Izvor: Politika, 28.Dec.2014, 22:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Treća nesreća malezijskog aviona u ovoj godini

„Erbas 320-200” sa 162 putnika nestao iznad Javanskog mora. – Avion se najverovatnije srušio, izjavio potpredsednik Indonezije Muhamed Jusuf Kala

Prema izveštajima agencija

Džakarta, Singapur – Avion niskobudžetne malezijske kompanije „Er Azija” sa 162 putnika i članova posade nestao je, rano ujutru po lokalnom vremenu, sa radara iznad Javanskog mora. Avion tipa „Erbas 320-200” krenuo je iz Surabaje, drugog po veličini grada Indonezije, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << ka Singapuru, da bi nestao 42 minuta posle poletanja, na pola puta, dok je bio na uobičajenoj visini leta.

Odmah po nestanku aviona vlasti dve zemlje su pokrenule potragu. Ovo je, inače, već je treći sličan incident ove godine koji se dovodi u vezu s malezijskim kompanijama.

Regionalna niskobudžetna kompanija, koju je 2001. osnovao malezijski biznismen Toni Fernandes, saopštila je da je zlosrećni avion leteo na unapred prijavljenoj ruti, ali da je tokom leta zatražio skretanje s kursa zbog vremenskih prilika, pre nego što je izgubljen svaki kontakt, dok se avion još nalazio u prostoru koji nadzire indonežanska kontrola leta.

Indonezija je u sumrak obustavila pretragu iz vazduha, koja je trajala punih 12 sati, da bi je prema najavama nastavila danas ujutru, javio je Rojters, pozivajući se na nacionalnu spasilačku agenciju.

„Putnički avion malezijske kompanije ’Er Azija’ najverovatnije se srušio”, izjavio je potpredsednik Indonezije Muhamed Jusuf Kala. On je, međutim, dodao da indonežanske vlasti nemaju informacije o mogućem mestu pada aviona, preneo je Tas. „Ne usuđujemo se da pretpostavimo šta je moglo da se dogodi, osim toga da je izgubljen kontakt”, izjavio je generalni direktor indonežanske Agencije za saobraćaj Džoko Muržatmodžo i dodao da je poslednji kontakt između pilota i kontrole leta ostvaren u 6.13 sati po lokalnom vremenu (0.13 po srednjoevropskom), „kad je pilot zatražio dozvolu da izbegne oblak tako što će skrenuti ulevo i povećati visinu na 10.360 metara”.

On je rekao da iz aviona nije upućen poziv da se letelica nalazi u nevolji.

Dodatne komplikacije u potrazi stvaraju izuzetno loše vremenske prilike, navelo je ministarstvo, prenosi Tas.

Pomoć u pretrazi indonežanskim vlastima ponudili su za sada Singapur, Australija, Malezija i SAD.

U letelici su se nalazila dvojica pilota, pet članova kabinskog osoblja i 155 putnika, uključujući 16 dece i jednu bebu, saopštila je avio-kompanija.

Među putnicima su bila tri Južnokorejca i po jedan državljanin Singapura, Malezije i Francuske, dok su ostali bili Indonežani.

Na aerodromu Surabaja uspostavljen je krizni centar u kojem su počeli da se okupljaju rođaci putnika u potrazi za informacijama.

Ministar za saobraćaj Ignasius Jonan rekao je novinarima da će spasilačka operacija biti usredsređena na područje oko ostrva Belitung, i da će u njoj učestvovati indonežanska vojska, nacionalna agencija za potragu i spasavanje, kao i Singapur i Malezija.

Inače, vlasnik „Er Azije” Fernandes izazvao je kontroverze ove godine pošto je netačno objavio na „Tviteru” da je let 370 kompanije „Malezija erlajnz” bezbedno sleteo.

Naime, avion „Boing 777” nestao je malo posle poletanja iz Kuala Lumpura za Peking 8. marta, sa 239 putnika i članova posade, i do danas nije pronađen.

Drugi let kompanije „Malezija erlajnz”, takođe „Boing 777”, oboren je iznad istoka Ukrajine tokom leta iz Amsterdama ka Kuala Lumpuru 17. jula. Svih 298 putnika i članova posade, većinom Holanđani, poginuli su.

„Er Azija” je kompanija sa dobrim rejtingom u regionu i popularna među putnicima, preneo je Bi-Bi-Si.

----------------------------------

Da li je kompjuter „podivljao”

Pariz- Francuska vazduhoplovna agencija BEA, koja učestvuje u svim istragama nesreća aviona tipa Erbas, uputila je u Džakartu dvojicu stručnjaka da pomognu rasvetljavanju uzroka nestanka aviona tipa „320 200”, preneo je Rojters. Više od 6000 aviona ovog tipa trenutno je u vazduhoplovnom saobraćaju širom sveta: Erbas 320 200 dizajniran je za korišćenje na kraćim rutama i omiljen je tip aviona- uz Boing 737, među niskobudžetnim kompanijama.

Početkom meseca, Evropska agencija za bezbednost avio-saobraćaja

(EASA) naložila je promenu u proceduri korišćenja svih A320 aviona nakon što je uočena anomalija na sličnoj letelici tipa A321. Naime, na tom tipu aviona dogodilo se da je centralni kompjuter letelice – nakon što su se njegovi određeni senzori zaledili zbog lošeg vremena- „pomislio” da se zaustavlja i pogurao „kljun” na dole- upravo u trenutku kada su piloti nastojali da učine upravo suprotno, tj. da podignu avion. Smatra se da se takav incident dogodio samo jednom od kada je ovaj tip aviona uveden u saobraćaj 1988. godine, ali je EASA ipak naložila obaveznu promenu procedure, prenosi britanska agencija.

„U najgorem slučaju piloti ne bi bili u mogućnosti da zaustave ovu automatsku reakciju, što bi moglo dovesti do gubitka kontrole nad avionom”, upozorili su stručnjaci EASA.

Komercijalne agencije koje prate letove civilnih aviona tvrde da je avion na letu QZ8501 neko vreme već bio na visini leta pre nego što je nestao sa radara, tj. ne u fazi uspona- kada bi se spomenuta – iako izuzetno retka anomalija- najpre mogla dogoditi.

T. V.

objavljeno: 28.12.2014.

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Čudna sudbina malezijskih aviona

Izvor: B92, 28.Dec.2014

Avion kompanije Er Ejža sa 162 putnika i članova posade nestao je sa radara 40 minuta po poletanju iz Surabaje, grada u Indoneziji...Celodnevna potraga na obalama ostrva Borneo nije pokazala niti jedan trag Erbasovog aviona, a potraga je odložena za sutra, zbog loših vremenskih uslova...Ovo je drugi...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.