Izvor: Politika, 18.Mar.2008, 13:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Propao dogovor o iseljenju luke
Za izgradnju novog koloseka u Smederevu potrebno je uložiti osam miliona evra, a vlada i „Ju-Es stil” nikako da se usaglase
Smederevo – Dizalice u teretnoj luci koja Smederevo razdvaja od Dunava i dalje danonoćno pretovaruju tone i tone rude i čelika za potrebe „Ju-Es stila”, uprkos prošlogodišnjem dogovoru da se luka preseli u industrijski deo grada. Za izgradnju koloseka dužine 5,3 kilometra, koji bi spajao novu luku i postojeću prugu, potrebno >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << je uložiti osam miliona evra, a vlada i vlasnici železare nikako da se usaglase ko će i pod kojim uslovima finansirati tu železničku trasu.
U julu prošle godine objavljeno je da će taj projekat platiti „Ju-Es stil”, pod uslovom da izvesno vreme kolosek koristi besplatno, a kasnije, po povlašćenoj ceni. Čekalo se da to verifikuje vlada, ali, nezvanično, projekat su „zakočile" „Železnice Srbije”. Navodno, ovo preduzeće nema interes da „Ju-Es stil” izgradi kolosek, jer u tom slučaju ne može da ubira visoke takse, koje Amerikanci sada plaćaju za korišćenje pruge.
– „Železnice Srbije” niti grade taj kolosek, niti daju da to uradi „Ju-Es stil”. Učinili smo sve da dođe do dogovora i usvojili smo plan detaljne regulacije obale Dunava. Smederevo više ne može da bude talac njihovih interesa – kaže za „Politiku” predsednik opštine Smederevo Saša Radosavljević.
Opštinska vlast je zato odlučila da uskoro drastično uveća takse za sve koji obalu Dunava, namenjenu za rekreativne, ugostiteljske i turističke svrhe, koriste za sopstvene privredne interese, a grad praktično nema izlaz na reku, jer ga od Dunava ne odvaja samo teretna luka, već i železnička stanica koja zatvara ulaz u čuvenu tvrđavu. Smederevci nemaju pravo i bezbedno šetalište kraj obale, a građanima koji stanuju nadomak reke i luke nije problem samo buka, već njihovo zdravlje ozbiljno ugrožava prašina i čestice otrovnih materija. Prema procenama stručnjaka, tokom pretovara rude godišnje se u vazduh izluči oko 2.000 tona prašine!
Preseljenjem luke i postojeće železničke stanice Smederevo bi imalo jednu od najrazvijenijih industrijskih zona na Dunavu u Srbiji. A otvaranjem ulaza u tvrđavu ovaj srednjovekovni spomenik bio bi atraktivniji i za potencijalne investitore i za turiste.
O. Milošević
[objavljeno: 19.03.2008]