Koliko je puta do sada Beograd trebalo da dobije metro

Izvor: B92, 28.Sep.2018, 16:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Koliko je puta do sada Beograd trebalo da dobije metro

Formiranje JKP "Beogradski metro i voz" je prvi korak aktuelne gradske vlasti kada je reč o izgradnji metroa.

Napravljen je - možda - prvi zvanični korak za decenijama najavljivani beogradski metro. Prvi zvanični korak aktuelne gradske vlasti.

Nije postavljen kamen temeljac, niti je zabijena prva lopata, ali je osnovano JKP "Beogradski metro i voz", piše N1.

Javno komunalno preduzeće za izgradnju i prevoz putnika metroom i razvoj gradske železnice imaće >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << tročlani nadzorni odbor i direktora.

A nakon predstavljanja mapa i štampanja karata za još uvek nepostojeće linije, izgleda da otvaranje ovog preduzeća može da se svrsta pod ono staro "barem nešto".

Iako je bila jedno od glavnih obeležja kampanje Srpske napredne stranke na poslednjim gradskim izborima, izgradnja metroa gotovo da nije pominjana skoro pola godine.

Malo se pisalo, a i govorilo, o beogradskom metrou od završetka gradskih izbora, sve dok gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić početkom juna nije za Večernje novosti izjavio da će mu biti velika čast da započne projekat METRO.

Radojičić je tokom gostovanja na televiziji Hepi izjavio da će značajna faza izgradnje metroa biti završena tokom trajanja njegovog mandata.

Gostujući na TV Prva, mesec dana kasnije, gradonačelnik je precizirao da je plan da izgradnja metroa počne 2020. godine. Planirane su dve linije.

"Prva od Žarkova i Železnika do Mirijeva, a druga od Zemuna do Ustaničke ulice. Prva će biti duga 22, a druga 20 kilometara", izjavio je za RTS zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

A paralelno sa linijama metroa, širiće se i gradska železnica i taj način će BG voz zajedno sa metroom činiti jedinstven transportni sistem, izjavio je Vesić.

BG voz trenutno saobraća na dve linije. Planirana je još jedna linija koja će povezati Surčin i Aerodrom Nikola Tesla, dok će druga linija spojiti do sada nespojivo - Žarkovo sa Karaburmom.

Među svim planovima, postoji i plan za otvaranje linija za Lazarevac i Mladenovac.

"Onog časa kada Lazarevac i Mladenovac povežemo sa centrom grada, možemo da kažemo da su stanovnici tih opština ravnopravni sa ostalim stanovnicima Beograda", rekao je Vesić.

O ovom obliku javnog transporta u prestonici se govori već nekoliko decenija i skoro svaki od tih projekata, svojevremeno i u teoriji, delovao je izvodljivo.

Ideja beogradske podzemne železnice se prvi put pojavila 1958. godine kada je Arhitekta Nikola Dabović imao ideju da metro prolazi ispod Kalemegdana, Terazija, Slavija i Čubure.

Plan metro linije se dodatno proširio sedamdesetih godina prošlog veka kada je urađen Generalni urbanistički plan zasnovan na javnom prevozu građana nezavisnim šinskim sistemima, metroom i gradskom železnicom.

Tada su prvobitno zamišljene dve linije - od Zemuna do Vukovog Spomenika i od Dorćola do Autokomande - a plan izgradnje predviđao je još dodatnih sedam linija. Tih godina je osnovan i Sektor za metro.

Bilo je potrebno skoro deset godina kako bi se projekat "Metro Beograd" završio. Skupštini grada Beograda je predstavljen 1982. godine.

Iste godine su građani na referendumu odlučili da izdvoje dva odsto od plate kako bi se započela izgradnja prve linije metroa.

Međutim, gradska vlast je tada odlučila da umesto metroa uvede tramvaj.

Kako piše Blic, za projekat "Tramvaj za 21. vek" potrošeno je 200 miliona dolara prikupljenih od građana.

Ubrzo je rasformiran sektor za metro.

O Beogradu kao gradu koji "nikada nije bio bliži da dobije metro" pisalo se i 2011. godine, kada je tadašnji gradonačelnik Dragan Đilas potpisao predugovor o izgradnji podzemne železnice sa francuskom firmom Alstom transport.

Planirano je da novi, revitalizovani metro ima tri linije. Prva je trebalo da vodi od Ustaničke ulice do Tvorničke u Zemunu, druga od Banovog brda do Pravnog fakulteta, a treća bi išla preko Mosta na Adi i tako bi povezivala Čukaricu i Novi Beograd.

Ali promenom gradske vlasti promenili su se mnogi planovi, samim tim i trasa najavljivanog metroa.

Siniša Mali, kao tadašnji gradonačelnik Beograda, 2016. godine je pokrenuo priču o novom metrou, sada se dve linije. Prva bi išla od Makiškog polja do Mirijeva i druga od Ustaničke do Zemuna.

Sa datumom početka izgradnje koji je u ovom trenutku već probijen.

Kako Beograd očigledno nikada nije imao dovoljno novca za samostalnu izgradnju metroa, sredstva su morala doći od stranih investitora.

Za vreme SFRJ je bilo reči da će metro u Beogradu izgraditi Sovjeti i na taj način otplatiti deo duga.

Milutin Mrkonjić, nekadašnji ministar za infrastrukturu, izjavio je 2008. godine za Večernje novosti da su "Kinezi veoma zainteresovani za izgradnju beogradskog metroa".

Tri godine kasnije su u igru ušli Francuzi i Italijani.

"Kompanija Alstom je veoma zainteresovana za izgradnju metroa u Beogradu i zajedno sa jednom sa jednom italijanskom firmom lobira da Francuska i Italija povoljnim kreditima za Srbiju zatvore finansijsku konstrukciju tog projekta", izjavio je 2011. godine izvršni dirketor Alstoma za saobraćaj, zadužen za jugoistočnu Evropu, Erbierto Diarte, prenosi Fonet.

Ali po svemu sudeći, metro će nam na kraju napraviti Španci.

Gradonačelnik Beograda Zoran Radojčić je četvrtak 27. septembra razgovarao sa ambasadorom Španije u Srbiji Migelom Fuertesom Suaresom.

Suares je poručio da su španski investitori zainteresovani za izgradnju beogradskog metroa, prenosi list Danas agenciju Fonet.

Uočljivo je da je Beograd, barem prema obećanjima gradskih vlasti, do sada trebalo nekoliko puta da dobije metro.

"Svaka beogradska vlada koja do kraja 2008. ne bude završila prvu fazu metroa može se smatrati neuspešnom", izjavio je Nenad Bogdanović, gradonačelnik Beograda u periodu od 2004. do 2007. godine.

Dragan Đilas je 2010. godine za agenciju Beta izjavio da će izgradnja metroa početi 2012. godine.

A izgradnja metroa bi trebalo da počne krajem 2018. godine, prema rečima Siniše Malog iz 2016. godine.

Aktuelni gradonačelnik Zoran Radojičić je precizirao da je plan da izgradnja metroa počne 2020. godine.

Treba samo dočekati 2020. godinu, kada će se možda saznati novi rok za izgradnju metroa.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Koliko je puta do sada Beograd trebalo da dobije metro

Izvor: Radio 021, 28.Sep.2018

Formiranje JKP „Beogradski metro i voz" je prvi korak aktuelne gradske vlasti kada je reč o izgradnji metroa...BBCBeograđani čekaju na metro više od šezdeset godina..Napravljen je - možda - prvi zvanični korak za decenijama najavljivani beogradski metro. Prvi zvanični korak aktuelne gradske...

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.