Medvedev: Gasna kriza mora biti brzo rešena

Izvor: Blic, Tanjug, 17.Jan.2009, 12:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Predsednik Rusije Dmitrij Medvedev poručio je danas, otvarajući međunarodni samit organizovan u cilju prevazilaženja gasne krize, da dosad preduzimane mere za rešenje problema nisu dale rezultat i naglasio da se do rešenja može doći samo "zajedničkim naporima".

"Na žalost, dosad preduzete mere i napori nisu dali rezultat. Građani Evrope nemaju grejanje, narušen je rad industrijskih preduzeća", rekao je Medvedev, naglasivši da konfliktna situacija mora da >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << bude maksimalno brzo rešena.

Obraćajući se učesnicima skupa okupljenim u Kremlju, Medvedev je kazao da je njihov najvažniji zadatak ulaganje zajedničkog napora i potraga za rešenjem problema i iznalaženje efikasnog stalnog međunarodnog mehanizama koji neće dozvoliti da se u budućnosti pojave slične situacije i koji će primorati sve strane da poštuju pravila.

Ruski predsednik je ocenio da činjenica da su se sve pozvane države odazvale i da su njihovi predstavnici bez pripreme i odlaganja doputovali u glavni grad Rusije, predstavlja potvrdu kolektivne zainteresovanosti da se što pre nađe izlaz iz nastale situacije i da se postignu opipljivi rezultati. Prema njegovim rečima, tokom samita biće postavljana razna pitanja - između ostalog i ko je kriv za tu situaciju, ko će nadomestiti gubitke, ali da to nije suštinsko pitanje.

Samit predstavnika država potrošača i i transportera gasa, održava se kako bi se rešio problem obustave tranzita ruskog gasa preko Ukrajine do Evrope, koja traje od 7. januara. Ruski premijer Vladimir Putin je u razgovoru sa čelnicima evropskih gasnih koncerna i nemačkim kancelarom Angelom Merkel, pak, predložio formiranje grupe nezavisnih eksperata, u koju bi ušli i predstavnici "Gasproma" i "Naftogasa". Ta grupa bi trebalo da analizira stanje gasno-transportnog sistema Ukrajine i da ustanovi da li ukrajinski gasovodni sistem može da osigura istovremeni protok ruskog gasa evropskim potrošačima i prebacivanje gasa iz skladišta na zapadu na istok zemlje radi unutrašnjih potreba.

Stručnjaci "Gasproma" smatraju da takva mogućnost postoji, dok ukrajinska strana saopštava da je to nemoguće, i o radu eksperata moglo bi - prema najavi Putina, biti reči na konferenciji.

Ranije je najavljeno da će u Moskvu ispred Evropske unije doputovati evropski komesar za energetiku Andris Pibalgs i češki ministar za industriju Martin Ržiman, a potvđeno je da će u radu skupa učestvovati i predsednica ukrajinske vlade Julija Timošenko, predsednik Jermenije Serž Sargsjan i predsednik Saveta ministara BiH Nikola Špirić. U radu skupa učestvuje i delegacija Srbije, koju predvodi premijer Mirko Cvetković. U glavni grad Rusije otputovao je i premijer Belorusije Sergej Sidorski, u čijoj su pratnji i ministar energetike Aleksandar Ozerec, ministar privrede Nikolaj Zajčenko i generalni direktor kompanije "Beltransgas" Vladimir Majorov.

Ruski predsednik Medvedev je na "gasni samit" pozvao i ukrajinskog kolegu Viktora Juščenka, čija je zemlja direktno uključena u spor, a poziv je uputio i predsedavajućem Evropske unije češkom premijeru Mireku Topolaneku i predsedniku Evropske komisije Žozeu Manuelu Barozu.

Šef ruske diplomatije Sergej Lavrov objasnio je da su na "gasni samit" pozvane ne samo članice EU, "nego i zemlje, kao što je Srbija, koja, takođe, oseća ozbiljne teškoće".

Kratak susret premijera Rusije i Ukrajine

Premijeri Rusije i Ukrajine, Vladimir Putin i Julija Timošenko, susreli su se danas u zgradi ruske Vlade uoči međunarodnog samita i nekoliko minuta razgovarali o gasnoj krizi, a potom se uputili u Kremlj da bi učestvovali u radu samita. Kako je novinarima rečeno u pres-službi Vlade, Putin i Timošenkova će nastaviti pregovore po završetku konferencije.

Itar-tas je preneo da su se Putin i Timošenkova rukovali i vrlo brzo povukli se u salu na kratak razgovor "tet-a-tet".

Predstavnik za štampu ruskog premijera Dmitrij Peskov izjavio je ranije danas da dve strane nameravaju da razmotre uslove pod kojim bi Ukrajina mogla da obnovi tranzit ruskog gasa u Evropu. U ukrajinskoj vladi veruju da će Putin i Timošenkova dodirnuti i najbolnije tačke u okviru ove krize, a to je cena ruskog gasa za potrošače u Ukrajini, kao i realizacija memoranduma o saradnji u vezi sa gasom, koji predviđa da se na tržišne cene gasa za Ukrajinu prelazi u etapama pod uslovom da Ukrajina izmiri sva svoja dugovanja, koja trenutno iznose 650 miliona dolara.

Ukrajina ponovo odbila zahtev Gasproma

Uprava Gasproma saopštila je da je danas Ukrajina ponovo odbacila zahtev ruskog energetskog giganta za obezbeđenje tranzita ruskog gasa u Evropu, prenela je agencija Interfaks.

"Danas u dva sata, 'Gasprom' je uputio dispečerskoj upravi kompanije 'Naftogas Ukrajine' novi zahtev za tranzit 99,2 miliona kubnih metara gasa dnevno od 10 sati (po moskovskom vremenu) preko merne stanice 'Sudža'", prenela je ruska novinska agencija. Od toga je, kako se precizira, 13,9 miliona kubika namenjeno Moldaviji, 63,1 milion preko stanice "Orlovka" u balkanskom pravcu i 22,2 miliona preko stanice "Užgorod" potrošačima Slovačke. Ovo je peti put da se odbija zahtev ruske kompanije, od kako je 13. januara Rusija pokušala da obnovi 7. januara prekinute isporuke tranzitnog gasa.

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.