Feroa Sanders premešten na Kolos

Izvor: B92, 24.Jul.2008, 17:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Feroa Sanders premešten na Kolos

Zbog nestabilnih vremenskih uslova, koncert velikog džez saksofoniste Feroa Sandersa, biće premešten na splav "Kolos", ispod Brankovog mosta, s novobeogradske strane, umesto ranije planiranog dvorišta Kapetan Mišinog zdanja. Koncert počinje u 21 čas.

Feroa Sanders poseduje najizraženiji zvuk tenor saksofona u džezu. Vrlo bogat harmonijski i prepun "preduvavanja” Sandersov zvuk može biti sirov i grub koliko god je to moguće za saksofonistu da izvede. Ipak Sanders >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je visoko cenjen do tačke obožavanja od strane mnogih džez fanova.

Iako je napravio ime sa ekspresionističkim, skoro anarhičnim slobodnim-džezom i Džon Koltrejnovim kasnijim postavama sredinom 60-ih godina XX veka, Sandersova kasnija muzika je vođena sa više gracioznosti.

Obeležja Sandersovog sviranja u to vreme su bili sirova agresija i oslobođena strast. U godinama posle Koltrejnove smrti, Sanders je istražio druge, nešto nežnije i verovatno više "misaone” puteve – bez (treba da dodamo) imalo žrtvovanja intenziteta, koji je definisao njegov rad dok je bio Koltrejnov saradnik

Feroa Sanders (pravo ime, Ferrell Sanders) rođen je u muzičkoj familiji. Sandersov prvi instrument je bio klarinet, ali ga je u srednjoj školi pod uticajem vođe orkestra Džimija Kenona zamenio tenor-saksofonom. Kenon je takođe Sandersa uveo u džez po prvi put. Sandersovi prvi favorite su bili: Harold Land, Džejms Mudu, Soni Rolins, Čarli Parker i Džon Koltrejn.

Kao tineidžer svirao je bluz za 10-15 dolara za noć, prateci neke velikane kao što su Bobi "Blue" Blend i Džunior Parker. Posle srednje škole Sanders se preselio u Oukland, gde je živeo sa rođacima. Upisao se u "Oakland Junior College" gde je studirao umetnost i muziku.

Poznat u San Francisco Bay Area kao "Little Rok," Sanders uskoro počinje da svira bebop, ritam i bluz, i džez improvizacije sa mnogim najboljim muzičarima te regije uključujuci kolege-saksofoniste Divija Redmana i Sonija Simonsa, a takođe i pijanistu Eda Kelija i bubnjara Smajlija Vintersa.

Sanders se seli u Njujork 1961. godine gde teško opstaje. Ne uspeva da živi od muzike pa je založio svoj saksofon, radio poslove nevezane sa muzikom, a ponekad i spavao u podzemnoj železnici. U to vreme svirao je sa velikim brojem poznatih imena kao sto su: Sun Ra, Don Čeri i Bili Higins. Sanders formira svoju prvu grupu 1963. godine sa pijanistom Džonom Hiksom (sa kojim će da nastavi da svira povremeno sve do 90-ih), basistom Vilburom Verom i bubnjarem Higinsom.

Grupa je dobila da svira koncert u Njujorškom klubu "Village Gate". U publici je bio Džon Koltrejn, kojem se svidelo to što je čuo. Krajem 1964, Koltrejn je pozvao Sandersa da svira povremeno sa njegovim bendom. Do sledeće godine Sanders je redovno svirao sa Koltrejnovim bendom mada nikada nije postao zvanični član.

Koltrejnovi ansambli sa Sandersom su bili jedni od najkontraverznijih u istoriji džez muzike. Njihova muzika, predstavljena snimcima (Om, Live at the Village Vanguard Again, and Live in Seattle, između ostalih) predstavljala je skoro potpuno napuštanje tradicionalnog džez koncepta, kao što su sving i funkcionalna harmonija zbog bogate, iregularne strukture, organske mešavine zvuka zbog samog zvuka. Snaga je bila neophodnost u tom bendu i kao sto je Koltrejn primetio, Sanders ju je imao u neograničenim količinama.

Sanders je snimio svoju prvu ploču kao lider 1964. godine za muzičku etiketu "ESP". Posle Koltrejnove smrti 1967. godine, Sanders je kratko radio sa njegovom udovicom Alis Koltrejn. Od kraja 80-ih godina XX veka radio je uglavnom kao lider svog ansambla. Od 1966-1971, Sanders je snimio nekoliko albuma na Impulse etiketi uključujući "Tauhid" (1966), "Karma" (1969), "Black Unity" (1971), and "Thembi" (1971). Sredinom 70-ih, Sanders je snimio njegov najkomercijalniji album "Love Will Find a Way” (Arista, 1977). Ispalo je da je to bio kratak izlet u nepozante muzičke vode. Od kraja 70-ih do 1987, snimao je za malu nezavisnu etiketu "Theresa". Od 1987. Sanders snima za muzičke kuće "Evidence" i "Timeless" koja je 1991. kupila "Theresa Records" i postepeno re-izdala Sandersova prethodna izdanja sa te etikete.

Sanders je 1995. snimio svoj prvi album za veliku izdavačku kuću posle mnogo godina. To je bio "Message From Home”, koji je producirao Bil Lasvel. Sledila su još dva, "Save Our Children” 1999. i multi-etno svitu "Spirits” sa Hamidom Drejkom i Adamom Rudolfom 2000. U dekadama posle njegovih prvih snimaka sa Koltrejnom, Sanders se razvio u zaokruženijeg izvođača sposobnog da svira uverljivo u vrlo različitim varijantama, od slobodnog-džeza do više komercijalnijih stilova. Neki od njegovih najboljih radova su i najpristupačniji. Kao zreo umetnik Sanders je otkrio snagu lirizma koja mu je dobro poslužila.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.