Kareras me je najbolje ubio

Izvor: Politika, 11.Okt.2014, 22:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kareras me je najbolje ubio

Na otvaranju nove sezone u Narodnom pozorištu Jadranka Jovanović pevala je Karmen, a očekuje je nova uloga u operi Svetislava Božića i koncerti u Australiji

Mecosopran Jadranka Jovanović nedavno je otvorila novu sezonu u Narodnom pozorištu u Beogradu, sa naslovnom rolom Bizeove opere „Karmen”, u režiji Nebojše Bradića, za koju su karte rasprodate u rekordnom roku. Tokom dugogodišnje karijere, među onima koji su pratili njen rad, ravnodušnih nije bilo, ili su je >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << hvalili ili osporavali. Jadranka Jovanović debitovala je kao student 1981. kao Rozina u „Seviljskom berberinu” na sceni nacionalnog teatra, ali ističe da ne voli proslave i jubileje, jer i bez njih dovoljno nastupa. Ozbiljne angažmane dobila je prvo na velikim scenama poput Milanske skale, a tek nakon toga i u Narodnom pozorištu u Beogradu. Bez obzira što je produkt naše sredine, gde se školovala i naučila sve što zna, svojevremeno je nekoliko puta izlazila na audiciju kako bi postala stalni član Beogradske opere. Te činjenice naročito ističe, uz osmeh i komentar da kod nje karijera nije tekla tipično i da je nije odlikovao savitljiv karakter. A to je imalo cenu. Iako je u metropolama van zemlje pevala Karmen u jedanaest produkcija sa umetnicima poput Karerasa i Dominga, u svojoj matičnoj kući je 2012. godine odustala od uloge Karmen baš u ovoj Bradićevoj režiji, kada je shvatila da joj nije ukazana čast da peva na premijeri. Za tu rolu bile su određene pored nje još dve koleginice. Uprava je tvrdila da će publika videti tri premijere, a Jadranka je smatrala da može da postoji samo jedna. Zato razgovor za „Politiku” sa Jadrankom Jovanović započinjemo baš o Karmen.

– Nakon dve i po godine sam sad, prvi put, pevala Karmen u Bradićevoj režiji i to je bila moja, lična premijera. Stalno ponavljam, iako mi to mnogi neće poverovati, da se za Karmen ne bih nikad otimala, ali je za razliku od nekih drugih ova rola uvek mene pronalazila. Zahvaljujući njoj susrela sam se sa fantastičnim umetnicima i dirigentima poput Klaudija Abada. Pevala sam je u Rio de Žaneiru sa Domingom, u Rimu i Milanu sa Karerasom, Sao Paolu, Đenovi, Atini, Tokiju, Nagoji, Rijeci i u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i to u rasponu od 24 godine. Ostaće u arhivama zapisana sramotna stvar da Jadranka Jovanović, koja je Karmen pevala sa najvećim svetskim umetnicima, nikada u svojoj matičnoj kući i rodnom gradu nije otpevala premijeru čuvene Bizeove opere, kaže umetnica.

Da li imate u vizuri trenutak kada ćete se oprostiti od uloge Karmen i tako zaokružiti jedan period ?

Naravno da mislim o tom momentu kada ću se oprostiti od Karmen i to ne samo od nje, jer naša profesija je poput one koju imaju sportisti. I nije mi više važno da je bilo kad otpevam. Jedno je sigurno, Karmen ne sme da bude trapava, bez energije i bez strasti, i dok je tako sve ostalo je u drugom planu.

Koje su to druge uloge koje bi sada, sa vašim znanjem i iskustvom,  bile baš po vašoj meri?

Moja radoznalost kad je reč o raznovrsnosti repertoara je zadovoljena, jer sam otpevala oko 60 rola na značajnim scenama. Donicetijeve opere „Roberto Devere” sa ulogom Sare i „Ana Bolena” sa Đovanom Sejmur, smatram svojim najboljim ulogama. Svakako po mojoj meri su Santuca u Maskanjijevoj „Kavaleriji rustikani”, potom i Eboli u Verdijevom „Don Karlosu”... Sve što se desilo u mojoj karijeri dovelo je do toga da ne žudim za još većim uspesima, a ako za nečim čeznem to su one male obične životne stvari za koje nije bilo vremena. Svih ovih godina iza mene je bio ogroman rad, putovanja sa kontinenta na kontinent, neprekidno učenje. Zadovoljna sam kao umetnik, a mnoge uloge su mi se događale i sve ih je trebalo naučiti. Odgovornost, perfekcionizam, strahovit trud deo je mene, kao i ozbiljno obrazovanje, jer imam dve diplome i magistraturu, što mi je dalo mogućnost da pravim inovacije. Moj jedan život je prepun kao deset umetničkih života.

Saradnja sa dva najveća svetska tenora Hoseom Karerasom i Plasidom Domingom, koji uskoro stiže u Beograd, vam je sigurno ostala u sećanju, kakva je zapravo bila?

Sa Domingom sam pevala Karmen u Rio de Žaneiru i ulogu Prinčipese de Bujon u Čileovoj „Adrijani Lekuvrer” u Barseloni. Sa Karerasom sam bila Karmen u Rimu i Milanu. Domingo je fantastičan i sa njim se na sceni osećate kao na filmu i najlepše umetničke trenutke do sada sam doživela uz njega. A najbolje me je na zemaljskoj kugli, dok sam pevala Karmen, ubio Kareras. To je tako bilo strasno i pravo, prava smrt.

Kako vidite sebe za deset godina u toj lepoj, ali i veoma teškoj profesiji operske umetnice?

Moj život teče sporo, jer je svaki minut bio i jeste intenzivan i svesna sam ga sasvim. Sve dok postoje ljudi koji su srećni dok me slušaju nastupaću. Poslednjih pet godina sebi mnogo ugađam i želim da mi se dogode sve one stvari koje nisu mogle do sada zbog napornog rada. U predstojećem periodu očekuje me nova uloga u operi Svetislava Božića „Melanholični snovi grofa Save Vladislavića”. Potom ću prvog januara u Budvi pevati na otvorenom sa kolegama iz Italije. I prvi put u karijeri dobila sam poziv da uskoro održim koncerte u Australiji.

Biljana Lijeskić

objavljeno: 12.10.2014

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.