Izvor: Mondo, 11.Okt.2018, 11:46 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Srbija ostaje bez vozača autobusa i kamiona
Prevoznici ponudili rešenje za manjak profesionalnih vozača
Foto: Mondo/ Stefan Stojanović Ilustracija
Udruženje poslodavaca u drumskom saobraćaju odlučilo je da zatraži zakonske izmene kako bi se pomerila starosna granica za profesionalne vozače, jer Srbiji trenutno nedostaje 6.000 upravo takvih profesionalnih vozača.
Osim toga, vozači zaposleni u drumskom saobraćaju u proseku imaju 55 godina, često se angažuju i penzioneri, a dešavalo >> Pročitaj celu vest na sajtu Mondo << se da po ugovoru o delu budu angažovane i osobe starije od 70 godina.
Ovo je bila ključna tema sastanka Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport". Pored nedostatka profesionalnih vozača, bilo je reči i o inicijativi za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS), u smislu korekcije starosne granice za profesionalne vozače.
Konstatovano je da veliki broj profesionalnih vozača odlazi iz Srbije, a da ekonomska održivost transportnih preduzeća saobraćajnog sistema Srbije i logističke saobraćajne podrške društvu u velikoj meri zavise od profesionalnih vozača autobusa i teretnih vozila.
Vozači, kako je rečeno, najčešće odlaze u zemlje EU, pa tako trenutno u Srbiji ima 14 agencija koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu i organizuju polaganje za CPC sertifikate u Vinkovcima.
Takođe, rečeno je da od Nove godine Nemačka planira da otvori granice za vozače sa ovim sertifikatom. Prevoznici su se saglasili da to može izazvati ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza u velikim gradovima, gde bi bili ugroženi gradski i prigradski prevoz.
Gransko udruženje poslodavaca drumskog saobraćaja je zato odlučilo da podrži inicijativu o hitnoj izmeni ZOBS-a, kojom bi se pomerila starosna granica za pristup profesiji profesionalnog vozača na 18 godina za C i CE kategorije, odnosno 20 godina za D i DE kategoriju vozila. Ovo bi podrazumevalo da se uvede probna dozvola C, CE, D i DE, ili dozvola za unutrašnji saobraćaj C, CE, D i DE, a koja bi važila samo unutar teritorije Srbije.
Sadašnja rešenja u Zakonu o bezbednosti saobraćaja su preuzeta na osnovu EU direktiva, ali realni problemi i praksa zemalja EU je snizila starosnu granicu za pristup profesiji i primenjuje ih na teritoriji svojih nacionalnih okvira.
Jovica Vasiljević iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda je kazao da do kraja sledeće godine svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju CPC sertifikat. Oni će, dodao je, po pravilniku koji je na usvajanju u Ministarstvu saobraćaja, dobiti licencu besplatno na 5 godina bez naknadne obuke.
Predložena je i digitalizacija sektora drumskog transporta, sa GPS praćenjem vozila drumskog transporta, kao što se to primenjuje u zemljama EU iz razloga tržišne konkurentnosti i bezbednosti saobraćaja, ali i iz razloga eliminisanja zloupotreba i nezakonitog obavljanja komercijalne delatnosti javnog transporta putnika.
Sastanku su prisustvovali direktori velikih prevozničkih kompanija u Srbiji: SP Laste, Arrive Litas, Niš ekspresa, GSP-a Beograd, Srboeksporta, Suboticatransa, Grasa iz Novog Sada, poslovnog udru enja Panontransporta, kao i predstavnici Gradskog sekretarijata za javni prevoz grada Beograda i predstavnici Sekretarijata za saobraćaj svih većih gradova u Srbiji.
Predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Agencije za bezbednost saobraćaja nisu se odazvali pozivu na ovaj skup, saopšteno je iz SP Laste.
Ona vozi dabldeker
Izvor: MONDO