KULTURA NISKIH STRASTI Krvava borba za uloge u Boljšoj teatru

Izvor: Blic, 18.Mar.2016, 07:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

KULTURA NISKIH STRASTI Krvava borba za uloge u Boljšoj teatru

Dokumentarac "Boljšoj Babilon" otkriva intrige oko legendarnog pozorišta, čiji je rezultat bio stravičan napad na sada bivšeg direktora baleta, koga su unakazili kiselinom.

Britanski snimatelj i režiser Nik Rid pitao je Vladimira Urina, direktora moskovskog teatra, da li sam veruje u demokratiju, a on se samo nasmejao.

- Nije to na rasporedu danas - istakao je Urin.

Razgovarali su u vreme kad se čuvena institucija, po mnogima "duša Rusije", nosila sa >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << jednim od najvećih internih skandala, napadom na umetničkog direktora baleta Sergeja Filina.

Činjenica da je tu nekadašnju nacionalnu baletsku zvezdu u januaru 2013. neko zalio kiselinom, unakazio ga i oslepeo, Ridu je bio povod za dokumentarac "Boljšojski Vavilon".

- I za pojmove ruskog podzemlja, to je jednostavno bio neobičan odabir oružja - rekao je nominovani britanski režiser za BAFTA nagradu, koji je tada u Rusiji radio na drugom filmu, onome o jednom od najozloglašenijih tamošnjih zatvora, namenjenom isključivo ubicama.

- Kolega Mark Frančeti predložio je da dublje istražimo priču jer je bilo jasno da se radi tek o vrhu planine. Ili kako nam je kasnije rekla jedna balerina: "Boljšoj je prelep spolja, a unutra kuva", objašnjava Rid dodajući kako im je dolazak spomenutog Urina, koga je Kremlj postavio nakon napada, "da što pre počisti stvari", osigurao slobodan ulaz u monumentalni Boljšoj.

I ljubav i mržnja

- Kad su uhapsili Pavela Dmitričenka, baletana koji je naručio napad jer je, kako je rekao, bio ogorčen što Filin najbolje uloge daje svojim miljenicima, Boljšoj se zatvorio u sebe, zavladale su paranoje. Mesecima smo čekali dozvolu da snimamo i dobili smo je kad je na scenu stupio Urin, koji je najavio transparentnost. On neverovatno, nije imao nikakvih uslova, osim da budemo pošteni. Ljudi mi nisu verovali kad sam govorio da nije treblo da potpisujemo baš ništa, čak nisu tražili ni da im pokažemo film pre službenog prikazivanja - kaže Rid dodajući kako sad shvata zašto zaposleni prema toj instituciji osećaju i ljubav i mržnju.

- Znaju da je to vrhunac, ali da zahteva neverovatne žrtve. Nimalo čudno što Boljšoj zovu "grobljem talenata". Sama činjenica da si u njega upao znači da si i ti vrh vrhova, i to ti se stalno govori, što čini čuda za ego. Međutim, jednom kad si unutra, shvatiš da je to tek početak jedne stalne, žestoke borbe za prvi red, za prvo mesto - objašnjava Rid dodajući kako onda, što se tiče dobijanja uloga, druge stvari, a ne talent, postaju mnogo važnije.

- Insinuacije da se uloge dobijaju mitom, preko kreveta, stalna su pojava u ovom svetu i mi smo se naslušali kojekakvih priča. Sam Filin slovio je za čoveka koji stvari obavlja iza zatvorenih vrata, pa dok smo snimali držao nas je na distanci. Doduše, pojavljivao se retko jer je tada stalno išao na operacije. Bilo je jasno da je pretrpeo prestrašan napad i da ožiljci nisu samo fizički - ističe Rid dodajući da su Frančeti i on tražili izjavu i od Dmitričenka, koji inače izdržava šestogodišnju zatvorsku kaznu zbog planiranja napada, za koji je rekao da nije hteo da bude kiselinom, već da ga samo prebiju.

Zbog "Labudovog jezera" kiselina u lice

Taj nekadašnji prvak Boljšoj baleta na Filina je, prema vlastitu priznanju, bio ogorčen nije njegovoj devojci hteo da da ulogu Odete u "Labudovom jezeru".

Na tragu njegovih optužbi, koje je Filin odlučno odbacio, imamo i priču balerine Džoj Vomak, prve Amerikanke koja je potpisala ugovor sa Boljšojem, a koji je napustila 2013. godine tvrdeći da je institucija zatrovana korupcijom. Vomak je u jednom intervjuu izjavila da su joj za solo uloge tražili mito od 10.000 dolara.

- Stalno su mi savetovali da nađem sponzora koji bi se kod uprave "založio za mene", rekla je tada, mada Boljšoj ipak nije tužila.

To je ipak 2003. učinila Anastazija Volčkova, poznata kao "balerina koju su otpustili jer je predebela". Boljšoj ju je, nakon što je dobila spor, sa svega 47,5 kilograma, morao da vrati na posao.

Kasnije je bivšeg direktora Teatra, prethodnika Vladimira Urina, Anatolija Iksanova, optužila da je Boljšoj pretvorio u "veliki bordel", u kome se balerine sile da spavaju sa bogatašima ako žele da "putuju na turneje ili uopšte da plešu".

- To kako se dobijaju uloge u Boljšoju mračna je umetnost i, mada je specifičan svet, ujedno je i ogledalo situacije u društvu. Kad upitaš ljude za korupciju, sležu ramenima, kao da se radi o nečemu neizbežnom - kaže Rid, koga je kritičar iz "Varietija" "oprao" da filmom obećava više nego što nudi, tj. da, ukratko, opet ostajemo bez jasnog priznanja gadne javne tajne, da je svet visoke kulture sazdan od niskih strasti.

- Nije mi bilo etično da iznosim tračeve bez dokaza - odlučan je Rid, svestan da se radi o jednom od nacionalnih simbola Rusije, najpoznatijem, uz kalašnjikov, kako kaže jedan od baletana u filmu.

- Ne zaboraviš nikad da je to državna institucija, da su oči Kremlja, u čijoj je neposrednoj blizini, stalno uprte u nju, sa tim da je i Vladimir Putin manje, barem javno, opsednut Boljšojem. Ali je to istovremeno i fascinantan složen svet za sebe. Tokom ukrajinske krize u celoj toj velikoj zgradi sa više od 3000 zaposlenih na jedinom televizoru nikad nisu bile vesti - govori Nik Rid.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.