Izvor: Aleksinac.net, 20.Maj.2019, 11:39

"Stvorio sam ga da bude duhovan u telu, a on postade telesan i u duhu"

Stvorio sam ga da bude duhovan u telu, a on postade telesan i u duhu

"Stvorio sam ga da bude duhovan u telu, a on postade telesan i u duhu" - Bossuet (mora da je mislio na korisnike socijalnih mreža, prim. aut.)

Vi ne možete od površnog čoveka napraviti intelektualca  - on neće čitati klasike nego Novi početak, Žuvelu (ako sam dobro zapamtio) i neku vrstu uputstva: kako postati srećan ili će vam, na fejsu, prosto dati tih 10-20 pravila srećnog života. To je, naravno, za idiote. Oni ne samo da neće čitati klasike nego ni kolumne >> Pročitaj celu vest na sajtu Aleksinac.net << - sve što nije selfi, fotošopirana slika, razgolićena žena kojoj će paćenici reći da je najzgodnija i preslatka, pa makar bila i ružna - to ćete naći na društvenim mrežama. One zato i postoje: za golišave fotke, selfije, napućene usne i porodične fotografije. Još kad vidim jedno dvadeset komentara ispod objave - sve sami smajlovi, poljupci i srca: jasno mi je da su se baš sadržajno izrazgovarali jedino što ja ništa ne razumem.

Zašto ovo pišem? Pa neko je dobronamerno rekao, kad sam pisao kolumnu za Aleksinac.net o neobičnim i običnim ljudima (moja parafraza-interpretacija Raskoljnjikova) ma super je, nego neće niko ovo da čita? Pa neće ovi koje sam pomenuo u prvom pasusu: postoje recipijenti, ciljna grupa, manja ili veća, kojoj se obraćate dok pišete. Ne volim nove medije? Genralno ne, ali ne sporim njihov značaj. Pojavom društvenih mreža nije došao dan kada će svi pisati poeziju (Miljković) nego kada će svi postati novinari. Fejsbuk, instagram, tviter, linkdin... princip je isti, ostalo su nijanse - pesnik je lepo to rekao - površni su dočekali svojih pet minuta.

Dakle na fejsu (najpopularnija poseljačena socijalna mreža u Srba) ne prolaze filozofske crtice - koje neki iz pozitivnog inata pišu rugajući se Fejsbuku - nego gorepomenute bljuvotine. Evo nekoliko primera šta na socijalnim mrežama nećete pisati osim ako se ne sprdate i nije vas briga za lajkove. Dakle, evo nekoliko objava koje filozofija društvenih mreža ne trpi (sad, možete to raditi namerno baš zato što ne trpi: ne samo fb profili nego ni stranice i grupe... nije muvanje ni zavođenje.kom, jbt!)...

...MORALNI RANISAN

Kad dođe do velikih promena ne opstaju najpametniji ni najbolji nego oni koji se najbolje prilagode - kaže Darvin, i to jeste najznačajniji zakon evolucije, koji nema veze sa udvorištvom. Eto, sada je došlo takvo vreme gde sve ima cenu, a ništa nema vrednost. Sve je obezvređeno, nekima to odgovara, a ono što je juče bilo nezamislivo i nenormalno danas je zamislivo i normalno. Morate to da prihvatitite jer zašto bi se jeli i mučili sebe kad ništa ne možete da promenite? Don Kihot jeste verovao da je vitez (u pogrešno vreme) i bio je groteskni lik, ali to je literatura, parodija na žanr romane, nije život. Čak ni Sančo Pansa ne postoji u realnom životu: užasno ste sami ako odbijate da prihvatite realnost. Da, mnoge stvari izazivaju gadenje kod ljudi od načela, ali tu ranisan ne pomaže, a moralni ne postoji. Zato slobodno skuvajte kafu.

PRAVDA I PRAVO

Vi možete uzeti pravdu u svoje ruke, ali bolje ne slušajte Dekarta jer ćete na*ebati - možda filozof kada je rekao: Ko trpi zlo, taj ga čini, nije imao u vidu da su pravda i pravo dva različita pojma i da, veoma često, ono što je pravno regulisano nije pravedno.

KO TEK OVAJ STATUS DA ČITA NA SOC. MREŽAMA?

JUNACI DOSTOJEVSKOG


Osnovni problem Ivana Karamoazova je što je iracionalan svet pokušao da objasni na racionalan način, to niko nije pokušao i u tome je genijalnost Dostojevskoog - otud Kami crpe filozofiju apsurda (ne samo Kami nego i Niče, Frojd i Jung). Ivan i Stavrogin pokušavaju da vole bližnje, ali ne mogu jer su iracionalni i zli: "Ako Stavrogin veruje, on ne veruje da veruje, ako ne veruje, on ne veruje da ne veruje", Zli dusi, Dostojevski. Oni ne negiraju Boga, ali sumnjaju u pravdu Tvorca: zašto nevini ispaštaju, a zli bivaju nagrađeni? Može li zločin da bude moralno opravdan? Da li je neobičnima dozvoljen zločin iz moralnih razloga? Ne radi se ovde o elitizmu više rase - bilo bi to banalno objašnjenje i nerazumevanje Dostojevskog - nego se radi o tome da SAVEST DOPUŠTA MRŽNjU" Raskoljnjikov traži snagu i moć da bi mogao nastaviti sa životom i potvrditi sebe kao čoveka. Samo onaj koji će se usuditi da, ne obazirući se na cenu i okolnosti, unese nemir u postojeći red stvari, može okarakterisati sebe kao biće dostojno života, odnosno više biće. On izlaže filozofiju da viši ljudi gospodare budućnošću, a oni niži i obični sadašnjošću, dodajući da obe kategorije imaju realno pravo da postoje, ali im svakako predstoji rat".

P. S.

Pošto ovu kolumnu niko neće da čita evo slika zgodne pijanistkinje (Lola Astanova) pa neka gleda: nije pornografija, naprotiv. U suštini - društvene mreže su samo površnost, samoreklamerstvo i slike. Ja biram slike.

Nastavak na Aleksinac.net...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Aleksinac.net. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Aleksinac.net. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.