Zbog krize manje kupaca u hipermarketima

Izvor: Politika, Beta, 02.Dec.2009, 23:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zbog krize manje kupaca u hipermarketima

Od početka godine 30 odsto potrošača proredilo odlaske u velike nabavke i češće pazare u supermarketima i manjim prodavnicama

Tek uspostavljenu praksu Beograđana i sve više potrošača širom Srbije da se svakog vikenda zapute u hipermarkete u nedeljnu kupovinu, ove godine omela je kriza. Broj velikih nabavki smanjen je od januara 2009. i u odnosu na proteklu godinu 30 odsto mušterija ređe pazari u hipermarketima. Samo šest odsto potrošača je potpuno prestalo da odlazi >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << u velike kupovine, pokazuju najnoviji podaci GFK agencije za marketinška istraživanja.

Posle dve, tri godine stalnog rasta broja onih koji su se iz „velikih prodavnica” vraćali sa gepecima punim osnovnih životnih namirnica, besparica je pojedine kupce primorala da polako „zavrću slavinu”.

– Kriza je u Srbiji počela još u januaru protekle godine rastom cena koji se od tada ne zaustavlja. To je umanjilo platežnu moć građana i dovelo do promena u ponašanju potrošača, koje se ogledaju u ređem odlasku u nedeljne ili mesečne nabavke hrane, pića i sredstava za higijenu – objasnili su u agenciji GFK.

Svaki uporedni pregled cena pokazuje da je roba u hipermarketima jeftinija nego u klasičnim samoposlugama i prodavnicama, a učestala su i akcijska sniženja kojima se privlače kupci. Ekonomiste, ipak, ne čudi to što su neki odustali od ovih prodajnih objekata.

– Hipermarketi u ponudi imaju mnoštvo artikala koji nisu neophodni. Logično je da se, kada padaju plate, potrošači odriču takvih proizvoda, a osnovne životne namirnice kupuju u supermarketima. To bi mogao da bude jedan od razloga – smatra Aleksandar Stevanović, iz Centra za slobodno tržište.

Ovu tezu potvrđuju i trgovci. Kažu da broj potrošača u hipermarketima nije drastično opao, ali oseća se blagi pad prometa. Jedan „Tempo” svakodnevno, u proseku, posećuje oko 6.000 ljudi dnevno.

– U hipermarketima imamo približno isti broj kupaca koliko i ranije, ali je korpa „lakša”. To znači da ljudi kupuju samo neophodno – kaže Dragan Filipović, direktor „Delta maksi” grupe.

Zbog toga trgovci beleže rast prometa u supermarketima. Oni koji su pohodili velike radnje kako bi pazarili svega nekoliko artikala, počeli su da se snabdevaju u bližim radnjama, pa stoga Filipović potvrđuje da je u njihovim „Maksi” supermarketima primetan rast prometa.

Isto je i u „Mega jabuci”, jedinom prodajnom objektu velikog formata trgovinskog preduzeća „Jabuka”.

– Ove godine je u tom hipermarketu promet umanjen. Ipak, pad prodaje nije drastičan. Uzrok tome svakako je kriza, ali možda i to što su naši potrošači počeli da kupuju jeftinije artikle u SOS marketima – kaže Milena Radulović iz „Jabuke”.

Izgleda da se deo potrošača vratio supermarketima i da su u računicu ubacili i litre potrošenog benzina kako bi došli do velikih trgovinskih objekata koje se uglavnom nalaze na obodima grada. Trgovci, svesni toga, sada pokušavaju da se približe kupcima i borba oko potrošača se nastavlja.

Kompanija „Delta maksi” nastavlja da otvara „Tempo ekspres” prodavnice, ali sada u naseljima. Promet u ovim diskontnim radnjama svakodnevno raste. „Jabuka” iz meseca u mesec svoje prodavnice pretvara u SOS dućane. Grčki „Veropulos” se uporno bori za lokaciju usred Voždovca, a sprema se i za izgradnju hipermarketa u Žarkovu, čime će i žitelji Čukarice dobiti priliku da pazare jeftinije.

Statistika, ipak, pokazuje da se dućani na ćošku još dobro drže. Najviše potrošača, njih oko 43 odsto, kupuje upravo u tradicionalnim radnjama, a isto toliko i u supermarketima. Hipermarketi su zauzeli drugo mesto. U njima pazari 13 odsto potrošača. Na trećoj poziciji su „keš end keri” prodavnice sa dva odsto učešća na tržištu.

Moderni kanali distribucije, poput supermarketa i hipermarketa najpopularniji su u Beogradu i Vojvodini i to među mlađom i srednjom populacijom, pokazuju podaci agencije GFK.

S. Despotović

--------------------------------------------------

Počela gradnja „Delta parka” u Kragujevcu

Kompanija „Delta” počela je u Kragujevcu izgradnju trgovinskog kompleksa „Delta park”, u koji će uložiti 25 miliona evra.

Direktor „Delta ril istejta” Dejan Racić izjavio je da je to prvi takav park u Srbiji i regionu u kojem će se nalaziti trgovinski objekti, a da će prva faza biti završena na jesen 2010. U prvoj fazi biće otvoren hipermarket „Tempo”, prodavnica elektronike, obuće, sportske opreme, igračaka i opreme za kuću, dok će u drugoj fazi na proleće 2011. biti završena prodavnica „Uradi sam”. Površina parka će biti preko 23.000 kvadratnih metara, a zaposliće oko 600 radnika.

Racić je najavio da će „Delta” takve parkove graditi i u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Podgorici, Banjaluci, Sarajevu i Skoplju.

Beta

[objavljeno: 03/12/2009]

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Zbog krize manje kupaca u hipermarketima

Izvor: EMportal, 03.Dec.2009, 01:20

Od početka godine 30 odsto potrošača proredilo odlaske u velike nabavke i češće pazare u supermarketima i manjim prodavnicama. Tek uspostavljenu praksu Beograđana i sve više potrošača širom Srbije da se svakog vikenda zapute u hipermarkete u nedeljnu kupovinu, ove godine omela je kriza. Broj...

Nastavak na EMportal...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.