Izvor: Politika, 13.Mar.2015, 09:17   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Tikov i Farelov hit je plagijat

Poznati muzičari u pesmi „Blurred Lines” kopirali slavnog muzičara Marvina Geja, presudio losanđeleski sud

Najprodavaniji hit 2013. godine – „Blurred Lines” Robina Tika i Farela Vilijamsa je plagijat čuvenog singla „Got to Give It Up” Marvina Geja. Losanđeleski sud dodelio je Gejovoj deci 7,4 miliona dolara odštete, utvrdivši da su Tik i Vilijams kopirali muziku njihovog oca.

Posle prekjučerašnje presude oglasili su se i „krivi muzičari”, koji >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << nisu prisustvovali poslednjem ročištu, zajedničkim saopštenjem u kome ističu da poštuju sudsku odluku: „Veoma smo razočarani presudom, jer je užasan presedan koji unazađuje muziku i kreativnost. Farel je pesmu napisao iz srca i duše, i ona nije uzeta ni od koga. Razmatramo naše opcije i uskoro ćemo se ponovo oglasiti po ovom pitanju”, ocenili su Tik i Vilijams.

Sa druge strane, ćerka Marvina Geja Nona kroz suze je poručila da se oseća „slobodnom od lanaca Tika i Vilijamsa i njihovih laži”.

Suđenje je trajalo dve godine, a sud je utvrdio melodijske sličnosti između dve pesme, kao i da su kopirane bas-linija, akordi i još neke instrumentalne finese.

Tokom procesa Tikov i Vilijamsov advokat rekao je da bi presuda u korist Gejovih naslednika mogla da ima nepovoljan uticaj na muzičare koji pokušavaju da evociraju zvuk drugih muzičara, dok su advokati dece pokojnog soul pevača nazvali Farela i Robina lažovima koji su otvoreno ukrali hit „Got to Give It Up” iz 1977. godine.

Kontradiktorne izjave koje su Farel i Tik davali tokom suđenja verovatno su uticali na ovakav ishod. Tik je tek na sudu rekao da nije autor singla „Blurred Lines”, iako je potpisan kao kompozitor, dok je Vilijams svedočio da je pesmu napisao za sat vremena sredinom 2012, dodavši da Gejova muzika nije bila lajtmotiv.

Tik i Vilijams su od pesme „Blurred Lines” zaradili 16,5 miliona dolara, od čega je Robinu otišlo 5,6 miliona, Farelu 5,2 miliona, a ostatak diskografskoj kompaniji „Star trek rikordings”, koja, zanimljivo, nije proglašena krivom, iako ju je objavila i distribuirala, kao ni reper Ti Aj, koji je bio gostujući pevač.

Marvin Gej, podsetimo, jedan je od najuticajnijih kantautora u muzičkoj istoriji, čiji se albumi smatraju remek-delima, a njegov život jedna je od najtragičnijih priča u šou-biznisu, s obzirom na to da ga je otac ubio u 45. godini.

----------------------------------------------------------

I Šakira u „neslavnom društvu”

Najnovija presuda poslednja je u nizu muzičkih plagijata. Prošle godine njujorški sud proglasio je Šakirin hit „Loca” iz 2010. plagijatom pesme dominikanskog muzičara Ramona Arijasa Vaskeza. I Majkl Bolton morao je da plati rekordnih četiri miliona dolara, jer je utvrđeno da je njegov hit „Love is a Wonderful Thing” plagijat pesme sastava „Isley Brithers” iz 1966. godine.

Ima i muzičara koji su se vansudski poravnali, pa se tako Džoni Keš krajem šezdesetih nagodio sa Gordonom Dženkinsom zbog pesme „The Conductor” plativši mu nekoliko hiljada dolara. I reper Vanila Ajs je zbog neovlašćenog korišćenja sempla iz pesme „Under Pressure”, koju su otpevali Dejvid Bouvi i „Kvin” platio astronomsku cifru da ne bi završio na sudu.

J. Koprivica

objavljeno: 13.03.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.