Kriza prazni korpe

Izvor: RTS, 08.Dec.2012, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kriza prazni korpe

Građani Srbije sve manje kupuju. Promet u trgovinama manji za 10 odsto u odnosu na period pre godinu dana. Cene prehrambenih proizvoda, kao posledica ovogodišnje suše, do proleća iduće godine, dodatno će porasti između 5 i 15 odsto, procenjuju stručnjaci.

Promet u trgovinama u Srbiji u oktobru 2012. manji je za 10,5 odsto nego u istom mesecu prošle godine. Sa prosečnom platom od četrdesetak hiljada dinara sve je teže priuštiti i ono najosnovnije. Stručnjaci procenjuju >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << da će zbog ekonomske krize prodaja i dalje padati i da će cene prehrambenih proizvoda, kao posledica ovogodišnje suše, do proleća iduće godine dodatno porasti između 5 i 15 procenata.

Standard i promet su kao braća blizanci, kad je jednom loše i drugi to oseća. Para je sve manje, a mnogi se teško prisećaju kad su zadnji put kupili nov nameštaj ili komad tehnike.

Ovo nije kriza ponude, već kriza tražnje, slažu se proizvođači i trgovci. Navike potrošača su se bitno promenile.

Vlasnik kompanije "Jela" u Jagodini Miroljub Radovanović kaže da potrošač sada traži da za malo novca dobije što veću uslugu.

"Tu veću uslugu mi proizvođači dajemo kroz razne rate, kroz razne kredite, na neka odložena plaćanja. Naravno, s druge strane taj potrošač koji nema dovoljno para traži opet i neki veći kvalitet za te neke svoje male novce", rekao je Radovanović.

Na početku krize 2008. godišnji promet u maloprodaji prelazio je milijardu i 200 miliona dinara, da bi se do 2011. godine smanjio gotovo za 350 miliona. Prodaja je krenula nizbrdo. Za samo tri godine manja je za 28 odsto.

U svetu i kod nas sve su traženiji stručnjaci koji pomažu firmama da poboljšaju prodaju.

"Trgovcima savetujemo da posmatraju kako se ponašaju kupci, kako donose svoje odluke, i da kad to vide prilagođavaju svoj način rada, svoju ponudu kupcima, njihovom načinu kupovanja. I da u toj oblasti posebnu pažnju poklanjaju području cena koje su sve važnije u ovim vremenima", kaže Davor Fabčić, generalni direktor "Merkuri internešnal". 

U odnosu na period od jula do septembra prošle godine, ove godine najviše je smanjena prodaja farmaceutskih proizvoda, 17 odsto. Slede sredstva za čišćenje i održavanje domaćinstva više od 13 odsto, pa prodaja tepiha, 10 procenata.

Dragoljub Rajić iz Unije poslodavaca Srbije kaže da se u narednom periodu očekuje da će cene proizvoda u domaćim trgovinama rasti od pet do 15 odsto.

"I proizvođači i trgovci praktično imaju ta očekivanja zbog posledica ovogodišnje suše i zbog toga što će ulazne cene proizvoda za industrijsku preradu biti povećane", kaže Rajić.

Očekuje se da ovog puta, zbog straha od daljeg pada prodaje, proizvođači i trgovci mogući porast ulaznih cena, najverovatnije neće prebaciti na krajnje potrošače.

Nastavak na RTS...






Povezane vesti

Kriza prazni korpe, a biće još gore

Izvor: B92, 09.Dec.2012, 11:40

Beograd -- Promet u trgovinama u Srbiji u oktobru 2012. manji je za 10,5 odsto nego u istom mesecu prošle godine...Sa prosečnom platom od četrdesetak hiljada dinara sve je teže priuštiti i ono najosnovnije...Stručnjaci procenjuju da će zbog ekonomske krize prodaja i dalje padati i da će cene...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.