Kako je rođena prva rokenrol pesma

Izvor: Politika, 07.Feb.2011, 00:43   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako je rođena prva rokenrol pesma

Kada je komponovao kompoziciju „Sve je u redu, mama”, Artur „big boj” Kradap nije ni sanjao da stvara – istoriju

Kako je nastao rokenrol, a posebno koja je prva rokenrol pesma, pitanje je koje je, barem u nekom trenutku, postavio svako ko je na bilo koji način zagazio u ovaj autentični muzički pravac 20. veka. Džozef Barns, istoričar muzike sa Univerziteta u jugoistočnoj Luizijani (SAD), postavio je u tom smislu neke osnovne principe. Po njemu, da bi se tačno odredilo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << koja je pesma „prva“, moraju da budu zadovoljeni sledeći kriterijumi:

– da vuče korene iz bluza i kantri muzike, i to u takvoj formi koja inspiriše na ples;

– da se u njoj oseća izvestan uticaj džeza, gospela i folka;

– da sadrži inovativnu tehnološku komponentu koja ukazuje da je reč o stvaralaštvu modernog vremena.

Iako je i sam bio svestan da je postavio ozbiljne kriterijume u koje se, svaka na svoj način, uklapalo tek nekoliko pesama, sve traženo Barns je pronašao u kompoziciji – „Sve je u redu, mama“ („That’s All Right Mama“) koju je napisao i izvodio sada već zaboravljeni bluz pevač – Artur „big boj“ Kradap (Arthur „bigBoy” Crudup).  

Pesma je napisana davne 1946, i tada je nosila naziv „To ne znam” („IDon’tKnowIt”). Tek kasnije, 1949, dobila je naziv po kojem je ušla u istoriju rokenrola. Besmrtnost joj je podario lično Elvis Prisli, snimivši je 1954. za gramofonsku kompaniju „San“. („Sun”).Interesantno je da je Prisli „Sve je u redu, mama“ snimio, praktično, uživo, samo uz pratnju kontrabasiste Bila Bleka i gitariste Skotija Mura. Tokom preslušavanja snimka Blek je u jednom trenutku primetio: „Čoveče, pusti ovo na radiju i izbaciće nas iz grada!“

Potraga za „prvorođenčetom“ rokenrola nije bila jednostavna, svedoči Barns. Svoje adute imale su: „Visoko je mesec“, u izvođenju Lesa Pola (čoveka koji je konstruisao najpoznatiju gitaru današnjice) i Meri Ford, potom „Medna kapalica” Džoa Ligensa, ili „Debeljko“ Fets Domina... Interesantno je da se kao „prva“ nije nametnula čak ni kompozicija (u slobodnom prevodu) „Rokenrol do iznemoglosti“ („RockArroundtheClock”), koju su izvodili nezaboravni Bil Hejli i „Komete“, po mnogima, istinski začetnici ove vrste muzike.

I dok prva dva elementa koji, po Barnsu, određuju rokenrol prvence proističu iz čisto umetničkog doživljaja koji su muzičari iskazivali i u prethodnom periodu, tehnološki element je nastupio tek 1949. Desilo se to sa pojavom gramofonskih ploča koje su se vrtele brzinom od 45 okretaja u minuti i na koje, po jednoj strani, nije moglo da stane više od desetak minuta muzike. To je uslovilo stvaranje kraćih kompozicija koje su lakše ulazile u uho slušaoca i tako postajale – hitovi.

Današnja mlađa publika te takozvane singlice – crne plastične diskove promera nešto manje od 20 santimetara sa velikom rupom u sredini – može da nađe samo među zaboravljenim kućnim stvarima svojih roditelja, ili u muzejima. Ipak, treba naglasiti da su nam upravo ovi „nosači zvuka“ kasnije omogućili slušanje muzike u takozvanom visokom kvalitetu (Hi-Fi).

Bluzer sa Misisipija – Artur „big boj“ Kradap – teško da je mogao i da pretpostavi da će kompozicijom „Sve je u redu, mama“ ući u muzičku istoriju. Malo je verovatno i da je sanjao o tome da će njegovu „Mamu“ u tu istoriju ugurati niko drugi do – neprikosnoveni kralj rokenrola – Elvis Prisli. Preminuo je 1974. od srčanog udara.

Slobodan Samardžija

objavljeno: 07.02.2011

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.