Izvor: TangoSix.rs, 01.Okt.2025, 15:55
[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50
Domaća kompanija EDePro, kao što smo već izvestili, na Partneru je predstavila nekoliko novih proizvoda i saopštila da je njihov ALAS XX ušao u naoružanje Vojske Srbije.
Sledeći korak u dopunjavanju game proizvoda koji su evoluirali iz višegodišnjeg razvojnog programa ALAS rakete je verzija nazvana A-50.
Kako je na Partneru za Tango Six ispričao inženjer kompanije Miroslav Borzanović, raketa >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << je imenovana kao A-50 zbog početno projektovanog dometa od 50 kilometara ali, kako kaže, sudeći prema prvim ispitivanjima u letu, razvojni tim očekuje da će domet ići bar do 60 kilometara.
Kako je potvrdio za naš portal, proces razvoja rakete trebalo da se okonča do kraja ove godine:
– Raketa je suštinski unapređeni ALAS, sa većom bojevom glavom koja može po potrebi klijenata biti visokoeksplozivna, termobarična ili fragmentaciona. Lansira se upotrebom buster motora.
Što se vođenja i upravljanja tiče, prva varijanta je da se koristi GPS i INS, što bi na neki način značilo da let balistički sa korekcijom putanje ali sada radimo i na radio linku koji je ispitan na daljini od 55 kilometara. Radio link tako omogućava potragu za metama u pokretu u realnom vremenu u opciji sa optičkim navođenjem.
Takođe, jedna od prednosti u odnosu na osnovnu raketu ALAS XX je povećana masa bojeve glave. Kod ALAS-a iznosi 11 kilograma, kod A-50 je 20 kilograma. –
Pogon rakete A-50, marševski turbomotor, proizvod EDeProa, oznake TJE-45 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
A-50 je od strane EDeProa projektovana da bude kombatibilna sa sistemom ALAS. „Pakuje“ se u isti lanser, dok se turbo mlazni motor može startovati na više načina. Startovanje može da se obavi vazduhom, a razvojni tim je imao i uspešan start sa „piro“ startom, malim raketnim punjenjem sa kojim se pokreće turbo mlazni motor u lanseru, dok se samo lansiranje obavlja sa otpadajućim busterom .
– „Booster“ je isti koncept kao pod ALAS-a. To je dakle otpadajući „booster“ raketni motor koji raketu izbacuje sa lansera. U ovom slučaju malo je jači jer ova verzija letelice ima veću brzinu. Brzina krstarenja je veća nego kod originalnog ALAS-a kod kojeg je, otprilike između 120 i 130 metara u sekundi, na A-50 je očekivana između 150 do 170 metara u seknudi.
Jedan od zahteva je da A-50 bude fizički kompatibilan sa postojećim sistemom lansera. Dakle da ulazi u isti lanser, da se koriste ista vozila, samo što je sada u pitanju „fire and forget“ princip.
Bitno je i da se lanser vozilo nakon izlaska rakete skloni sa lokacije jer je bojište puno senzora, primetiće vas. Kod ALAS-a let rakete traje oko 200 sekundi, A-50 će leteti od do 400 sekundi do mete. Previše da lansirno vozilo ostane na istom položaju.
Marševski turbomotor je naš TJE-45.
Motor je robusnijeg dizajna i zato izdržava start sa „piro“ starterom. Naravno, s obzirom da u lanseru ima mesta i za bocu pod pritiskom moguće je da se turbo mlazni motor rakete pokrene i na vazduh.
Uspeli smo da obezbedimo napajanje takođe sa vratila turbomotora. Imamo generator struje napred, tako da za taj let od 400 sekundi ne koristimo ni kondenzatore ni baterije koje bi odnele puno mase. Raketa praktično samu sebe napaja. To sve rezultira većim prostorom za bojevu glavu. – ispričao je Borzanović za Tango Six.
The post [PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50 appeared first on Tango Six.




