Izvor: B92, 06.Apr.2020, 11:16

Prva vožnja: Opel Grandland X Hybrid4 – skriveni GSi

Prva vožnja: Opel Grandland X Hybrid4 – skriveni GSi

Na prvi pogled standardan krosover, a na drugi… Sa ovakvim ubrzanjem bez problema bi mogao da nosi "GSi" oznaku. U odnosu na klasične verzije donosi i veliku uštedu u gorivu.

Tekst - Aleksandar Bursać; Izvor - Auto Magazin; Foto - Auto Magazin

Da li ste znali da su proizvođačima automobila uvedene kvote koliko svi njihovi proizvedeni primerci zajedno smeju da zagađuju?

Ako tu kvotu premaše, plaćaju penale, druge posledice da i ne pominjemo.
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << />
To je samo jedan od razloga zbog kojih je uvedena elektrifikacija game.

Da li ste primetili i da je sve manje visokoperformansnih verzija?

Upravo iz razloga što takvi automobili najviše učestvuju u popunjavanju kvote emisije izduvnih gasova. Međutim, rešenja uvek ima.

Koliko god da elektrifikacija ne zvuči prihvatljivo "petrolhedima" i onima konzervativnijima, ona je zapravo donela performanse kakve su do juče bile rezervisane za najbrže modele.

Jedan od takvih je Opel Grandland X "plag-in hibrid".

Na prvi pogled, klasičan predstavnik krosovera. U ponudi čak i nema 4x4 verziju. Sve donedavno.

Uvođenjem elektrifikacije, ovaj auto je drastično promenio karakter. Postao je pravi vuk u ovčijoj koži.

Pokreće ga kombinacija četvorocilindarskog 1.6 turbo-benzinca i elektromotora. U zavisnosti od verzije, elektromotor pokreće prednju osovinu a u ponudi je varijanta sa dodatnim, zadnjim elektromotorom.

Time je Opel Grandland X dobio ne samo pogon na sva četiri točka, već i visokoperformansnu verziju.

Ono što je zanimljivo je činjenica da se spolja praktično i ne razlikuje od standardnih verzija sa SUS (sa unutrašnjim sagorevanjem) motorima.

Dakle, nema nikakvih sportskih primesa i oznaka. A u stvari, kada pogledate u tabelu, shvatate da je, sa ubrzanjem do "stotke" od svega 6,1 sekunde, na ovom autu bez problema mogao da se nađe i "GSi" znak.

Na poziv predstavništva kompanije Opel u Srbiji, uputili smo se u Švarcvald, kako bismo na licu mesta testirali veliki hibrid.

Dočekale su nas verzije sa dva elektromotora. Ona koja ima samo jedan, do "stotke" stiže za 8,9 sekundi.

Maksimalna brzina im je ista – 235 km/h.

Razlika u ubrzanju potiče od ukupne snage sistema. Snažniji ima benzinac od 200 "konja", a slabiji od 180.

Prednji elektromotori su isti – imaju po 110 KS. Međutim, oznaka Hybrid4 krije da test primerci imaju i zadnji elektromotor od 113 "konja".

Tako ukupna kombinovana snaga sistema iznosi okruglo 300 konjskih snaga.

Ono što je posebno zanimljivo kod jače varijante je to što se za pogon uglavnom koristi zadnji elektromotor.

Radoznalost nas je navela da pokušamo da prevarimo elektroniku i pokušamo da driftujemo na najvišem vrhu Švarcvalda – Feldbergu, koji je na preko 1.400 metara nadmorske visine prekriven snegom.

Međutim, elektronika nije dozvolila da auto prokliza, pa smo sa još većim samopouzdanjem krenuli u osvajanje krivina po delimično vlažnom kolovozu.

Možda će zvučati apsurdno kada se u obzir uzme ukupna snaga, ali Opel Grandland X je zapravo vrlo mekano podešen auto, što zbog ogibljenja što zbog udobnih AGR sedišta, razvijenih u saradnji sa nemačkom asocijacijom ortopeda.

Nije trkački, ali oštre krivine sa ograničenjem od 100 na sat prolazi više nego opušteno. Do 135 km/h ide samo na struju a preko te brzine aktivira se i turbo-benzinac.

Startovaće se i na nižim brzinama ukoliko "patosirate" pedalu gasa. Upravo te situacije navlače osmeh na lice, jer dva elektromotora i snažni turbo-benzinac zajednički trenutno reaguju na komandu gasa.

Posebno prija moćno izlaženje iz krivine sa katapultiranjem, koje obezbeđuje 300 KS i čak 520 njutn-metara maksimalnog obrtnog momenta.

Drugim rečima, ubrzanja su zaista kao kod sportskog automobila ali imajte na umu da treba voditi računa o pregrevanju kočnica i da treba biti umeren u "trkačkim" ambicijama.

Tolika snaga vas lako povuče i zaista nije lako odoleti sjajnim performansama.

Kao i većina ostalih "plag-in hibrida", Grandland X može da ide samo na struju nekih pedesetak kilometara, koji su deklarisani po novim, realnijim WLTP standardima.

Kada se struja iz baterije potroši, odnosno napunjenost padne ispod određenog procenta, auto se ponaša kao klasičan hibrid.

Ukoliko želite struju da sačuvate za kasniju vožnju samo na struju, tu je poseban režim, u kome se Grandland X takođe ponaša kao klasičan hibrid.

Umesto njega, možete da koristite i "sport" mod, u kome se benzinac ne "gasi".

Baterija kapaciteta 13,2 kWh se puni za oko dva sata u najbržoj varijanti. Na kućnoj šuko utičnici ovaj proces može da potraje i do osam sati, uz mogućnost programiranja početka vremena punjenja.

Naravno, možete da podesite temperaturu kabine, pa će vas sačekati zagrejan ili rashlađen automobil.

U odnosu na klasične verzije, "plag-in hibrid" ima za deset litara manji rezervoar za gorivo i 124 litre manje prostora u prtljažniku.

Na prvi pogled, ne vidi se da je baterija zauzela prostor u njemu, ali na drugi je jasno da je ivica poda gepeka nešto viša. Njegov pravilan oblik nije narušen.

Opel Grandland X spada među veće krosovere na tržištu, pa je samim tim i ponuda unutrašnjeg prostora među najboljima.

Ono što posebno pada u oči a i što se lako oseti na dodir, jesu kvalitetni materijali. Meka plastika je svuda, a i dizajn tastera i dugmića je takav da ostavlja premijum utisak.

Na našem tržištu su nedavno najavljene subvencije za elektrifikovane automobile, a trenutno jedina pogodnost je neplaćanje takse na upotrebu motornog vozila koja je zanemarljiva.

"Plag-In hibrid" jeste u startu dosta skuplji u odnosu na standardne verzije ali omogućava i pristojnu uštedu svima onima koji prelaze solidnu kilometražu.

Na primer, ukoliko prelazite 100 kilometara dnevno, odnosno oko 30.000 kilometara godišnje, u Nemačkoj štedite preko dve hiljade evra za godinu dana u odnosu na 1.6 turbo-benzinsku verziju bez elektrifikacije.

Kod nas bi ta ušteda u gorivu bila i veća, s obzirom na cenu struje…

Prema procenama inženjera Opela i PSA grupacije, u nekom trenutku će automobili morati da imaju jasnu oznaku da idu na čisto električni pogon.

Iz tog razloga je uveden plavi LED indikator smešten ispod unutrašnjeg retrovizora, koji se lako uočava spolja.

Vozaču je na raspolaganju samo jedan taster za odabir režima vožnje. To su potpuno električni mod, hibridni, AWD (na sva četiri točka) i sport.

U hibridnom auto ide samo na struju dok se baterije ne potroše, a posle toga se ponaša kao klasičan hibrid.

Inače, za pogon se uglavnom koristi zadnji elektromotor, dok se prednji i benzinac aktiviraju samo kada zatreba.

"Auto magazin" je nova edicija najstarijeg automobilskog časopisa u Srbiji.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.