[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

Izvor: TangoSix.rs, 07.Sep.2022, 07:01

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

Da li ste ikada čuli za Malacky (čitaj: Malacki)? Pa, nije ni autor ovog članka sve do trenutka kada je to mesto stavio u svoj kalendar putovanja za 2022. godinu sa ciljem da poseti Slovački međunarodni vazduhoplovni festival (SIAF, Medzinarodne letecke dni) 27. i 28. avgusta 2022. kako bi se lično oprostio od lovaca MiG-29 (NATO oznaka: Fulcrum) Vazduhoplovstva Oružanih snaga Republike Slovačke (Vzdušne sili Ozbrojenych sil Slovenskej republiki).
Kao mali grad i opština >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << u zapadnoj Slovačkoj, oko 35 km severno od glavnog grada Bratislave, Malacki je od druge polovine 10. veka do 1918. godine bio deo Kraljevine Ugarske. Danas se nalazi na levoj strani auto-puta Bratislava-Brno-Prag i dom je za oko 20.000 stanovnika.
Baza Malacki dom je transportne eskadrile, 46. puka koja je opremljena avionima C-27J i L-410 / Foto: Igor Božinovski Nekih 12 km istočno od Malackija nalazi se malo selo koje se zove Kuchyňa (Kuhina, što bukvalno znači „kuhinja“) i dom je vazduhoplovne baze Malacki-Kuchina (Letecka zakladna Malacki-Kuchina, ICAO: LZMC). Ova baza je samo 60 km udaljena od Beča i sedište je 46. puka Slovačkog vazduhoplovstva (46. kridlo Kuchina, 46. k KU) koji nosi ime general Milan Rastislav Štefanik. Podređena transportna eskadrila puka je naoružana sa dva transportna aviona Leonardo C-27J Spartan i šest transportnih aviona Let L-410 Turbolet. Flota L-410 je mešavina jednog aviona za snimanje iz vazduha L-410FG i pet transportera kratkog dometa L-410UVP-E (jedan -E14 i četiri -E20) koji imaju STOL (short take-off and landing) karakteristike (kratko poletanje i sletanje).
Kraj MiG-a 29? Fokus ovogodišnjeg SIAF-a bio je na penzionisanju slovačkih borbenih aviona MiG-29 nakon što je slovački premijer Eduard Heger 3. jula 2022. kazao da Bratislava planira da donira 12 MiG-ova 29 i 30 tenkova T-72 Oružanim snagama Ukrajine (Zbroini syly Ukrainy). Ovu izjavu je nedavno ublažio slovački ministar odbrane Jaroslav Nađ koji je naglasio da ne bi trebalo da se spekuliše o bilo kakvoj donaciji lovaca MiG-29 Ukrajini, posebno nakon što je slovačko ministarstvo odbrane obavestilo da nacionalna flota ovih aviona i dalje vredi oko 300 miliona evra, i da se ne bi mogla dati donacija takve vrednosti. Uz ovakvu izjavu, a čini se da je Ukrajina najverovatnija destinacija za slovačke 29-ke, ova zemlja je suočena sa opcijom ili da od Bratislave kupi avione ili da u ime Kijeva ovaj transfer organizuje neka druga država. Nadoknada isporukom druge vojne opreme je za slovačke oružane snage svakako jedna od razumnih opcija.
U toku karijere u slovačkoj, flota MiG-ova 29 naletela je 20.240 sati / Foto: Igor Božinovski Komentarišući penzionisanje Fulcruma tokom SIAF-a, Nađ je rekao:
– MiG-ovi 29 imaju dugu službu u slovačkim vazduhoplovnim snagama, u korist zaštite slovačkog vazdušnog prostora. Naši piloti su zabeležili preko 20.240 sati letenja na avionu, kako na vežbama tako i u operacijama. Međutim, za Slovačku u budućnosti nema izgleda za korišćenje opreme iz sovjetskog doba. S obzirom na njihovu operativnost i ratnu sposobnost koje su degradirane niskom pouzdanošću, ova vazduhoplovna sredstva su nekompatibilna sa našim NATO saveznicima i više ne mogu biti nadograđena. – on je dalje istakao da bi korišćenje potrebnih kapaciteta MiG-a 29 u sadašnjim okolnostima bilo veoma zahtevno – logistički, ekonomski i kadrovski.
Uprkos tome što su izuzetno dobro održavani i što su bili podvrgnuti ograničenoj, ali kvalitetnoj modernizaciji, slovački MiG-ovi 29 su bez sumnje avioni koji bi bili od male borbene vrednosti za Kijev, posebno u tekućem ratu gde ruske vazdušno-kosmičke snage (Vozdushno-kosmicheskiye sily) sve više šire dominaciju u ukrajinskom vazdušnom prostoru. Ipak, ovi avioni bi – u slučaju da zaista završe u ratom razorenoj Ukrajini – snažno demonstrirali slovačku solidarnost sa svojim susedima u ratu, dodatno bi pokazali posvećenost NATO-a da pomogne Ukrajini u borbi protiv Ruske Federacije i bili bi značajan podsticaj za moral ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva (Povitriani Syly Ukrainy) i narod Ukrajine.
Slovačka je koristila ukupno 24 MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski Sveukupno, 24 jednoseda i dvoseda MiG-a 29 isporučena su Slovačkoj u okviru podele imovine Češke i Slovačke Federativne Republike i izmirenja ruskog duga prema Bratislavi. Tako je, nakon raspada Čehoslovačke, novouspostavljena država Slovačka dobila svoj udeo od bivšeg čehoslovačkog vazduhoplovstva, uključujući devet jednosednih lovaca MiG-29A i jednog dvoseda MiG-29UB. Osim toga, između 1993. i 1996. godine, slovačko ratno vazduhoplovstvo je dobilo još 14 aviona od Rusije, kao deo izmirenja sovjetskog duga. Dvanaest od 24 aviona je remontovano i modernizovano prema standardima NATO-a u periodu 2004-2006. od strane ruskog RAC MiG-a i drugih zapadnih kompanija koje su bile uključene u posao, a koje su pomogle u opremanju aviona navigacionim i komunikacionim sistemima Rockvell Collins, identifikacionim sistemom svoj-tuđ BAE Systems (IFF), novim staklenim kokpitom sa LCD multifunkcionalnim prikazivačima i novim digitalnim računarom misije. Naoružanje, međutim, nije modernizovano i modernizovani MiG-ovi nastavljaju da koriste isti tip raketa, nasleđen od njihovog prethodnog vlasnika, češkoslovačkog ratnog vazduhoplovstva koje je prestalo da postoji 31. decembra 1992. godine. U međivremenu se jedan jednosed (ev. broj 6526) srušio 28. septembra 2019. godine.
Slovačko ratno vazduhoplovstvo je do 30. avgusta 2022. imalo 9 modernizovanih jednoseda MiG-29AS (0619, 0921, 2123, 3709, 3911, 6124, 6425, 6627 i 6728) i dva modernizovana aviona MiG-29UBS (1303 and 5304) u 1. taktičkoj eskadrili 81. puka (1. Bojova letka/81. Kridlo) u vazdušnoj bazi Sliač/Tri Duby u centralnoj Slovačkoj. Ovi avioni imaju projektovan kraj životnog veka između 2029. i 2035. Pored ovih 11 aviona tu su i tri nemodernizovana MiG-a 29 (jednosedi MiG-29As 0820 i 5113 i dvosed MiG-29UB 4401) koji su čuvaju uskladišteni u Sliaču.
U letačkom programu učestovala su 4 MiG-a 29 / Foto: Igor Božinovski Čast da obeleži kraj karijere Fulcruma u Slovačkoj tokom SIAF-a imalo je pet jednosednih aviona MiG-29AS koji su se pojavili u Malackiju – četiri (0921, 2123, 6124, 6627) su učestvovala u letačkom programu, a jedan (6425) je bio izložen u statičkom prikazu. Svečani pozdrav vodenim topom povodom završetka operacija ovog tipa aviona u Slovačkoj organizovan je za MiG-29AS 0921.
Emocije među slovačkim posetiocima koji su poslednji put došli da vide operativni MiG-29 bile su toliko jake da su dugo nakon završetka zvaničnog programa aero-mitinga ljudi još uvek sedeli na zemlji oko izloženog MiG-29AS 6425 i bukvalno plakali dok su posmatrali zalazak sunca nad najmoćnijim borbenim avionom koji je ikada branio slovački vazdušni prostor. Obezbeđenje aero-mitinga je bilo blago prema posetiocima i nije žurilo da ih otprati iz vazduhoplovne baze Malacki-Kučinja.
Autoru ovog članka nije bilo prijatno da zabeleži ove neverovatne scene svojim fotoaparatom Canon 7D i pridružio se žaljenju dodirujući poslednji put desno krilo aviona 6425.
Komšije se poznaju u nevolji Prizemljenje slovačkih MiG-ova 29 nakon više od 30 godina službe obavljeno je paralelno sa potpisivanjem zajedničke deklaracije slovačkog ministra odbrane Jaroslava Nađa, češke ministarke odbrane Jane Černohove i ministra nacionalne odbrane Poljske Mariuša Blaščaka o zajedničkoj posvećenosti zaštiti slovačkog vazdušnog prostora u periodu od 16 meseci.
Prema sporazumu potpisanom tokom SIAF-a 27. avgusta 2022. godine, češke i poljske vazduhoplovne snage će patrolirati slovačkim nebom od 1. septembra 2022. do 31. decembra 2023. Češka, sa svojim JAS-39C Gripen, i Poljska sa svojim F-16C Fighting Falcon, obezbediće vazduhoplovna sredstva i posade u QRA (Quick Reaction Alert) ulozi, da u slučaju narušavanja vazdušnog prostora Slovačke, brzo reaguju, dok će Slovačka obezbediti tzv. HNS (Host Nation Support) podršku koja, u slučaju potrebe, uključuje punjenje aviona gorivom, usluge navigacije i zaštitu sredstava.
Osim Čeha na Gripenima, slovački vazdušni prostor čuvaće i poljski F-16 / Foto: Igor Božinovski Aranžman, koji bi potpisnici mogli vremenom da produže, obezbeđuje Slovačkoj besplatne lovačke kapacitete od njenih suseda i obavezuje Bratislavu da plaća samo gorivo koje će presretači potrošiti u misiji presretanja, ukoliko se bilo koji od aviona zaista podigne da presretne bilo kog neočekivanog uljeza u slovačkom vazdušnom prostoru. Ovaj koncept će nadomestiti nedostatak lovačkih sposobnosti sve dok ih Slovačka ponovo ne povrati kada 14 američkih višenamenskih aviona Lockheed Martin F-16 Block 70/72 Fighting Falcon koji su trenutno naručeni, budu isporučeni i uđu u operativnu službu 1. taktičke eskadrile slovačkog ratnog vazduhoplovstva u bazi Sliač kao zamena za penzionisanu flotu MiG-ova 29.
Prvobitno je objavljeno da će prvi avion F-16 biti isporučen Slovačkoj 2022. i 2023. godine, ali će to sada biti odloženo do najranije 2024. godine, što je postalo jasno nakon što je kompanija Lockheed Martin ranije ove godine saopštila o problemima sa proizvodnjom F-16 koji su odložili isporuku Slovačkoj. Međutim, kada budu isporučeni, slovački F-16 će bili najmoderniji i najsposobniji avioni tog tipa u Evropi.
Češki prijatelj rešava trenažni avion Osim emotivnog fokusa na slovačke MiG-29, SIAF je bio događaj na kome se tiho kovala i sudbina slovačke zastarele flote mlaznih školsko-borbenih aviona Aero L-39 Albatros. Naime, 2. trenažna eskadrila, 81. puka (2. Vycvikova letka/81. Kridlo) slovačkog ratnog vazduhoplovstva u bazi Sliač sada ima 4 modernizovana trenažna L-39CM (5251, 5254, 5301 i 5302) i dva modernizovana naoružana trenažna i laka jurišna aviona L-39ZAM (4703 i 4707). Da bi zamenila ovu zastarelu flotu, za koju se očekuje da dostigne kraj svog radnog veka 2026. godine, Slovačka trenutno traži do 10 naprednih trejnera za koje se očekuje da će koštati 500 miliona dolara. Novi avioni su potrebni Bratislavi koja namerava da zadrži sopstvenu sposobnost za obuku, što će smanjiti troškove dok u upotrebu uvodi svoje nove F-16.
Slovačko ratno vazduhoplovstvo trenutno u inventaru ima 6 Albatrosa / Foto: Igor Božinovski Glavna borba za budući slovački LIFT trejner očekuje se između  aviona za naprednu obuku L-39NG kompanije Aero Vodochody Aerospace i lakog višenamenskog borbenog aviona Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50.
Korejska državna agencija za nabavke – Administracija programa za nabavku u oblasti odbrane (DAPA) – objavila je 3. oktobra 2021. da je potpisan Memorandum o razumevanju između KAI i državne slovačke firme za održavanje aviona Leteckych Opravovni TrenčiN (LOTN), sa sedištem u Trenčinu, o mogućim industrijskim ofset poslovima, ako bi Slovačka izabrala FA-50.
Iako su tačni detalji ponude KAI-ja ostali poverljivi, u saopštenju DAPA-e se navodi da Južnokorejci nameravaju da isporuče ukupno deset aviona za približno 500 miliona dolara u aranžmanu koji bi takođe uključivao industrijske ofset aranžmane. Aerova ponuda se, u međuvremenu, sastoji od osam L-39NG, koji su sami zasnovani na starom L-39, i „dugoročne strateške saradnje“ koja bi uključivala pristup savremenim simulatorima u Češkoj Republici, i značajno industrijsko učešće Slovačke u programu L-39NG. Aerova ponuda je posebno atraktivna za Bratislavu iz više razloga, ne samo zbog cene. Navodno, novoproizvedeni jednomotorni L-39NG se prodaje za samo 10 miliona dolara i ima niže operativne troškove od svojih konkurenata, uključujući jednomotorni FA-50 i Leonardov jednomotorni M-345 i dvomotorni M-346. Stoga se ponuda Aera smatra najkonkurentnijom, imajući u vidu sličnost aviona sa slovačkim Albatrosima, pripadajuće troškove i velikodušne industrijske uslove.
Glavni kandidat za novi češki školsko-borbeni avion – L-39NG / Foto: Igor Božinovski Ove godine je na SIAF-u tradicionalno bilo veoma snažno prisustvo Aera i demonstracionih letova njegovog prototipa L-39NG koji nosi serijski broj 0476/16-7004. Pored toga, ovaj događaj je dodatno ojačao perspektivu L-39NG kao „jedinog logičnog izbora za Slovake“. U tom cilju, 27. avgusta 2022. godine zaključen je sporazum o strateškoj saradnji između Aero Vodochody Aerospace i LOTN koji se, između ostalog, odnosi na proizvodnju zadnjih delova trupa i spoljnih rezervoara za gorivo za L-39NG u Slovačkoj. Ovaj podsticaj je deo Aerovog plana da poveća obim proizvodnje L-39NG.
– Aero pati od nedostatka ljudi (čitaj: kvalifikovane radne snage). Počeli smo serijsku proizvodnju L-39NG prošle godine i po današnjem tempu imamo kapacitet da proizvodimo 12 aviona godišnje. Planiramo da do 2024. godine povećamo proizvodnju na 17 aviona i imamo još veću ambiciju jer bismo želeli da povećamo proizvodnju na 24 aviona godišnje – rekao je na SIAF-u Viktor Sotona, predsednik i izvršni direktor kompanije Aero. Sotona je takođe rekao da njegova kompanija planira da ima dve paralelne proizvodne linije, od kojih će druga biti u Trenčinu ili u okviru kompanije Aircraft Industries Company iz Kunovica, ranije poznatog kao proizvođača civilnih aviona Let Kunovice, poznat po proizvodnji aviona L-410 Turbolet.
Većinski vlasnik kompanije Aero iz mesta Odolena Voda je, od 23. juna 2022. mađarska kompanija SI 13 Aero Zrt. Češki sistem integrator i dobavljač odbrambene i bezbednosne tehnologije Omnipol iz Praga međutim, i dalje zadržava manjinski udeo u ovoj češkoj vazduhoplovnoj kompaniji osnovanoj pre 103 godine, u februaru 1919. godine.
Kada dobri planovi postanu loši Uprkos tome što je u mnogim aspektima odlično organizovan, SIAF je zabeležio veoma slabu posećenost Slovaka i ljubitelja avijacije iz celog sveta. Letački program je bio doslovce haotičan, a organizator nije poštovao redosled koji je zvanično objavio na veb stranici aeromitinga. Veoma velike pauze između dva letna prikaza bile su uobičajene, posebno 28. avgusta. Međutim, za one koji su došli u Malacki, uživanje je bilo omogućeno kada su u pitanju tradicionalno odlična domaća piva i hrana, uključujući čuvenu Cigansku Pečenku koja je pečeno meso na romski način, marinirano, a zatim prženo ili pečeno na roštilju. SIAF je takođe bio odlična prilika da se izbliza vide svi vazduhoplovi koji služe u slovačkom ratnom vazduhoplovstvu.
Višenamenski helikopter UH-60M / Foto: Igor Božinovski Avioni Fokker 100 i A319 letačke službe slovačke vlade / Foto: Igor Božinovski Padobranski tim COMPACT Skiydive & Flying poleteo je i iskočio iz dvokrilca An-2R / Foto: Igor Božinovski Na nebu iznad Malackija se moglo zapaziti letenje sledećih slovačkih vojnih vazduhoplova: L-39CM (5254), MiG-29AS (0921, 2123, 6124, 6627), L-410UVP-E20 (2721), C-27J (1962), Mi-17M (0845) i UH-60M Black Havk (7642 i 7639). Program letenja su takođe dopunili avioni Airbus A319-115 (OM-BIA) i Fokker 100 (OM-BIC) kao i helikopteri Mi-171 (OM-BIU) i Bell 429 Global Ranger (OM- BID) letačke službe slovačke vlade. Padobranski tim COMPACT Skydive & Flying poleteo je i iskočio iz dvokrilca An-2R (OM-KIK), dok je dodatna atrakcija bilo letenje aviona Aero L-29 Delfin (OM-FLP) kojim je pilotirao Jozef Pivarči.
Slovačko učešće na statici obuhvatilo je četiri operativna vojna vazduhoplova: L-39CM (5251), MiG-29AS (6425), L-410FG (1521), C-27J (1931) i UH-60M (7640). Na zemlji su takođe primećeni davno penzionisani mlazni lovac MiG-21MA Fishbed-J i obližnji parkirani transporteri An-24 (5803) i An-26 (3208).
Bolidi Formule 1 tima Ambruz Racing / Foto: Igor Božinovski Statiku su obogatili različiti slovački ultralaki avioni: Shark Aero (OM-S443) koji je koristila 19-godišnja Zara Rutherford za let oko sveta između 18. avgusta 2021. i 20. januara 2022.; potom Tomak Aero Viper SD-4s (OM-M730 i OM-M731), Zenair CH601 Zodiac KSL (OM-M235), BRM Aero Bristell (OM-M244) i Skiper GT9 (OM-M754). Zanimljivo je da su na SIAF-u takođe viđena četiri bolida F1 Ambruz Racing-a, od kojih su dva 27. avgusta jurila duž betonske piste u vazduhoplovnoj bazi Malaki dugačkoj 2.495 metara.
Međunarodni gosti Češko vazduhoplovstvo je u letačkom programu učestvovalo sa, pored borbenog aviona Saab JAS-39C Gripen (9245) i VIP helikopterom Mi-8S (0836), transportno-jurišnim Mi-171Š (9813) i jurišnim helikopterom Mi-35 (3366). Češka je na statici bila prisutna sa dva aviona: lakim višenamenskim borbenim avionom Aero L-159T1+ ALCA i transportnim avionom CASA C295M (0454). Na statici je takođe bio i češki civilni L-29 (01/OM-SLK).
Turboelisni laki transporter An-28TD poljske mornaričke avijacije / Foto: Igor Božinovski Prisustvo Poljske je takođe bilo primetno sa avionima F-16D (4083) i C-295M (015) koji su učestvovali u letačkom programu, dok su na statici bili izloženi F-16D (4080) i C295M (016). Poljska mornarica je takođe bila na statici sa dvomotornim lakim turboelisnim transportnim avionom An-28TD Bryza 1TD (0723).
Najbolji letački program imao je turski F-16 demo tima SoloTurk / Foto: Igor Božinovski Najspektakularnije letenje na SIAF-u svakako je imao akrobatski solo demo tim turskog vazduhoplovstva (Turk Hava Kuvvetleri, THK) SoloTürk. U tu svrhu, dva mlazna lovca F-16C Block 40 (88-0021 i 88-0025) su raspoređena u Malacki, oba pripadaju 141 Filo (eskadrili) „Anatolian Volves“ koja deluje iz 4. glavne mlazne baze THK, Akindži, smeštenoj u blizini Ankare.
Iz RAF-ovog Herkulesa izvršeno je desantiranje padobranaca / Foto: Igor Božinovski Najspektakularniji posetioci SIAF-a bili su par aviona Lockheed Martin F-22A Raptor (05-4090 i 10-4193) raspoređenih u Malacki samo 27. avgusta. Veoma loše vreme sa jakom kišom i grmljavinom ujutru tog dana zadržalo je autora ovog članka u svom hotelu dovoljno dugo da propusti program letenja Raptora i priliku da uzme ‘‘foto skalp‘‘ tim neverovatnim mašinama. Srećom, stigao je na vreme za transporter C-130J C.4 Herkules (ZH874) Kraljevskog vazduhoplovstva (RAF) koji je korišćen za desantiranje grupe padobranaca RAF-a iznad vazduhoplovne baze Malacki-Kučinja.
Nemački Tornado IDS i, na slici levo od aviona krstareća raketa KEPD 350 / Foto: Igor Božinovski Nemačke i italijanske vazduhoplovne snage bile su prisutne samo na statici. Kontingent Luftvafe činio je par helikoptera Erbas H145 i Sikorski CH-53GA Sea Stallion (84+89), pored aviona Panavia Tornado IDS (45+66) i Airbus A400M (54+23). Tornado je bio izložen zajedno sa krstarećom raketom Taurus KEPD 350 mase 1.400 kg, vrednom milion evra, sa bojevom glavom od 481 kg Mefisto (Multi-Effect Penetrator HIghly Sophisticated and Target Optimised) i sa zvaničnim dometom većim od 500 km. Italijanski ponos je na SIAF-u „branio“ par mlaznih lovaca Eurofighter Tiphoon EF-2000A 4-10/M.M.7273 i 4-1/M.M.7286.
Privatni Lim-2 stigao je iz Poljske / Foto: Igor Božinovski Poljski privatni Bo.105 u protivoklopnoj verziji Bo.105P PAH-1/ Foto: Igor Božinovski Neprekidan letački program SIAF-a je srećom uključio neke veoma atraktivne civilne učesnike: akrobatski tim Flyng Bulls je koristio četiri aviona EkstremeAir Sbach 342 (KSA42) (OK-FBA, OK-FBB, OK-FBC i OK-FBD); poljski istorijski mlazni duo činili su jednosed WSK-Mielec Lim-2 (MiG-15bis) (602, SP-MIG) i dvosed VSK-Mielec SBLim-2 (MiG-15UTI) (006, SP-YNZ); mađarski Heliforce PZL- Świdnik Mi-2 (HA-BCL) i poljski privatni helikopter Bolkov Bo.105P PAH-1 (SP-YBO) akrobatski helikopteri su pokazali odlično letenje, dok je izuzetno atraktivno letenje tradicionalno pokazao mađarski akrobatski pilot Zoltán Varas u svom akrobatskom avionu MKS Aircraft MKSS (N540KSKS).
Pešadija, PVO, Specijalne snage Slovačke kopnene snage su na SIAF-u takođe izložile različitu opremu: mobilni radio-relejni čvor (deo BAE Systems mobilnog vojnog komunikacionog sistema – MOKYS) zajedno sa svojim kamionom-nosačem MAN HKS 32.440 8k8; višenamenski teleskopski bager UDS 214.41; vozilo za dekontaminaciju Tatra T-815-7 6k6 Devkoz; komandno štabno radio sistem Tatrapan; borbeno vozilo pešadije BMP-2; tenk T-72; modularni raketni bacač RM-70/85 kalibra 122/227 mm; samohodnu haubicu Zuzana-2 kalibra 155 mm; i raketni sistem zemlja-vazduh srednjeg dometa 2K12 Kub-M2. Takođe su prikazani lako višenamensko vozilo (LMV) Iveco,  terensko vozilo BRP (Bombardier Recreational Products)/Can-Am i terenska vozila Polaris, koje koristi 5. puk specijalnih snaga (5. Pluk špecialneho určenia, 5. PŠU), protivteroristička i jedinica za specijalne operacije sa sedištem u Žilini.
Samohodno lansirno oruđe raketnog sistema PVO 2K12 Kub / Foto: Igor Božinovski Samohodna haubica Zuzana-2 / Foto: Igor Božinovski U Malackiju je viđen po jedan primerak borbenog vozila pešadije BAE Systems Combat Vehicle 90 (CV90) MkIV; zatim terensko vozilo AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMVV); i sistem PVO Patriot opremljen kontejnerima za obuku KSMS1 i KSM51A2. Kada je u pitanju CV90, Slovačka ima ukupne potrebe za 223 vozila, sa kupovinom podeljenom u dve faze: 152 vozila u prvoj fazi i 71 vozilo u drugoj. Zemlja je izabrala CV90 MkIV u sedam varijanti, uključujući varijantu naoružanu automatskim topom kalibra 35 mm, kao i varijantu sa minobacačem kalibra 120 mm. Češkoj je potrebno 210 vozila, uključujući varijantu borbenog vozila pešadije sa automatskim topom kalibra 30 mm.
Ovo je bila druga poseta SIAF-u za autora ovog izveštaja, prva je bila 2017. godine kada je organizovan odličan aeromiting na Sliaču. Uprkos očiglednom razočarenju na ovogodišnjem SIAF-u, penzionisanje MiG-a 29 je bio istorijski događaj koji se nije smeo propustiti i koji je popravio opšti utisak. Šansa da se SIAF značajno poboljša već postoji jer je sada zakazan sledeći događaj za 2-3. septembar 2023., takođe u bazi Malacki. Nažalost, to će biti aeromiting na kome neće biti magije slovačkih MiG-ova 29.
The post [REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29 appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.