Izvor: Blic, 22.Nov.2009, 01:05 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Pristanište kao Skadar na Bojani
Opština Bela Crkva i ruska kompanija „Karavan" već tri godine su zainteresovane da izgrade pristanište na ušću kanala Dunav-Tisa-Dunav u Dunav, ali radovi nikako da počnu. Šta bi investicija od možda celih 200 miliona evra značila stanovnicima jedne od najsiromašnijih opština u Srbiji, ne treba pričati. Ali obe strane drže svoje pozicije, koje nisu baš najjasnije.
Pregovore je na domaćoj strani vodilo nekoliko predsednika opštine Bela Crkva, da bi stvar odnedavno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << prešla na pokrajinski nivo. Tačnije, početkom oktobra su se sastali Vladimir Nikolajevič Kasteljanov, koji pregovara u ime Rusa, Vladica Maksimović, predsednik opštine Bela Crkva, i direktor Fonda za podršku investicija u Vojvodini (VIP) Branislav Bugarski. Dogovorili su se da Maksimović pošalje dopis predstavnicima „Karavana" u Rusiju, kojim ih poziva na još jedan sastanak.
– Čekamo predstavnike „Karavana" da odgovore kada će da dođu. Moramo da vidimo šta konkretno žele i da li je uopšte moguće da se gradi luka, jer tamo postoje zaštićena prirodna dobra s retkim vrstama ptica. Oni nisu prvi koji su zainteresovani za to zemljište, jer je bilo predloga da se tu grade i vetroparkovi, pa su odbačeni – objašnjava Maksimović.
I to, dodaje Maksimović, nije jedini problem, jer nije sve zemljište vlasništvo opštine, već i firme „Voda Vojvodine" iz Novog Sada, a ima i privatnih parcela. Opština treba da dogovori razmenu zemljišta sa „Vojvodina vodama" i dogovori cenu sa privatnim vlasnicima.
– Zasad postoji samo namera obe strane da se projekat ostvari. Hoćemo da se s pravim predstavnicima konzorcijuma dogovorimo u kom vremenskom roku koja strana treba da se izjasni. Nismo dobili potpunu dokumentaciju da bismo razmotrili projekat. Trebaće nam bankarska garancija od Rusa u određenom iznosu jer bez toga nećemo da na sebe preuzimamo troškove eksproprijacije zemljišta, formiranja parcela, dovoda električne energije, vodovoda, puta" – kaže Bugarski.
Bugarski tvrdi da su tehnički detalji projekta dosta složeni, naročito što Rusi traže utvrđenu veličinu parcele i što niko ne zna koliko će pripreme da koštaju.
A šta kaže druga strana? Iz razgovora sa Kasteljanovim, saznali smo da ni generalni direktor „Karavana" Evgenij Vasiljevič Mihaljev ne želi da se izjasni o konačnoj cifri, dok ne dobije odgovor o tome da li će moći da gradi pristanište za brodove, poluproizvodni prostor, hotel i stambeno naselje od stotinak stanova. Zakup dela zemljišta uz kanal u Banatskoj Palanci bio bi na 99 godina.
Dosad se samo spekulisalo o tome da će pristanište vredeti 85 miliona evra, a da će sa proizvodno-poslovnim kompleksom celokupna investicija koštati više od 200 miliona evra.
Bela Crkva istorijski značajna za Ruse
- „Karavan" je mogao da gradi luku bilo gde, ali su se Rusi odlučili za jednu od zaostalijih varošica u Srbiji, zato što za njih ima istorijski značaj i žele da se oduže. Posle Oktobarske revolucije, kralj Aleksandar je prihvatio ruske izbeglice, pa se tu nastanilo preko 2.000 Rusa. Izgradnjom pristaništa bi se uposlilo mnogo nezaposlenih ljudi i povećao turistički značaj te oblasti – priča Kasteljanov.