Od danas jeftiniji uvozni automobili

Izvor: Politika, Tanjug, 29.Jan.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Od danas jeftiniji uvozni automobili

Carina Srbije osposobljena za primenu Prelaznog trgovinskog sporazuma sa Evropskom unijom

Jednostrana primena Prelaznog trgovinskog sporazuma sa Evropskom unijom počinje danas, najavljeno je juče iz Carine na konferenciji za novinare povodom Međunarodnog dana te službe. Zadatak Carine je da sprovodi i kontroliše primenu Prelaznog sporazuma >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i ona se ozbiljno pripremila, izjavio je Predrag Petronijević, direktor Uprave carina. On je rekao da je za sada teško proceniti finansijske efekteprimene Sporazuma.

Da li zbog ekonomske krize ili zbog očekivanja primene Sporazumasa EU, naplata carinskih prihoda je opala u januaru.

– Prihodi su niži 10 odsto u odnosu na isti period prošle godine, dok su prihodi po osnovu naplate PDV-a za robu iz uvoza smanjeni za 25 odsto. To nije dramatično, jer prvi mesec u godini inače tradicionalno Carini donosi nešto slabije prihode – kaže Petronijević.

Prva vidljiva korist od postepenog uspostavljanja slobodne trgovine industrijskim i poljoprivrednim proizvodima jeste smanjenje carine ne automobile na deset odsto, kaže Tihomir Bogićević, pomoćnik direktora za Sektor tarifskih poslova.

– Međutim, primena Prelaznog sporazuma nije samo pitanje trgovine robom sa sniženim ili ukinutim poreskim carinama. Malo se govori da je svaki sporazum o slobodnoj trgovini koristan za privlačenje stranih ulaganja. Prednost nerazvijenih zemalja, pa i Srbije, jeste to što imaju školovanu a jeftinu radnu snagu. Sporazum zato treba iskoristiti što bolje kako bismo izvukli korist – ukazuje Bogićević.

Kada je reč o finalnim proizvodima, doći će do pojačane konkurencije zbog ulaska veće količine robe iz inostranstva, dodaje on i napominje da se snižavanje carinskih stopa u sporazumu odnosi na sve repromaterijale, koji će biti jeftiniji, tako da će naši proizvodi biti konkurentniji na stranim tržištima.

U primeni snižavanja carinskih stopa za robu iz EU, centralnu ulogu imaće primena pravila o poreklu robe, pošto nije dovoljno da ona bude uvezena sa teritorije EU, već i njeno poreklo mora biti iz Unije, naglasio je Bogićević.

– Carine na uvoz automobilabiće snižene na sve automobile proizvedene u EU, bez obzira na to da li se radi o japanskoj ili kompaniji iz neke druge zemlje koja ima fabriku u Uniji.

Uslov da carina na automobile bude snižena jeste i da vrednost ukupnog iskorišćenog repromaterijala poreklom iz uvoza ne sme da pređe 40 odsto– pojasnio je on.

Da bi podučila poslovnu zajednicu kako se primenjuje pravilo o poreklu robe, Uprava carina je u proteklom periodu organizovala niz stručnih skupova. Tako da će, prema Bogićevićevoj oceni, u navedeni proces svi zajedno ući efikasno i spremno.

U procesu transformacije carinska služba je, generalno, suočena sa zahtevima da postupci budu što jednostavniji, troškovi što manji, a istovremeno mora da jača kontrola kako bi se sprečilo izigravanje propisa.

U tom kontekstu Idrija Hadžibegović, pomoćnik direktora za Sektor carinskog poslovanja i međunarodnu saradnju, najavila je da bi ovih dana trebalo da počne da se primenjuje pojednostavljena carinska procedura kako bi se privrednicima omogućilo da posluju što efikasnije, sa manje troškova i gubitka vremena.

– Suština je u tome da se carinske formalnosti sprovode na mestu utovara, odnosno istovara robe ili skladištu da bi se izbegla nepotrebna zadržavanja na graničnim prelazima – ističe Hadžibegovićeva.

M. U. A.

[objavljeno: 30/01/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.