Ispovest pilota: Kako smo izbegli smrt

Izvor: S media, 04.Maj.2010, 10:46   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ispovest pilota: Kako smo izbegli smrt

Potpukovnik Goran Krneta (42), koji se pre dva dana srušio helikopterom „gazela" na ledini u Krnješevcima, kaže za P r e s s da su on i posada izbegli smrt jer nije dozvolio da ga u kritičnom trenutku obuzme panika. Krneta ističe da je velika sreća što niko iz letelice nije povređen i dodaje da će danas ponovo poleteti jer se klin klinom izbija!

Helikopter tipa „gazela", u vlasništvu firme „Šatl er", srušio se u nedelju na ledini u Krnješevcima, u blizini Stare >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << Pazove. Helikopter sa pilotom i dva putnika pao je sa dva metra visine, najverovatnije jer je na letelici otkazala hidraulika. Zahvaljujući umeću Gorana Krnete, koji je nedavno helikopterom prevezao i čuvenog glumca Džonija Depa na Mokru Goru, on i putnici praktično su ostali nepovređeni, iako se u 90 odsto nesreća sa padom helikoptera dešavaju teške, najčešće smrtonosne povrede.



Testirao letelicu


U ispovesti za Preš Krneta objašnjava šta se sve dešavalo u nedelju pre i tokom leta „gazelom".

- Prijatelj Milomir Brkić zamolio me je da to jutro njegovim helikopterom izvršim prelet na aerodrom „13. maj". Pošto sam probni pilot u centru za ispitivanje Vojske Srbije, trebalo je da dam ocenu helikoptera, odnosno stanja letelice i letnih karakteristika. Kao i pred svaki let, izvršio sam pretpoletni pregled. Nakon dvadeset minuta, kada smo utvrdili da je sve u redu, startovao sam motor - kaže Krneta.

On dodaje da je sve bilo uobičajeno i napominje da je još jednom prekontrolisao sve uređaje.

- Zbog posla kojim se bavim sve pregledam dva puta, a naročito kada letelica dođe sa remonta. Prilikom pokretanja rotora primetio sam da na 60-70 obrtaja nema pritiska u komandama, ali se pritisak onda pojavio i komande su bile funkcionalne. Čak sam proceduru pokretanja rotora radio polako, do kvačenja, da ne pređem temperature. Onda sam još dva puta prekontrolisao instrumente i proverio hidro sistem. Poleteli smo, odmah sam krenuo u progresivan let i na visini od 30 do 50 metara napravio dva zaokreta - priča iskusni pilot.

Krneta je na toj visini zaustavio helikopter i zalebdeo, a zatim je letelicom napravio krug od 360 stepeni, jednom sa leve, a drugi put sa desne strane. Nakon što je na visini od dva metra od zemlje stabilizovao helikopter, iznenada je osetio kako palica koči.

- To je prvi znak otkazivanja hidro uređaja. Sve se dogodilo u dve sekunde! Helikopter je krenuo nosom ka zemlji. U tom trenutku pomislio sam da li postoji mogućnost da krenem u progresivan let i probam da na snagu motora izvučem helikopter. Zaključio sam da bih tada napravio salto i pao na najnezaštićeniji deo letelice. Da smo tako pali smrskao bi se kokpit, puklo bi staklo i bili bismo spljošteni težinom helikoptera, ko zna šta bi sa nama bilo... - priča Krneta, i nastavlja:

Zato sam pokušao da ublažim pad! Nisam mogao da upravljam helikopterom, sila je bila ogromna i samo sam ga pratio. Osetio sam udar nosnim delom, nakon toga sklonio ruku sa palice. Da je nisam sklonio verovatno je sada ne bih ni imao, jer prilikom udara lopatica dolazi do naglog dizanja palice. Ruka mi je zbog potresa udarila u konstrukciju i sledećeg momenta instinktivno sam stavio ruku preko lica da mi staklo ne bi upalo u oči.

Krneta ističe da su imali puno sreće jer je letelica otkazala kada su bili nisko.

- Sreća je što se kvar nije desio samo minut ranije, kada smo bili na mnogo većoj visini. Uplašio sam se, ne boje se samo ludaci, a čini mi se da ja nisam lud. Ja sam profesionalac i kada letim potpuno sam na to koncentrisan, zato smo i preživeli pad - kaže potpukovnik Krneta.

Nakon pada, kaže on, motor je još radio, sve dok ga jedan od putnika nije slučajno isključio.

- To je učinio tako što je slučajno glavom zakačio ručicu za gašenje, ja nisam to mogao jer sam bio zaglavljen na dnu letelice. Sačekao sam da mi se svi jave i kažu da su dobro, i tada mi je bilo mnogo lakše - kaže Krneta.



Klin se klinom izbija


Prema njegovim rečima, jedan od dvojice putnika, sin vlasnika letelice, rekao mu je nakon udesa da „od sada samo sa njim leti".

- Ja sam profesionalac, letim na pet tipova helikoptera. Ovo je bila opasna situacija, ali mi stalno vežbamo prinudna sletanja. U karijeri sam imao više nezgoda. Sve te nezgode vam oduzimaju po godinu od života. A za nas pilote važi da u proseku živimo deset godina manje od drugih ljudi - kaže Goran Krneta, i poručuje:

- Ponovo ću da letim! Već danas! Hoću da rasteram zle duhove, ili kako naš narod kaže, klin se klinom izbija.

Nastavak na S media...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta S media. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta S media. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.