Petrović: Procedure su podigle cene tehničkog pregleda, ne osiguranje

Izvor: SrbijaDanas.com, 15.Nov.2018, 16:04   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Petrović: Procedure su podigle cene tehničkog pregleda, ne osiguranje

U javnosti se pojavila informacija da je NBS pre četiri godine, nakon poplava, podigla cenu obaveznog auto-osiguranja kako bi osiguravajuće kuće nadoknadile gubitke koje su zbog prirodnih nepogoda imale, te da je cena podignuta za 45 odsto.

Mirko Petrović predsednik Izvršnog odbora kompanije Dunav osiguranje na pitanje da li su te tvrdnje tačne odgovara:

- Apsolutno ne! Cena obaveznog osiguranja od auto-odgovornosti u drugoj polovini 2014. godine porasla >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << je za 40%. Osnovni razlog za rast cene te vrste osiguranja jeste podizanje sume osiguranja kao maksimalne obaveze osiguravača u sklopu postepenog usklađivanja sa sumama osiguranja u EU. Naime, do druge polovine 2014. godine suma osiguranja po polisi osiguranja od AO bila je 100.000 dolara, a izmenom zakona usvojene su sume od 200.000 evra za materijalnu i 1.000.000 evra za nematerijalnu štetu. Faktički, maksimalna obaveza osiguravača je višestruko uvećana, i to je zahtevalo značajan rast cene osiguranja. Takav rast suma osiguranja predstavlja viši nivo zaštite učesnika u saobraćajnoj nezgodi, kojima se garantuje veća sigurnost naplate štete i obezbeđuje mogućnost da od solventnih osiguravača naplate ukupno pretrpljenu štetu – kaže Petrović i dodaje:

- S liberalizacijom viznog režima porastao je i broj naših vozila u saobraćaju zemalja EU, kao i broj šteta koje naša vozila prouzrokuju u inostranstvu. Štete koje tamo nastanu višestruko su veće od šteta u Republici Srbiji, pa je rizik učestalosti nastanka šteta u iznosima od više stotina hiljada evra do nekoliko miliona znatno povećan, budući da u nekim zemljama EU uopšte nema limita osiguranja po polisi AO. Takođe, od 2012. godine, u skladu sa propisima, obaveza osiguravačā je da 5% bruto premije AO uplaćuju kao doprinos RFZO. Prema svim prethodnim statistikama i na osnovu iskustva iz prethodnog perioda, regresna potraživanja RFZO prema osiguravajućim društvima nisu prelazila 2–2,5% bruto premije. Time se obezbeđuje siguran prihod za RFZO, o čijem opštem društvenom značaju nije potrebno posebno govoriti.

Petrović je naglasio da je u trenutku kada je došlo do podizanja suma osiguranja došlo i do pomeranja sudske prakse u isplati visine nematerijalne štete.

- Istovremeno, bitno je napomenuti da je sa podizanjem suma osiguranja došlo i do pomeranja sudske prakse u isplati visine nematerijalne štete, kao i do povećanja prosečne cene radnog sata u servisima za popravku motornih vozila, te do povećanja cene rezervnih delova, što je uticalo i na porast prosečno isplaćene odštete po osnovu ove vrste osiguranja – kaže Petrović i dodaje da je u uporednoj praksi zemalja u okruženju, cena polise osiguranja od AO u Srbiji je među najnižima.

Petrović je uveren da bi se smanjenjem cena auto-osiguranja stvorila situacija u kojoj je Srbija bila 2005. i 2006. godine.

- Sa smanjenjem cene AO ponovo bi se stvorila situacija u kojoj se delatnost osiguranja u Republici Srbiji našla 2005. i 2006. godine, kada je veliki broj društava koja su obavljala poslove osiguranja AO otišao u stečaj zbog nemogućnosti da servisira svoje obaveze, što sigurno ne može biti interes građana koji u ovom slučaju ostaju bez osiguravajuće zaštite ili bez ostvarenog prava na naknadu štete u dugom vremenskom rasponu – rekao je Petrović.

Na pitanje kako komentarišete to da najnovije povećanje cena tehnički pregledi pravdaju činjenicom da su im osiguravajuće kuće smanjile zaradu od prodatih polisa auto-osiguranja sa 20 odsto na pet odsto, Petrović objašnjava da je ta provizija zakonski regulisana za sve spoljne kanale.

- Provizija od 5% koju tehnički pregledi imaju od osiguravajućih kuća za prodaju polisa nije novost. Ne znam zašto se o tome ovih dana priča u medijima, kad je ta provizija zakonski određena za sve spoljne kanale prodaje ove vrste osiguranja, uključujući i tehničke preglede. Novost je što je početkom jula ove godine uveden novi pravilnik o tehničkim pregledima. Akcenat je na bezbednosti saobraćaja i Pravilnik štiti građane od znatnog broja vozila s bitnim tehničkim neispravnostima koja su ranije redovno učestvovala u saobraćaju. Novi pravilnik striktno definiše na koji način treba raditi tehnički pregled, što znači da nije moguće ostaviti auto na pet minuta, već je neophodno zaista uraditi kontrolu. To je dovelo do opšteg povećanja sigurnosti svih učesnika u saobraćaju odnosno svih građana. Međutim, sprovođenje nove procedure na tehničkim pregledima podrazumeva angažovanje većih materijalnih i ljudskih resursa, a to je dovelo i do povećanja cene tehničkih pregleda – navodi Petrović i zaključuje:

- Sve aktivnosti koje su u prethodnom periodu preduzete na polju uređenja tehničkih pregleda i osiguranja od auto-odgovornosti dovode do povećanja nivoa sigurnosti građana, pružanja bolje i kvalitetnije osiguravajuće zaštite i istovremeno do uređenja sistema poslovanja tehničkih pregleda.

Ukupno povećanje cene osiguranja i tehničkog pregleda jeste cena pružanja kvalitetnije usluge, kvalitetnije provere ispravnosti i sigurnosti vozila te većeg obima osiguravajućeg pokrića, s tim da su ovi troškovi i dalje među najnižima u regionu.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.