Izdavači protiv novih sajamskih uslova

Izvor: Politika, 10.Jul.2014, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Izdavači protiv novih sajamskih uslova

Na prvoj raspravi o novim „posebnim pravilima” bilo je mnogo kritika, ali su izostali konkretni predlozi

U Salonu „Geca Kon” održana je rasprava o uslovima učešća izdavača, koji su promenjeni samo četiri meseca pre održavanja Sajma knjiga u Beogradu. U raspravi su učestvovali: Vladan Vukosavljević, gradski sekretar za kulturu, Zoran Avramović, predsednik Odbora Sajma knjiga, Dragan Milenković, direktor IP „Prosveta”, i Gojko Božović, član Upravnog odbora >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Udruženja profesionalnih izdavača Srbije.

Božović je tražio od učesnika u raspravi da daju odgovore na neka od sledećih pitanja: koliko su predloženi kriterijumi relevantni, da li je važniji broj ili kvalitet knjiga objavljenih između dva Sajma, da li je važnija „tržišna prepoznatljivost”, ili izdavaštvo kao deo kulture, da li se posredstvom predloženih kriterijuma može predstaviti raznolikost savremene izdavačke scene u Srbiji, da li predloženi kriterijumi promovišu kapitalno izdavaštvo ili komercijalizaciju izdavaštva, da li s predloženim kriterijumima Beogradski sajam knjiga može da ostane jedna od kulturnih manifestacija grada Beograda?

Odbor 59. Beogradskog sajma knjiga, koji će se održati od 26. oktobra do 2. novembra 2014, obavestio je javnost da su pripreme za predstojeću manifestaciju, započete pre više meseci, ušle u novu fazu i da su izlagačima dostavljeni formulari za prijavu učešća.

Uvažavajući složenu ekonomsku situaciju u zemlji, Odbor je odlučio da cene izlagačkog prostora i ulaznica ostanu iste kao prethodne godine, s tim da popust od deset odsto za plaćanje unapred važi i za uređeni i za neuređeni izlagački prostor.

Specijalni gost ovogodišnjeg sajma knjiga biće Kina, koja će svoju bogatu kulturu i izdavaštvo predstaviti na hiljadu kvadratnih metara izlagačkog prostora, uz učešće značajnog broja vrhunskih kineskih književnika i kulturnih delatnika.

Odbor je u dosadašnjem radu detaljno analizirao prethodne manifestacije i konstatovao da ranije definisani kriterijumi za raspodelu prostora treba da budu uvaženi, ali i da je prethodnih godina postojala otvorena mogućnost za njihovo slobodno tumačenje i zloupotrebe prilikom dodeljivanja štandova. Zbog toga je Odbor odlučio da nedovoljno jasne kriterijume dopuni merljivim i proverljivim indikatorima koji omogućavaju poštenu i transparentnu raspodelu prostora na Beogradskom sajmu knjiga.

U „Posebnim pravilima za učešće na 59. Beogradskom sajmu knjiga”, po oceni izdavača, sporno je nekoliko odredbi. To je, pre svega, broj objavljenih prvih izdanja između dve sajamske priredbe, jer se u obzir uzimaju samo naslovi za koje Narodna biblioteka Srbije izda CIP do 1. septembra 2014. Zatim – tržišna prepoznatljivost (poslovni prihodi ostvareni u prethodnoj godini prema završnom računu, broj stalno zaposlenih i podaci o likvidnosti), kao i tradicija (godina osnivanja, nagrade, prevođenje). I, kao i svake godine, sporni su kriterijumi za dodelu izlagačkog prostora.

Vladan Vukosavljević podsetio je da Beogradski sajam knjiga opstaje već šest decenija, u različitim ekonomskim i društvenim prilikama. Pitanja o kojima se danas raspravlja traju svih ovih šest decenija. Idealnih rešenja nema. Gradski sekretarijat za kulturu otvoren je za sve predloge, koji će doprineti da Sajam knjiga bude još bolji.

Kriterijum – broj objavljenih prvih izdanja, objašnjava Zoran Avramović, određen je u želji da se pravilno vrednuje naporan izdavački poduhvat neophodan za objavljivanje novih naslova i na taj način podstakne značajnija produkcija knjiga, koja doprinosi raznolikosti i bogatstvu naše kulturne i izdavačke scene. Želja je i da se izdavači podstaknu da što ažurnije predaju obavezne štampane primerke svih svojih izdanja Narodnoj biblioteci Srbije, kako bi se budućim generacijama osigurao pristup kulturnom nasleđu.

Zbog poštovanja i vrednovanja tradicije u kulturi i izdavaštvu, prilikom raspodele prostora posebno će se uzimati u obzir godina osnivanja izdavača, kao i nagrade koje je dobio tokom postojanja. Kvalitet objavljenih naslova vrednovaće se i na osnovu podataka o tome koliko je knjiga domaćih autora određenog izdavača prevedeno u inostranstvu.

U želji da se podstakne legalno poslovanje u izdavaštvu, kao delu kreativne industrije, prilikom raspodele prostora u obzir će biti uzeti i podaci o godišnjem prometu u prethodnoj godini i o broju stalno zaposlenih. Na taj način podstaći će se veće zapošljavanje i intenzivirati borba protiv sive ekonomije u izdavaštvu.

Novi kriterijumi za raspodelu prostora doprineće značajnijoj i kvalitetnijoj izdavačkoj produkciji, pravilnom vrednovanju tradicije i profesionalizma u izdavaštvu i tako doprineti kulturnom životu Beograda i Srbije. Odbor Beogradskog sajma knjiga, naglašava Zoran Avramović, otvoren je za sve konstruktivne predloge koji mogu da doprinesu unapređenju Beogradskog sajma knjiga.

Vuk Vukićević, predsednik Udruženja izdavača i knjižara Srbije, podržava predložene novine, verujući da će se u izdavaštvo uvesti više reda i suzbiti siva ekonomija. Vladimir Medenica, vlasnik izdavačke kuće „Logos”, posebno je kritikovao uslov – tržišna prepoznatljivost, koja govori i o broju zaposlenih. U njegovoj izdavačkoj kući rade samo on i njegov sin. Smatra da je ova odredba uperena protiv malih izdavača.

Do 59. Sajma knjiga u Beogradu ostalo je manje od četiri meseca. Na prvoj raspravi o novim „posebnim pravilima” bilo je mnogo nezadovoljstva ali su izostali konkretni predlozi.

Z. Radisavljević

objavljeno: 10.07.2014.

Nastavak na Politika...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.