RB Lajpcig - Kako je Red Bul stvorio takmičara Lige šampiona od nule

Izvor: B92, 13.Avg.2020, 20:13

RB Lajpcig - Kako je Red Bul stvorio takmičara Lige šampiona od nule

Pre samo deset godina, oni su debitovali u petom rangu nemačkog fudbala, a sada igraju četvrt finale Lige šampiona.

"Daje ti krila…", rekao je jednom prilikom za kompaniju Red Bul njen osnivač i izvršni direktor Ditrih Matešic, misleći na globalni reklamni slogan ovog brenda.

Matešic nije mislio samo na energetsko piće koje mu je donelo bogatstvo, već na filozofiju njegove multinacionalne kompanije koja vredi više milijardi dolara.

"Ona >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << vam pruža umeće, sposobnost, moć da postignete sve što ste naumili", dodaje ovaj Austrijanac koji je stvorio ambijent koji podstiče inovacije i ideje.

Fubalski klub RB Lajpcig, kao i 33-godišnji trener Julijan Nagelsman, dokazuju tu tvrdnju - pre samo deset godina, oni su debitovali u petom rangu nemačkog fudbala, a sada igraju četvrt finale Lige šampiona.

Kada je šef Red Bula Matešic prvi put plasirao ideju da se uloži novac u fudbalski klub 2006. godine, ta ideja nije imala mnogo pristalica.

Početni plan o investiciji u drugi klub iz Lajpciga, FK Zaksen Lajpcig, odbio je Nemački fudbalski savez DFB.

Usledili su protesti navijača dok je Red Bul razmatrao preuzimanje Sankt Paulija, Minhena 1860 i Fortune iz Dizeldorfa, pre nego što se kompanija vratila prvobitnom planu kupovine tima iz Lajpciga.

Proučavanje istorije fudbala u Lajpcigu je komplikovano zbog velikog broja klubova koji su bili osnivani i raspuštani od kada je DFB osnovan u tom gradu 1900. godine.

Nacistički režim, komunistička vlast i kasnije ujedinjenje Nemačke, takođe su uticali na različite formate takmičenja.

FK Lokomotiva iz Lajpciga je imala uspeha pre ujedinjenja, pošto je 1987. stigla do finala Kupa pobednika kupova gde je izgubila od Ajaksa.

Ali nakon što su promenili ime u VFB Lajpcig, 1994. su ispali iz Bundeslige i tako označili kraj epohe u kojoj su boravili u najjačem takmičenju u Nemačkoj.

Rangnik je odlučio kakvom će fudbalu težiti RB Lajpcig, a onda je odabrao i potpisao igrače koji su ispunjavali sve njegove zahteve - da imaju maksimalno 23 godine i da budu željni napredovanja.

"Tražimo mlade, talentovane i gladne igrače", objasnio je Kroše.

"Ne želimo da plaćamo enormne svote novca na takozvane fudbalske zvezde, mi želimo da pronađemo i razvijemo zvezde sutrašnjice".

Nabi Keita, koji je došao iz Red Bul Salcburga, je bio najskuplji igrač i sa 27 miliona funti je oborio klupski rekord. Kasnije je prodat Liverpulu uz profit od 21 milion funti.

Od ostalih zvezda tima tu je nemački napadač Timo Verner, koji će verovatno već u sledećem prelaznom roku napustiti tim, a koji je došao iz Štutgarta 2016. godine dok je ovaj ispadao iz lige.

Tu su, zatim, švedski krilni napadač Emil Forsberg koji je stigao iz Malmea dok je bio u drugoj ligi i konačno austrijski half Marcel Sabicer koji je iz bečkog Rapida prvo prosleđen na pozajmicu u Red Bul Salcburg.

Saradnja među klubovima je fluidna - igrači sredine terena Hanes Volf i Amadu Haidara su Salcburg zamenili Lajpcigom prošlog leta, Amerikanac Tajler Adams je stigao iz Njujorka prošlog januara, a sadašnji trener Red Bul Salcburga Džesi Marš je radio u sva tri kluba.

Talentovani štoper Dajot Upamekano je još jedan od onih sa duge liste igrača i članova stručnog štaba koji su bili u najmanje jednom od Red Bul klubova.

On je igrao za FK Lifering, Salcburgovu filijalu, pre nego što je prekomandovan u prvi tim, da bi se onda pridružio Lajpcigu, ali on je i primer još jednog važnog uticaja - onog koji je imao Ulije, bivši menadžer Liverpula.

Šafer kaže da su Ulijeovi kontakti u njegovoj domovini bili ključni za dovođenje velikog broja francuskih igrača u Lajpcig.

Upamekano kao štoper igra u paru sa Ibrahimom Konateom koji je došao iz Sošoa 2017. godine, dok je desni bek Nordi Mukiele stigao iz Monpeljea, a Kristofer Nkunku iz Pari Sen Žermena. Svi oni su reprezentativci mladog tima Francuske.

Još jedan važan šraf u mašineriji Red Bula je Pol Mičel, bivši šef skautske službe u Sautemptonu i Totenhemu.

On se Lajpcigu pridružio 2018. godine i od tada je preuzeo širu ulogu u svim klubovima iz Red Bulovog sistema.

"Već smo dokazali da igrače možemo da učinimo boljim i da im pomognemo u narednom koraku u karijeri", dodaje Kroše.

"Naročito u današnjem fudbalu gde je dobar skautski sistem ključ uspeha".

Na ovogodišnjoj Forbsovoj listi najvrednijih brendova, Red Bul se ponosi 71. mestom, vrednošću brenda od 7,6 milijardi funti i godišnjom prodajom sedam milijardi konzervi energetskog pića u 171 zemlji širom sveta.

Pa šta onda kompanija dobija time što poseduje fudbalske klubove?

Skretanje pažnje na brend je od ključnog značaja - svaki klub u portfoliju Red Bula na svom dresu ima njihov logo, boje su crvena, bela i žuta i utakmice igraju na svojoj Red Bul Areni. RB Lajpcig je reklama za Red Bul svaki put kada igrači šutnu loptu.

Isto se može reći i za njihove poduhvate u svetu Formule 1, e-sportova i ekstremnih sportova.

Gledaoci mogu da vide Red Bul bolide i vozače u 22 trke u Formuli 1, a kompanija je i sponzor e-sport timova i takmičenja kao što je "Red Bul Dragon Bol FajterZ Vorld Fajnals".

Time privlače pažnju mladih, a tu su i poduhvati kao što su Red Bul Stratos skokovi sa velikih visina, u okviru kojih je izveden i skok Feliksa Baumgartnera iz stratosfere natrag na Zemlju.

Ovaj događaj je uživo pratilo devet miliona korisnika Jutjuba.

Oni takođe sponzorišu i takmičare iz vrlo širokog dijapazona sportova ne bi li istakli brend.

Tako su engleski kriket igrač Ben Stouks, koji je i BBC-jeva sportska ličnost godine, i odbrambeni igrač Liverpula i engleske reprezentacije Trent Aleksander-Arnold, među najpoznatijim sportistima iz njihovog rostera.

"Ključ je u konstantnom i agresivnom marketingu koji omogućuje da legendarni brend bude što vidljiviji", kaže Pauel iz Kartret Grupe.

I dok je prisutnost brenda ključni faktor, Red Bul ima korist i od vrlo profitabilnih franšiza. Kompanija je postigla istinski uspeh u svojim sportskim poduhvatima.

"Ovo zasigurno nije projekat koji se zasniva na pohranjivanju sujete", dodaje Pauel. "Red Bul je dokazao svoju lidersku ekspertsku ulogu".

"Ciljevi su slični onim koje ima i Sitijeva fudbalska grupa. Obe organizacije su uspostavile globalnu piramidalnu strukturu u odnosu na razvoj igrača u timovima koji u okviru grupe pomažu jedni drugima".

"Red Bul je uspeo u tome da razvije marketinške specifičnosti koje su postale standard za druge kompanije".

Kroše kaže da je cilj kluba na početku sezone bio da se ponovo obezbedi mesto u Ligi šampiona, ali da su se jednog trenutka našli i u borbi za titulu.

Bili su bod iza Bajerna iz Minhena koji je osvojio sedam titula za redom. U stvari, poslednji put kada Bajern nije osvojio titulu, Lajpcig se takmičio u četvrtoj, regionalnoj ligi.

Kroše se ipak još uvek nije nosio razmišljanjima o tituli, ali veruje da je ulazak u osminu finala Lige šampiona dobar znak da su na pravom putu.

"Mi smo ambiciozan, mlad tim, uvek gladan uspeha", dodaje nekadašnji igrač sredine terena.

"Uspeh nikada ne dolazi prerano. Želeli smo da dođemo do eliminacione faze i uspeli smo u tome. Ovo je krupan korak u našem daljem razvoju".

"Definitivno ne tvrdimo da je naš metod najbolji. Postoji mnogo različitih puteva do uspeha".

"Samo verujemo u naš put i mislimo da će rezultati tek stizati".

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.