Izvor: B92, 15.Jan.2011, 16:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Fijat": Sindikati za, FIOM protiv

Torino -- Sindikati u Italiji, sem Federacije metalurških radnika, podržali referendum na kome su radnici "Fijatove" fabrike kraj Torina prihvatili strože uslove rada.

Ta Federacija (FIOM) upozorava da će biti oslabljen sistem takozvanih "nacionalnih ugovora".

U FIOM-u tvrde da su tesnu pobedu protivničkom konceptu doneli glasovi službenika, a ne radnika, dok drugi sindikati podržavaju rezultate jučerašnjeg referenduma jer će ohrabriti nove investicije, preneo >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je AP.

Na kontroverznom dvodnevnom referendumu, na kojem se u četvrtak i petak glasalo o prihvatanju "fleksibilnijih uslova rada", kako su ih nazvali njihovi zagovornici, učestvovalo je više od 94 odsto od oko 5.500 zaposlenih.

Prebrojavanje glasova sa referenduma, koje je danas završeno, pokazalo je da je broj glasova u korist novih ugovora o radu premašio neophodnih 51 odsto. Za sporazum je glasalo 54 odsto zaposlenih, a protiv je bilo njih 46 odsto.

Italijanski ministar za industriju Mauricio Sakoni je pozdravio pozitivan ishod referenduma, koji po njemu "otvara revoluciju u industrijskim odnosima, naročito u većim fabrikama, što će omogućiti bolju iskorišćenost kapaciteta i stvarno povećanje zarada".

Kritičari, međutim, navode kako novi uslovi rada prihvaćeni u fabrici Mirafiori, mogu da ugroze bezbednost radnika na liniji za sklapanje vozila i okrnje teško izborena radnička prava.

Od ishoda referenduma zavisile su investicije od milijardu evra u proizvodnju modela "alfa romeo" i "džip" u torinskoj centrali "Fijata".

Izvršni direktor kompanije Serđo Markione je upozoravao da će, u slučaju neuspeha referenduma, tu proizvodnju organizovati u alterantivnim pogonima, a fabriku Mirafiori zatvoriti.

Osim u Italiji, "Fijat" ima fabrike u Poljskoj, Brazilu i Srbiji, dok američki "Krajsler", nad kojim "Fijat" ima kontrolu, vozila proizvodi u SAD, Kanadi i Meksiku.

Investiranja predviđena za fabriku Mirafiori trebalo bi da budu deo investicija od 20 milijardi evra, koje je Markione obećao da će uložiti u italijanske pogone "Fijata", što bi omogućilo dupliranje proizvodnje vozila u toj zemlji.

Markione tvrdi da su "fleksibilnija pravila o radu" uslov od presudnog značaja da bi sa američkim "Krajslerom" stvorio globalno konkurentnu automobilsku kompaniju, koja bi do 2014. proizvodila šest miliona vozila godišnje.

Novi ugovori u fabrici Mirafiori podrazumevaju veći broj smena i ograničenje prava na štrajk u vreme rada punim kapacitetima.

Poslodavac je, takođe, predvideo smanjenje broja pauza u osmočasovnoj smeni sa četiri na tri, povećanje broja nedeljnih smena sa 15 na 18, što znači šestodnevnu radnu nedelju, kao i da "Fiat" može da traži od svakog radnika 120 sati prekovremenog rada godišnje bez prethodne saglasnosti sindikata, prenele su agencije.

"Fijat" je pozitivan odgovor na referendumu ranije dobio i od radnika pogona u Pomiljanu kod Napulja. Tamo je dve trećine zaposlenih prihvatilo nove uslove poslovanja, pa je sada u pripremi prebacivanje proizvodnje novog modela "pande" iz Poljske u tu fabriku.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.