju VMA.

"Odmah je započeta dijagnostička obrada svih sistema radi određivanja daljeg plana lečenja".

Povređenog pilota su posetili ministar odbrane Dragan Šutanovac i zamenik načelnika Generalštaba Vojske Srbije general-potpukovnik Miloje Miletić.

Pad aviona video je Jordan Jurkovski, koji za B92 kaže: "Bio sam u bašti. Čuo sam prvo neku eksploziju, znao sam odmah da je nešto palo. Malo kasnije, video sam i padobranca. Verovatno se pilot katapultirao... Sve vreme sam ga gledao dok je padao."

Predsednik opštine Opovo Milorad Soldatović saopštio je da se "sanitetske ekipe nalaze na terenu i da je policija obezbedila mesto nesreće".

Kako je Tanjugu rečeno u Ministarstvu odbrane, pretpostavlja se da je pilot primetio da je došlo do nekih tehničkih neispravnosti na letelici i da je zato odlučio da se katapultiranjem - automatskim napuštanjem aviona uz pomoć padobrana - spase.

Vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije u naoružanju je imalo 33 aviona tipa "orao" u četiri osnovne borbene, nastavne i izviđačke verzije.

Ukoliko ste načinili neki snimak u vezi sa ovim ili nekim drugim događajem, možete ga poslati putem sajta B92 video.b92.net.

Pohvala pilotu Janiku

General Dragan Katanić, komandant vazduhoplovne i protivvazdušne odbrane rekao je da je avion poleteo u 11.10 sa aerodroma Lađevci.

Avion je leteo na visini od 2 500 metara i 600 km na sat, a u trenutku udesa bio je iznad naselja i pilot je uspeo da usmeri avion van naseljenog mesta i da se katapultira, rekao je general Katanić.

General je saopštio da je formirana komisija za istragu i za sada se ne može tvrditi kako je došlo do ove nesreće.

Pilot Tomas Janik iz 98. avijacijske baze je nastavnik letenja.

Avion je u martu vraćen sa kontrole, i predviđeno je da leti 1000 sati, a leteo je 40. Pre poletanja, avion je proveren i ništa nije ukazivalo da bi moglo da dođe do kvara.

General Katanić je pohvalio pilota, zahvalio se policiji i medicinskoj ekipi koja je došla na lice mesta, a posebno dvojici meštana koji su svojiom kolima krenuli ka mestu nesreće kada su videli da se avion srušio i pilot katapultirao.

Prema izveštaju sa VMA, pilot ima prelom leve potkolenice, svestan je, ali je u stanju šoka.

Radić: U vazduhoplovstvu udesi svakodnevnica

Vojni analitičar Aleksandar Radić izjavio je, gostujući u vestima na TV B92, da su u vazduhoplovstvu udesi svakodnevica i da se ne može očekivati da u našem ratnom vazduhoplovstvu ne bude neželjenih događaja.

Poslednji udes aviona J-22 desio se 1995. godine u blizini aerodroma Lađevci kod Kraljeva.

Vojni analitičar Aleksandar Radić, kaže za B92 da avion tipa "orao" nije ništa ni bolji ni lošiji od ostalih aviona, i da ne bi trebalo unapred tvrditi da je avion sam po sebi problem.

Radić ističe da u poslednje vreme postoji trend smanjenja broja udesa aviona i dodaje da od 2000. godine ratno vazduhoplovstvo nije imalo nijednu nesreću sa smrtnim ishodom.

"Kada je reč o 'orlu', to je avion koji je svojevremeno razvijan sa Rumunima. Napravljeno je 115 komada i bilo je dosta udesa, sticajem različitih okolnosti, tokom karijere tog aviona, desetak aviona je izgubljeno, što u udesima, što u borbenim dejstvima", rekao je Radić.

Od svih aviona tog tipa koji su leteli u nekadašnjoj JNA, nešto manje od trećine izgubljeno je u udesima i u borbenim dejstvima u ratovima od 1991. do 1995. godine i u sukobu sa NATO-om 1999.

Najveći broj od 33 preostala "orla" leti u sastavu 241. lovačko - bombarderske eskadrile, dok se neki od tih aviona koriste u 2. izviđačkom-avijacijskom odeljenju u Kraljevu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.