Veština pred kojom nema tajni

Izvor: Politika, 08.Nov.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Veština pred kojom nema tajni

Nagrada za celokupno stvaralaštvo i doprinos razvoju primenjenih umetnosti i dizajna, ove godine dodeljena je scenografkinji i kostimografkinji Dagmar Stojanović Videnović

Dagmar Stojanović Videnović, naša poznata televizijska, pozorišna i filmska scenografkinja i kostimografkinja, dobitnica je ovogodišnje ULUPUDS-ove nagrade za celokupno stvaralaštvo i doprinos razvoju primenjenih umetnosti i dizajna.

Ova vrsna umetnica, koja egzistira na domaćoj umetničkoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << sceni već gotovo pet decenija, u svojoj dugoj i bogatoj karijeri potpisala je oko tri hiljade scenografija iz različitih scenografskih struktura za koje je i dobila brojne stručne nagrade, među njima nagradu Oktobarskog salona, Počasnu diplomu Međunarodnog trijenala pozorišne scenografije i kostimografije, Nagradu na izložbi savremene srpske scenografije i kostimografije, Plaketu TV Beograd za najbolje godišnje ostvarenje, Povelju za doprinos TV i likovnom izrazu i dr. Sarađivala je sa našim najpoznatijim rediteljima kao što su Mario Faneli, Arsenije Jovanović, Zdravko Šotra, Timoti Bajford, Sava Mrmak, Stanko Crnobrnja, Milenko Maričić, Branko Pleša, Miša Radivojević, Petar Zec, Jovan Ristić"

Scenografske kreacije Dagmar Stojanović Videnović, koje su pomerale granice uobičajene prakse, zaživele su kako u televizijskom studiju tako i na velikom platnu i pozorišnoj sceni, a za scenografiju Nušićeve „Kirije” 1970. godine dobila je nagradu Oktobarskog salona. Ovo ugledno priznanje ponovo je dobila i 1984. godine, a iste godine nagrađuje je i njeno strukovno udruženje ULUPUDS. Pored televizije i pozorišta, Dagmar Stojanović Videnović ostavila je i neizbrisiv trag u filmskoj umetnosti, ali ipak njena najveća ljubav ostaje televizija u kojoj je ostvarila možda i svoje najpoznatije kreacije, od kojih će zasigurno ostati upamćena televizijska ostvarenja: „Čika Jova Zmaj”, „Glumac je glumac”, „Povratak Beogradu”, „Mizantrop”, „Beogradsko proleće”, „Nedeljno popodne”, „Sabinjanke”, „Šou Biljane Ristić”, „Pokondirena tikva”, „Glineni golub”, „Mister Dolar”, Festival „Sunčane skale”, „Muzički kabare” i mnoga druga.

Temeljne likovne vrednosti scenografije i kostimografije Dagmar Stojanović Videnović, kako je to primetio istoričar umetnosti Nikola Kusovac, počivaju na besprekornom poznavanju veštine crtanja, pred kojom nema tajni, zatim na lakoći i ubedljivosti izraza, na stilskoj koherentnosti izvedenoj iz poetike posebnog onirizma. Njena ostvarenja se prepoznaju, nastavlja Kusovac, po istinskoj profinjenosti izraza, kao i po tome što su prožeta duhom simbolizma i natopljena nekom, samo njoj svojstvenom, lirskom atmosferom. Zbog toga scenografski i kostimografski radovi Dagmar Stojanović Videnović često prevazilaze puko zadovoljavanje golog zadatka, nametnutog zahtevima teksta, scene, mizanscena, režije i poprimaju odlike samostalnih likovnih ostvarenja, zaključuje Kusovac.

Ovo esnafsko priznanje, kako za naš list kaže Dagmar Stojanović Videnović, predstavlja krunu njenog celokupnog stvaralaštva. Od svih dosadašnjih nagrada ovo je, svakako, najveće i najdraže jer dolazi od njenih kolega. Međutim, kako ističe naša sagovornica, posle ove nagrade neće stati, već će grabiti dalje. Jedina joj je još želja da se više bavi slikarstvom i crtežom, kao i da uskoro napravi samostalnu izložbu.

I. Masniković

[objavljeno: 09/11/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.