Pozorište je neuhvativo

Izvor: Politika, 08.Sep.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pozorište je neuhvativo

Pod sloganom "I to je pozorište" ovogodišnji 41. Bitef od 15. do 30. septembra predstaviće publici savremene pozorišne tendencije. Kakva teatarska iznenađenja očekuju Beograđane i goste otkriva Jovan Ćirilov, umetnički direktor i selektor Bitefa.

Koje su karakteristike ovogodišnje selekcije?

Selekcija je onakva kakvo je savremeno pozorište. Ali pozorišna umetnost je slična mladom helenskom bogu vremena Kairosu, koga valja uhvatiti za perčin da ne bi pobegao. >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Pozorište je najčešće neuhvatljivo kao i vreme, jer postoji samo danas. Sutra već nema svoju egzistenciju, jer prebiva samo u živom glumcu koji je danas u jednoj, a već sutra u drugoj predstavi. To što je danas zabeleženo na video-traci, to nije pozorište, to je samo njegov trag. Selekcija jedne godine, jedne sezone, mora da uhvati ono najkarakterističnije, ali i najbolje što je u tom trenutku. Mislim da je karakteristika ovogodišnje selekcije, koju smo napravili Anja Suša i ja, da su predstave visokog kvaliteta, ne samo stalnih ansambala, već i one koje su najekstremnije tragalačke. Nekada je Bitef dovodio u Beograd neka pozorišna traganja koja nisu bila formalno savršena, da bismo prikazali neku novinu koja se tek rađa. Ove godine nismo imali potrebu da pravimo takve kompromise. Sve predstave su zaista na najvišem izvođačkom nivou.

Zašto podnaslov "I to je pozorište"?

Podnaslov "I to je pozorište" rodio se iz samog tkiva ovogodišnjeg Bitefa. On nije nametnut izboru, već je iz njega proizašao. Da bi osvežilo svoja sredstva, svetsko pozorište u poslednje vreme koristi sve izvođačke "veštine" i medije. Do juče televizijsku i video-tehniku, koju je na najvišem stvaralačkom nivou prošlih sezona koristio veliki pozorišni čarobnjak i kompozitor Hajner Gebels, koji, kao specijalni gost, dolazi na ovogodišnji Bitef da mladima prenese nešto od tajni svoje pozorišne "tehnologije", koje je 38. Bitef prepoznao u predstavi "Eraritjaritjaka", a žiri iste 2005. godine nagradio.

Na jednostavnu, a čarobnu formulu "I to je pozorište" odgovaraju i dvojica Finaca koji cirkusku veštinu koriste da kažu nešto dublje o svom doživljaju sveta, i "bacači sjenki" iz Zagreba koji u doslovnom klinču sa gledaocem stvaraju do sada nepoznati oblik pozorišta "čovek na čoveka", jedan glumac na jednog gledaoca. Publika ne treba da se plaši, ne boli, a uzbuđuje! Pozorište su i aluzije na kabaretske tačke i sav taj džez u ozbiljnoj kafkijadi iz Budimpešte. I tako dalje, tokom ovogodišnjeg Bitefa...

Bitef je uhvatio promenu u savremenom teatru koji je započeo povratak performerima, glumcima, izvođačima. Koje su tendencije i fenomeni koji obeležavaju pozorišnu umetnost novog doba?

Povratak performeru, glumcu, izvođaču, ne treba apsolutizovati ni u odnosu na trenutna svetska kretanja, a ni na ovogodišnjem Bitefu. Međutim, ono što je tačno, to je da se oseća izvesna zasićenost korišćenja novih tehnologija karakteristična za predstave pre nekoliko sezona, negde na samoj razmeđi dva milenijuma. Anja Suša je dobro uočila da neke predstave postižu visok nivo i svežinu gotovo šaputanjem, čiji je dobar predstavnik jedina domaća predstava na ovogodišnjem Bitefu, čiji ću naslov za ovu priliku prevesti "Ne tumbaj" ili "Pazi lomljivo". Ta predstava dve performerke, u ekskluzivnoj viziji Dalije Aćin, sva je od tanane ispovesti telom, minimalističkih pokreta koji strpljivom gledaocu tiho pričaju neku duboku priču o ljudskoj egzistenciji. Od pročišćenih slika, bez najnovije tehnološke nadgradnje su obe predstave iz Italije, jedna bez reči, a druga od sicilijanske raspričanosti, ali bez ijednog scenografskog elementa, sva od uzbudljivih glumačkih sredstava jednostavnih do bezazlenosti. Na Brionima se takođe rodila krležijanski duboko angažovana predstava, koja pored sve svoje spektakularnosti počiva na glumačkom majstorstvu hrvatskih i srpskih histriona.

Ovogodišnji 41. Bitef prati veliki broj pratećih programa. Šta biste izdvojili i preporučili?

Važan deo pratećeg programa je panorama domaće produkcije tzv. showcase u selekciji dva domaća i dva strana oka Ksenije Radulović i Andreja Pačota. Taj izbor je blizak ovogodišnjem bitefovskom konceptu - raznolikost sredstava od totalnog pozorišta "Tesla, totalna refleksija" Miloša Lolića, preko plesne "Kapinere", glumački briljantne, a angažovane predstave "Ja ili neko drugi" Maje Pelević i Kokana Mladenovića, do monodrame Saše Asentića i sasvim ličnog doživljaja Čehova Dijane Milošević u Dah teatru. Naši umetnici zbog profila stranih gostiju Bitefa, koji pretežno dolaze na ove naše domaće predstave, zaista imaju razloga da imaju tremu, ali i da odigraju svoje predstave onako dobro kako umeju. Bitef nije Bitef ako teče samo njegov osnovni tok. Zato je tu i izvrstan izbor Vere Konjović filmova na temu cirkusa svetskih majstora kao što su Bergman, kojim počinjeno program povodom njegove nedavne smrti, zatim, pored ostalih, Čaplin, Felini, Aleksandrov i dokumentarac o velikom ruskom klovnu Popovu. Tokom festivala Bitef teatar prikazuje svoje nove produkcije, jednu na brodu premijera "Amselfelda" Darijana Mihajlovića, najbolju dramu u izboru austrijsko-srpskog konkursa na temu prevazilaženja granica "Veliki fajront" Emilije Andrejević u režiji Kristijana Papkea i predstava koja je s uspehom predstavljala Srbiju na Venecijanskom festivalu sa Goldonijevom dramom "Sluga dvaju gospodara" u režiji Andreja Pačota.

Možete li da nam razrešite nedoumice oko gostovanja predstave "Pijana noć 1918"?

Kada odličnu predstavu selektor vidi manje od mesec dana pre početka Bitefa, a ona je odlična i značajna, i kad je selektor predloži Savetu, a svi mediji bruje da je predstava kandidat pre konačne odluke, onda se pojavi niz problema koje valja rešiti. U žurbi pitanje svih pitanja je materijalni problem, jer je pred početak budžet već raspoređen. Onda je srećno uskočio svojom intervencijom ministar kulture Vojislav Brajović, a zatim i grad Beograd. I tako nam nije bila potrebna pomoć drugih donatora čiji znakovi o dobroj volji su stizali preko medija, što nije greh, ali nismo imali potrebe da to prihvatimo. Tako da će se sve oko Bitefa sudeći po početku okončati, kako to dolikuje pozorištu - hepiendom.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.