Izvor: eKlinika.rs, 28.Nov.2020, 12:49

Branka Mirković, nutricionista: Sačuvajte imunitet i dok postite

Branka Mirković, nutricionista: Sačuvajte imunitet i dok postite

Za vreme posta ne jede se meso, mesni i mlečni proizvodi, već voće i povrće, kao i riba određenim danima  Foto: Shutterstock

Počeo je veliki Božićni post. Odlluka o tome kako i koliko će postiti je duhovna odluka svakog pojedinca.
– Crkva daje uputstva o pravilima posta uz dodatak da postoje i blaži načini posta u zavisnosti od godina, zdravstvenog stanja, trudnoće – kaže Branka Mirković, nutricionista.
Propisano je i da se ne unosi mnogo hrane jer je prejedanje >> Pročitaj celu vest na sajtu eKlinika.rs << greh što se često događa da i veliki vernici ne poštuju napominje nutricionista i dala analizu i preporuku kako treba da se hranite za vreme posta, a da ostane zdravi.

Za vreme posta se ne jedu namirnice životinjskog porekla osim ribe u određenim danima.
Skoro savršeni jelovnici u manastirima Analizirala sam preporuke crkve, kao i neke od jelovnika koji su mi bili dostupni iz muških i ženskih manastira, uz veliku zahvalnost starešinama koji su mi to omogućili. Zaključak je da su originalni jelovnici u manastirima veoma vešto i mudro organizovani i nutritivno dovedeni skoro do savršenstva. Saznala sam da su to veoma stari jelovnici i da oni u manastiru samo nastavljaju tradiciju.
Branka Mirković, nutricionista Foto: privatna arhiva

Koje su dobrobiti od takvog načina ishrane Preporučuje se umereno uzimanje hrane. Sada postoje naučni dokazi da ako se smanji količina na 80 odsto ili čak do 60 odsto, odmaramo metabolizam od teške i masne hrane i tako mu dajemo mogućnost da se regeneriše, čak izlečimo od nekih bolesti.
Veoma je interesantan podatak do koga sam došla proučavajući zapise kako se hranio Sveti Sava, da su skoro ista sa velikim istrazivanjem nobelovca Jošinori Osumija koga veoma poštuju i veliko je interesovanje ljudi da počnu tako da se hrane. Neverovatno je kako se sada naučnim putem dokazuje ono što se vekovima unazad primenjivalo u manastirima.
 Ishrana je za vreme posta alkalna. Zna se da se razne bolesti leče, a u nekim slučajema zaustavlja i neke vrste karcinoma tako sto se primenjuje alkalna ishrana. Alkalna ishrana leči organizam.
Kada ne unosimo namirnice životinjskog porekla smanjuje se i hormon stresa, a i ostali hormoni mnogo bolje funkcionišu. Ovakva ishrane smiruje i opušta. Ljudi su manje nervozni, agresivni i psihofizički bolje funkcionišu.
Mnogi u toku posta jedu konzerviranu sardinu. Za vreme posta se ne unose mlečni proizvodi ali sitne kosti u sardini su najbolji izvor kalcijuma tako da nema potrebe da razmišljate da li u ishrani nedostaje ovaj mineral. Obezbeđujete ga jednostavno, sardine su dostupne po pristupačnoj ceni. Probiotičke kulture koje uglavnom unosimo preko jogurta, kiselog mleka i kefira, unećemo sa kiselim kupusom koji je odličan probiotik.
Ne preterujte sa hlebom i slatkim namazima Foto: Shutterstock

Greške u postu Stvorila se navika da je post jedna vrsta dijete, sa motivacijom da se ne jede meso ali zato se previše konzumiraju namirnice napravljene od brašna, margarina ili palminog ulja sa šećerom. Mnogi se opuste i ishrana im se uglavnom bazira na slanim i slatkim pekarskim proizvodima.
Takva ishrana nanosi više štete nego koristi. Osim povećanja kilograma, rast holesterola je direktno uslovljen velikom količinom takve hrane. Isto je veoma važno da ishrana koja sadrzi brašno, masnoću i šećer, da bi je organizam preradio mora da koristi rezerve minerala i vitamina iz tela. Takvom ishranom smanjujemo imunitet organizmu, što proizvodi veoma negativne posledice.
Da li možemo da očuvamo imunitet tokom posta Odgovor je da – ako unosimo dosta povrća, svežeg voća, ugljene hidrate kroz mahunarke, pre svega pasulj i grašak. Važno je da znate da kada su dani na vodi, jednostavno možemo da unesemo najkvalitetniju masnoću koristeći orahe, lešnike i bademe. Naravno umereno, jer imaju visoku kalorijsku vrednost.
Suplementi se u ovo vreme korone više koriste i za vreme posta nastavite da ih koristite. Ako postoje razlozi da je potrebno da unesete više proteina, unesite ga kroz sojine proteine u prahu.
Vitamini iz povrća i voća doprineće jačanju imuniteta Foto: Shutterstock

Savet Primenite jednostavne principe pravog posta. Organizujte se na dnevnom i nedeljnom nivou što se tiče nabavke i pripreme hrane. Izbegavajte razne posne grickalice pa i ako je nešto zdravo kao, na primer, sveže i jezgrovito voće treba jesti umereno. To je inače i duhovna poruka posta, očistiti dušu i telo, biti umeren u svemu.
 
Članak Branka Mirković, nutricionista: Sačuvajte imunitet i dok postite se pojavljuje prvo na eKlinika.

Nastavak na eKlinika.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta eKlinika.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta eKlinika.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.