Avion „Jata“ prinudno sleteo zbog kvara

Izvor: Blic, 31.Maj.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Avion „Jata“ prinudno sleteo zbog kvara

Osamdesetak putnika nalazilo se u avionu „Jata" na letu JU 211 kada je pilot, nakon samo pet minuta u vazduhu, odlučio da se prinudno vrati na londonski aerodrom „Hitrou". Prema saznanjima „Blica", avion je imao probleme na motoru, a tačan uzrok kvara znaće se kada motor bude bio donesen u Beograd.

- Avion je imao kvar na motoru. To je klasičan kvar. Idemo tamo da zamenimo motor, a kada ga dovezemo videćemo šta se tačno desilo - kaže Budimir Hinić, direktor „Jat >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << tehnike".

Prema njegovim rečima, za kvar je možda kriva ptica ili nešto drugo usisano u motor, ali on je uveren da se ne radi ni o čemu alarmantnom.

- Taj motor je godinu dana na avionu i leteo je oko osam meseci bez problema. Kada je avion odleteo za London, svi parametri su bili u redu. Pre godinu dana je rađena generalna revizija i sve je provereno. Kada se izvrši boroskopija bićemo sigurni šta je problem - kaže on.

Pilot je, kako tvrdi Hinić, odlučio da se vrati na aerodrom kada je primetio da nešto nije u redu sa parametrima u avionu. On kaže da bi avion bi mogao da se vrati na aerodrom i sa samo jednim ispravnim motorom. Pilot je, nakon što je primetio probleme, smanjio režim rada pokvarenog motora i vratio se nazad.

Avion se trenutno nalazi u Londonu. Kako nam je objasnio regionalni direktor „Jata" za Veliku Britaniju i Irsku Dragan Nikitović, grčki mehaničari koji za „Jat" rade linijsko održavanje aviona u Londonu, nisu mogli da predvide ovaj kvar, iako je avion proveravan pre poletanja. To nam je potvrdio i menadžer za sigurnost „Jata" Vladimir Banjac.

- Do kvara nije došlo ljudskom greškom i trenutno se vrši istraga. Nakon što bude sastavljen potpuni izveštaj o tome kako je došlo do kvara, izaći ćemo u javnost sa više informacija - objasnio je on.

Iako juče u „Jatu" nismo mogli da dođemo do informacije koliko je stara naša flota i koliko ima aviona koji lete, Hinić kaže da je prosečna starost aviona oko dvadeset godina. Ipak, prema njegovim tvrdnjama, avioni i motori na njima nemaju svoj vek ukoliko se dobro održavaju.

- Naše „devetke" su pouzdano letele preko trideset i tri godine. A ovaj motor je leteo osam meseci bez ikakvih problema. Nažalost, mehaničari ne mogu da predvide neki takav kvar u redovnom pregledu- rekao je on. Slično tvrdi i menadžer za sigurnost „Jata" Vladimir Banjac koji je objasnio da avion ne može da bude star, već samo može da ima ili nema dozvolu za plovidbenost.

- Naš direktorat daje dozvolu za plovidbenost, a princip tehničkog održavanja propisuje proizvođač, u ovom slučaju kompanija „Boing". Imate sertifikovane mehaničare koji pre poletanja moraju da daju potvrdu da je avion spreman za let prema aspektima koje je propisao proizvođač - kaže Banjac.

Pilot mora da sleti čim motor počne da otkazuje

Bivši pilot „Jata" Rudolf Pšeničnik, koji je oko trideset godina leteo na avionima domaćeg avio-prevoznika, kaže da avion mora uvek imati sto odsto više snage u motorima nego što mu je potrebno da leti. Međutim, i kada otkaže samo jedan motor, pilot je dužan da sleti.

- U ovom slučaju pilot se verovatno vratio nazad da ne bi rizikovao živote putnika jer kada otkaže jedan motor, dužan si da sletiš na prvi aerodrom. Ipak, za mlazni avion je nešto najgore što može da mu se desi da mu uleti ptica u motor - kaže on.

Postoji i procedura simulacije takvih problema za pilote, a u toku svakog leta piloti upišu određene parametre. Tako tehnika prati stanje motora i ako se ustanovi da je blizu nekog svog resursa (vremena za proveru), on se skida i stavlja se drugi.

- Mogućnost predviđanja kvara motora je 99 odsto. Parametri ne mogu da zavaraju, a jedan od uzroka kvara mogao bi da bude i zamor materijala, ali se to dešava vrlo, vrlo retko - kaže on.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.