Ko sprečava oporavak domaćeg avioprevoznika

Izvor: Blic, 06.Jun.2010, 01:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ko sprečava oporavak domaćeg avioprevoznika

Na tenderu za kredit “Jat ervejzu” pobedio je konzorcijum „Sosijete Ženeral“ i „Unikredit banke“. Pored grejs perioda od dve godine konzorcijum je ponudio i povoljnu kamatnu stopu. No, umesto podrške u vidu državnih garancija, iz Vlade je stigla nespretna izjava o osnivanju nove avio kompanije. Kreditori su odustali i „Jat ervejz“ je ostao bez sredstava namenjenih popravci dela flote koji trenutno stoji u hangaru.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << />
„Jat odlazi u povijest, Srbi osnivaju novu zrakoplovnu kompaniju", naslov je kojim je zagrebački "Večernji list” propratio izjavu Miodraga Miljkovića, državnog sekretara za vazdušni saobraćaj u Ministarstvu infrastrukture. Vlada će, rekao je Miljković, u roku od 75 dana osnovati novu kompaniju i objaviti konkurs za njenu dokapitalizaciju, a dugovi će ostati na teret postojećeg „Jata". Državni sekretar sigurno nije imao rđave namere, ni ideja nije sporna, ali trenutak za njeno objavljivanje nije mogao biti lošiji.

Ipak, najviše zabrinjava činjenica da se slične greške ponavljaju, kao da neko namerno minira svaku mogućnost oporavka nacionalne avio kompanije. Tako je i sa prodajom poslovne zgrade u Bulevaru umetnosti „Telekomu". Iako je prodata značajno ispod cene - 10,3 miliona evra, novac nikako da legne na Jatov račun. A bez tih para i bez novca od kredita koji je bio na dohvat ruke, planovi o obnovi flote padaju u vazduh.

Sve do nedavno „Jatova" plovidbena flota je brojala svega osam aviona, a u maju su osposobljena još dva. Ostala četiri su u hangaru - dva čekaju vraćanje motora iz Lufthanza tehnike, a od preostala dva jedan još od 2007. godine služi kao skladište rezervnih delova.

Sadašnji menadžment Jata je za 2010. postavio ambiciozan i, kako se ispostavilo, krajnje nerealan cilj - 1,5 miliona prevezenih putnika i 150 miliona evra prihoda. Ideja je počivala na floti od 16 plovidbenih aviona i još dva bazna aerodroma - Banja Luka i Skoplje. Ali pregovori srpskog i makedonskog ministra saobraćaja su propali, Banja Luka je na čekanju, prizemljeni avioni nisu popravljeni, zakupljeni su vraćeni, a da novi nisu zakupljeni. I tu se opet vraćamo na početak i šansu za kredit koju smo olako ispustili.

Bilans novčanih tokova u „Jat ervejzu" u prva četiri meseca 2010. nije loš. Za divno čudo, priliv je veći od odliva. Doduše prevezeno je dva odsto putnika manje nego 2009. (255.839 putnika), ali sa devet odsto manje letova. Ali dva zakupljena aviona su vraćena, a još dva koja su u zakupu biće vraćena do kraja. Tako će Jat u 2011. ući sa flotom od 12 ispravnih, remontovanih, ali starih aviona - osam „boinga" i četiri ATR-a. A to nije dovoljno za trajni oporavak.

Premijer Mirko Cvetković nedavno je primio direktora „Jat ervejza" Srđana Radovanovića, ali detalji nisu saopšteni javnosti. Ima indicija da je razgovor tekao u pravcu otklanjanja nepotrebnih priprema koje stoje na putu oporavka Jata. Ako je tako, onda će se, moguće je, i resorni ministar, osim Koridorom 10, u narednom periodu pozabaviti i problemima vazdušnog saobraćaja.

Prihodi i rashodi (mil. EUR)

I – IV 2009. I – IV 2010.

prihod 26,469 25,567

rashod 42,833 32,892

gubitak 16,364 7,235

*U gubitku za 2009. 4,35 miliona evra se odnosi na isplaćene otpremnine za oko 500 radnika

Erbas nudi otplatu na 12 godina

Postoji mogućnost da se davno isplaćeni avans kompaniji Erbas u visini od 23 miliona dolara ipak spasi. Takođe, ljudi iz Erbasa ponudili su u nekadašnjem ugovoru broj aviona sa osam redukuje na četiri, a da cena bude 60 odsto od prvobitno ugovorene cene po avionu (65 miliona dolara po avionu). Isporuka bi se obavila 2012. i 2013, rok otplate je 12 godina a u cenu od 140 miliona evra uračunata je i obuka pilota i mehaničara.

Nastavak na Blic...






Povezane vesti

Država ne želi oporavak Jat Airwaysa

Izvor: SEEbiz.eu, 06.Jun.2010

BEOGRAD - Na tenderu za kredit Jat Airwaysu pobedio je konzorcijum Sosiete Generale i Unicredit banke. Pored grejs perioda od dve godine konzorcijum je ponudio i povoljnu kamatnu stopu.

Nastavak na SEEbiz.eu...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.