Bemus mora da iznenadi i zaokupi

Izvor: Politika, 11.Okt.2012, 12:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Bemus mora da iznenadi i zaokupi

Biće svetskih premijera novih dela, ali i tumačenja dela koja već dobro poznajemo, kaže selektor 44. Bemusa

Beogradske muzičke svečanosti počinju večerašnjim koncertom na Velikoj sceni Centra „Sava”, od 20 časova, kada će nastupiti „Orkestar bez granica”, ansambl sastavljen od muzičara sa prostora nekadašnje zajedničke jugoslovenske države. Orkestar će, pod upravom dirigenta Premila Petrovića, izvesti kompozicije Prokofjeva, Ajvza, Betovena i Kodalja, a >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << solista je nemački pijanista Hinrih Alpers.

Kompozitor Zoran Erić, selektor 44. Bemusa, za naš list govori o programu ovogodišnjeg festivala, koji traje do subote, 20. oktobra.

Čime ste se rukovodili birajući program za ovogodišnji festival?

Već sam u najavi prošlogodišnjeg Bemusa rekao da ću se zalagati da ovaj festival bude ekskluzivan po tome što će imati svetske premijere novih dela koja do sada nismo čuli, kao i da će se na programu naći i dela koja smo retko slušali, a zbog njihove vrednosti i značaja trebalo bi da ih slušamo češće. U osnovi, to je ostalo i tako smo koncipirali i ovaj Bemus. Biće, svakako, novih i atraktivnih tumačenja dela koja već dobro poznajemo. 

Bemus sve više poprima „bitefovski” karakter: više žanrova – klasika, flamenko, tango, balet – različite lokacije u gradu, nekonvencionalan pristup klasici...

Nemam ništa protiv da se po žanrovskoj raznovrsnosti i ne baš konvencionalnom pristupu Bemus poredi sa Bitefom. Radujem se ako je tako. Time bismo se približili već izrečenoj želji da Bemus mora da nas iznenadi, zaokupi i zadovolji. U stvari, mora da „vlada” Beogradom dok traje, i da sav umetnički svet okrene ka sebi. Ne zato što je to obaveza već zato što je to potreba. Otuda i slogan pod kojim održavamo ovogodišnja Beogradske muzičke svečanosti: „Opsada Beograda”.

Da li je u planu gostovanje Beogradske opere, Beogradske filharmonije i Opere „Madlenijanum” na Bemusu?

Svakako je to bilo u planu i uvek će biti dok sam ja na ovom mestu. Svoje prve korake kao umetnički direktor i selektor Bemusa napravio sam ka institucijama koje pominjete. Moji planovi bili su vezani i za Beogradsku filharmoniju i za Narodno pozorište, a ove godine, Jugokoncert je imao nameru da ostvari koprodukciju sa Madlenijanumom kako bismo izveli Storaćeovu operu „Opsada Beograda”. Saradnja sa pomenutim institucijama nije ostvarena prošle i ove godine iz različitih razloga. Neki od njih, meni su možda razumljivi, ali ih nisam video, a ne vidim ih ni danas, kao nepremostivu prepreku. Voleo bih da Bemus uvek otvara Beogradska filharmonija, a da Beogradska opera uvek bude sa svojom novom produkcijom na njegovom programu. Mislim da Beogradske muzičke svečanosti nisu to u punoj meri dok na njima nema najvažnijih beogradskih muzičkih institucija, a Beogradska filharmonija i Beogradska opera to jesu. U svakom slučaju, ovo je pitanje i za institucije koje pominjete. Što se Madlenijanuma tiče, to je odlično pozorište i uistinu bih želeo da Bemus u budućnosti sa ovim pozorištem ostvari saradnju.

Objasnite zamisao Putujućeg festivala savremene muzike, koji je zastupljen na 44. Bemusu.

Musma festival savremene muzike je projekat deset velikih evropskih festivala, od kojih je jedan Bemus, i taj se projekat ostvaruje u okviru Evropske radiodifuzne unije i Evropske asocijacije festivala, a uz podršku Evropske unije. U okviru ovog projekta svoja dela predstavljaju mladi kompozitori. Dakle, promocija savremene muzike mlađe generacije evropskih kompozitora je osnovni cilj ove akcije. Jugokoncert je uključen od samog početka, od naših mladih kompozitora do sada su učestvovali Božidar Obradinović i Ivan Brkljačić. Bemus snažno podržava ovaj projekat i stavljanjem dela ovih mladih autora na koncertni program omogućuje da se njihova muzika približi publici koja nema mnogo prilike da čuje najsavremenije muzičko stvaralaštvo. Prošle godine ovaj koncert odvijao se kao prateći deo glavnog programa, u podnevnom terminu, a ove godine odlučili smo da ga stavimo u večernji termin. 

Deo javnosti je obradovalošto su domaći izvođači i autori zastupljeniji na Bemusu. Da li je to pitanje koncepta ili pitanje budžeta?

Domaći izvođači bili su zastupljeni u velikoj meri i na prošlom Bemusu, a pitanje sredstava koje društvo za ovaj festival odvaja, za nas je ključno. Mi se, naravno, usklađujemo sa budžetom koji je refleks ukupne finansijske situacije, o kojoj nije potrebno ništa reći, jer svi živimo ovde i znamo kako nam je. To, međutim, ni u najmanjoj meri nije uticalo na izbor domaćih izvođača, ali jeste uticalo na broj inostranih izvođača i ansambala. Domaći umetnici, ili domaći umetnici iz sveta, najbolje su ono što imamo i velika je sreća što ovaj naš festival čine izuzetnim i značajnim. Na tome, a posebno na skromnosti, veliko im hvala.

Mirjana Sretenović

objavljeno: 11.10.2012.

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Orkestar bez granica otvara BEMUS

Izvor: B92, 11.Okt.2012

Ovogodišnje Beogradske muzičke svečanosti, 44. Bemus, biće otvorene večeras, 11. oktobra, kada će na Velikoj sceni Sava centra nastupiti Orkestar bez granica (No Borders Orchestra - NBO)...Umetnička misija Orkestra bez granica, sastavljenog od muzičara s prostora nekadašnje Jugoslavije, zasnovana...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.