Izvor: Blic, 10.Feb.2008, 01:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Za crnogorske tablice još nema rešenja

Kada i na koji način će u Srbiji biti izvršena preregistracija vozila koja su uvezena preko Crne Gore, pitanja su na koja nadležni, po svemu sudeći, još nemaju precizne odgovore. U Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja, koje je jedino nadležno za rešavanje ovog problema, zastupaju isti stav kao i dosad - lica koja su nabavila vozilo u Crnoj Gori mogu da izvrše preregistraciju samo ako ispunjavaju uslove Uredbe o uvozu motornih vozila, što, između ostalog, znači da svako takvo >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << vozilo mora da ima ugrađen Euro 3 motor.

- Da bi vozilo nabavljeno u inostranstvu moglo da se registruje, mora prethodno biti sproveden carinski postupak kod nadležne carinarnice, u skladu s važećim propisima. U postupku registracije vozila kod nadležnog MUP-a, pored ostale dokumentacije, podnosi se i jedinstvena carinska isprava po kojoj je sproveden postupak uvoza. Što se tiče obećanja Velimira Ilića, o tome ćete morati sa njim da razgovarate - rekli su nam u ovom ministarstvu.

Dažbine u inostranstvu

Bez obzira kako će biti rešeno pitanje preregistracije „crnogoraca", činjenica je da sadašnje stanje nije dobro za našu državu, jer mnogi vlasnici ovih vozila i dalje registraciju i osiguranje plaćaju u Crnoj Gori. Prema procenama Udruženja „Vlasnici vozila iz Crne Gore", na ime tih troškova iz Srbije se svakog dana iznese oko 75.000 evra.

U igri je, inače, velika suma novca. Primera radi, troškovi preregistracije jednog „punta" iz 2001. godine, koja bi bila izvršena u skladu sa pomenutom uredbom (što, opet, podrazumeva plaćanje carine, PDV-a i cenu registracije), iznose oko 1.100 evra, što je četvrtina ukupne cene takvog vozila. Kako je većina „spornih" vozila, ipak, starija od tog godišta (pri čemu treba reći da i u Udruženju „Vlasnici vozila iz Crne Gore" smatraju da je realnije govoriti o cifri od oko 100.000 vozila), procena je da bi u slučaju zakonski izvršene preregistracije u državnoj kasi završilo oko 35 miliona evra.

Imajući u vidu broj „zainteresovanih" građana, ne čudi da Velimir Ilić nije jedini političar koji je pokušao (i uspeo) da u predizbornoj kampanji zaradi jeftine poene na „crnogorcima". Goran Petrović, koordinator Udruženja za Kragujevac, kaže da su slična obećanja dobili prošle godine i od Božidara Đelića.

Dogovor sa Đelićem

- Sa Đelićem smo prošle godine potpisali predizborni sporazum, prema kojem nam je obećano da će se carinjenje vozila, ukoliko podržimo Demokratsku stranku, vršiti na osnovu našeg predloga upućenog vladi. To je sličan obrazac onome po kojem su svojevremeno carinjena vozila sa Kosova - obračun bi se vršio prema starosti vozila i kubikaži. Ipak, za sada ništa od obećanog nije ispunjeno - kaže Petrović, i napominje da više od 90 odsto vozila sa crnogorskim tablicama nema EURO 3 motor, o čemu, prema njegovim rečima, u Ministarstvu ekonomije, izgleda, ne razmišljaju.

Podsećamo, pitanje preregistracije „crnogoraca" pokrenuto je nakon osamostaljenja Crne Gore, u maju 2006. godine. Nekoliko meseci kasnije, Vlada je odlučila da Uredbu o uvozu polovnih vozila iz inostranstva ne menja i da nikome ne čini ustupke, jer većina automobila sa crnogorskim tablicama ne zadovoljava evropske standarde (EURO 3 motor), nije ocarinjena i oporezovana prilikom uvoza.

- Mi pitamo zašto niko od nadležnih još 2004. godine, kada je primećeno da građani u većem broju kupuju ova vozila, nije reagovao i upozorio nas na moguće probleme, već je usvojena Uredba, koja se retroaktivno primenjuje? S druge strane, u Ustavnoj povelji stoji da će u slučaju nesaglasnosti između zakona Srbije i Crne Gore predstavnici ove dve države raditi na usaglašavanju zakonskih normi. Tako ispada da mi trpimo posledice toga što političari ne rade svoj posao - kaže Petrović. Petar Blečić

Za i protiv

Argumenti Ministarstva finansija


- Zaštita domaće auto-industrije, odnosno kragujevačke „Zastave";

- Neusklađenost vozila s evropskim standardima zaštite životne sredine;

- Uvoženi su „krševi" sa Zapada.

Argumenti „crnogoraca"

- Većina vlasnika nije imala novca da kupi skupa „Zastavina" vozila. Pošto nisu bili čak ni potencijalni kupci, nisu mogli ni da naškode domaćoj auto-industriji;

- Pristaju da se usvoji propis prema kome će u sva „sporna" vozila morati da pređu na plin;

- Većina vlasnika „crnogoraca" kupila je bolje vozilo od onog koje su dotad imali. Nisu imali novca za „modernije";

Ministrova obećanja

Ministar Velimir Ilić je više puta obećavao da će vlasnici vozila sa crnogorskim tablicama za preregistraciju platiti paušal od 300 evra, te da će cela ova priča biti završena do kraja januara. Izvesno je, međutim, da od toga nije bilo ništa. Januar je prošao, a oko 70.000 „crnogoraca", koliko ih ima prema podacima Udruženja građana „Vlasnici vozila iz Crne Gore", još žive (i voze) u neizvesnosti.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.