Smrt magistrale smrti i ludog provoda

Izvor: Večernje novosti, 04.Avg.2019, 16:44   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Smrt magistrale smrti i ludog provoda

Auto-put i kopovi menjaju sudbine ljudi oko čuvene Ibarske saobraćajnice. Posle 2030. godine planirano je izmeštanje koridora. Nestaju lokali uz put, koji su decenijama živeli od njega MAGISTRALNIH puteva je u Srbiji mnogo, ali samo je jedna Magistrala sa velikim "M" - Ibarska magistrala. Ona je saobraćajna matica u koju se sliva mnoštvo sitnih pritoka iz naselja oko puta. Njihovi preostali stanovnici zabrinuti su zbog najava da će u bliskoj budućnosti biti zaobiđeni >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << auto-putem. U kolubarskom kraju dodatnu brigu donosi neizbežna promena trase magistrale zbog širenja površinskih kopova uglja. - Planirano je otvaranje novog ugljenokopa na polju "E" u Vreocima, novog ugljenokopa u Radljevu, kao i nova polja "F" i "G". U nastavku eksploatacije istočnog dela kolubarskog ležišta planirano je izmeštanje koridora koji čine Ibarska magistrala, deo pruge Beograd - Bar i reke Kolubare. Plan je da ovaj kapitalni zahvat bude realizovan posle 2030. godine. Na ovaj način biće oslobođen sav ugalj koji se nalazi ispod mesta Vreoci, da bi mogao da bude otkopan i podinski ugalj iz ležišta polje "F", koji je najboljeg kvaliteta. Front radova na prostoru budućeg kopa polje "E" odvijaće se od istoka ka zapadu - kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Avetinjske iseljene kuće uz magistralu od Velikih Crljena do Lazarevca najavljuju još jednu promenu reljefa i sudbina koju će doneti izmeštanje tokova ljudi i robe. Priprema se talas zatvaranja lokala koji su pratili put i živeli od njega. Tako se već nekoliko puta iz korena menjao i način života oko magistrale.PROČITAJTE JOŠ - Opasnost od odrona na Ibarskoj magistrali Kolubarci, koji u najvećem broju rade na kopovima i žive od njih, pomirili su se sa cenom koja mora da se plati tehnološkom napretku gladnom energije. Najstariji sa setom pričaju unucima o nekadašnjim plodnim kolubarskim poljima koje je teško i zamisliti u pustoši kopova. Saobraćajni napredak koji donose auto-putevi takođe ima svoju cenu. Nju oseća stanovištvo rudničkog kraja koji je ostao u saobraćajnom zapećku, zaobiđeno deonicom auto-puta Koridor 11 od Ljiga do Preljine. - Većina međugradskih autobusa iz Čačka sada ide auto-putem, zaobilazi Gornji Milanovac i rudnička sela. To je za ove ljude veliki problem. Deci je teško da odu u školu, starima kod lekara, zaposlenima na posao. Svi pričaju samo o iseljavanju - pričao mi je kondukter Stefan iz jutarnjeg autobusa koji još uvek vozi Ibarskom magistralom.Proređen saobraćaj Ibarskom magistralom / Foto B. Subašić Putnici na usputnim seoskim stanicama uzbuđeno su, nalik brodolomnicima, mahali vozaču, da ih ne ostavi na drumu. U Čačku smo o istom problemu razgovarali sa taksistima parkiranim kraj autobuske stanice. - Ljudi moraju da se voze taksijem do Gornjeg Milanovca, jer autobusi retko idu. Taksisti imaju više posla, ali to neće trajati doveka. Dosadiće ljudima i otići će - pričao nam je taksista Miloje, dok su tri putnika natiskana u njegovom vozilu čekala četvrtog saputnika za Milanovac.PROČITAJTE JOŠ - TEŠKA SAOBRAĆAJNA NESREĆA KOD LAZAREVCA: Ima povređenih, svi prebačeni u Urgentni centar Stanovnici Šumadije i zapadne Srbije koji žive uz magistralu, i od nje, strepe od budućnosti. Najgušće naseljena usputna oblast prostire se od Lipovičke šume, preko Meljaka, do Stepojevca. Tu je magistrala postala ulica stešnjena između kuća, restorana, trgovina, robnih kuća, servisa, firmi...Preostale kafane sada su moderne i doterane / Foto Ž. Knežević Oko nekadašnjih raštrkanih vikendica je izraslo veliko beogradsko prigradsko naselje, čija se ekonomija zasniva na blizini puta. Osiromašeni Beograđani su od početka devedestih prodavali vikendice izbeglicama sa ratnih područja. Njihov simbol je tabla "sarajevski ćevap" na usputnom kiosku brze hrane. Nema više čuvenih kafana i noćnog života na "Ibarcu". One su, kao i jedan stil života, otišle u istoriju tokom sankcija, hiperinflacije i tranzicije. Prošlo je vreme u kada su majke na Ibarskoj magistrali tražile lakomislene kćeri koje su otišle od kuće u potrazi za uzbuđenjima i svetlostima velegrada. Sada ih traže u rijaliti programima.Kamiondžije su bile najzahvalnije mušterije / Foto M. Labudović Još pre pada Berlinskog zida i raspada Jugoslavije noćni život u kafanama na magistrali najavio je propast socijalističkih ideala. Politička klasa rođena iz nekada stroge partije proletarijata već je živela "buržujski", a radnička klasa je sledila svoju elitu. Kafane na Ibarskoj magistrali postale su barometar društvenih promena. Tradicionalna folklorna muzika je ovde mutirala u novokomponovanu, a muzičari su radili neprijavljeni, bez plate, samo za bakšiš. To je bilo isplativo u vreme kada se u kafani tražilo mesto više i kada su ih gosti iz mnogobrojne srednje klase zasipali kišom novca. Ta idila kratko je trajala, do sankcija koje su uništile srpsku privredu. Dobrostojeći gosti na magistrali od tada su postali retkost.Foto P. Milošević Tranzicija je zadala poslednji udarac preostalim srpskim preduzećima čiji su vozači bili važne mušterije na Ibarskoj magistrali. Bez njih nestale su i mnoge auto-mehaničarske radionice i vulkanizerske radnje. Muzičari sa "Ibarca", doterani i upeglani, preselili su se u televizijske studije i diskoteke ili su nestali sa scene. Tradicionalne kafane, da bi preživele, morale su takođe da promene ruho, ili da nestanu.Foto P. Milošević Magistrala je danas poznata po glamuroznim salama za venčanja i tihim diskretnim restoranima s prenoćištem. Novi kulturni obrasci i strogi saobraćajni zakoni promenili su običaje. Današnji gosti sada u luksuznim kafanama na "Ibarcu" češće naručuju škampe i kiselu vodu nego pečenje i pivo. ŽELE DA OTERAJU KAMIONE MNOGI vozači jedva čekaju završetak Koridora 11 koji će zaobići Ibarsku magistralu, preopterećenu saobraćajem, naročito od skretanja za Lajkovac do Beograda. Kamioni su, kažu vlasnici putničkih vozila, najveći problem. Većina tih vozača u stvari želi da se teški saobraćaj izmesti na auto-put, a da Ibarska magistrala ostane rezervisana za putnička vozila. To je lepa želja, jer po zakonu ne postoji mehanizam koji bi naterao kamione na auto-put.
Pogledaj vesti o: Ibarska magistrala,   Kolubara

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.