Srpski Fijat kreće od ponedeljka

Izvor: B92, 13.Apr.2012, 04:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Srpski Fijat" kreće od ponedeljka

Kragujevac -- U ponedeljak, 16. aprila, na drugi dan Uskrsa, u Kragujevcu će zvanično biti otvorena nova fabrika automobila sa znakom Fijata.

Fabrika je nikla na temelju nekadašnje Zastave, prve fabrike automobila na Balkanu, koja je više od pola veka hranila Kragujevac i bila temelj industrijskog razvoja bivše Jugoslavije.

Iz pepela Zastave, čiji su najvažniji pogoni uništeni tokom NATO >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << bombardovanja, iznikla je nova i savremena fabrika, koja će sa oko dve milijarde evra izvoza činiti okosnicu budućeg razvoja srpske privrede.

Tom svečanom trenutku prisustvovaće premijer Srbije Mirko Cvetković i prvi čovek grupacije Fijat-Krajsler Serđo Markione. Isti oni ljudi koji su 29. septembra 2008. potpisali ugovor o osnivanju kompanije Fijat automobili Srbija, zajedničkog privrednog društva u kojem torinski gigant ima 67, a naša država 33 odsto udela.

Pogledajte fotogaleriju promocije novog Fijata na Salonu u Ženevi

U tom odnosu finansirana je najveća investicija na tlu Srbije u poslednjih nekoliko decenija, što znači da je od ukupno milijardu evra, koliko je do sada uloženo, Fijat u svakom trenutku davao dva, a naša država jedan evro. Po istom principu deliće se i prihodi.

"Fijat 500 L” prvi put je predstavljen svetskoj javnosti šestog marta ove godine, na Sajmu automobila u Ženevi, odakle je stigla informacija da će se ovaj auto, koji će se proizvoditi u "tiražu” od oko 200. 000 primeraka, uglavnom prodavati na američkom tržištu.

Ovaj "posao veka”, kako su ponovni dolazak Fijata u Srbiju okarakterisali naši političari, za prethodne tri i po godine, otkako je potpisan ugovor, prošao je, moglo bi se reći, kroz tri faze.

U prvoj je trebalo otpustiti višak radnika Zastave, u drugoj rekonstruisati zastarele i polurazrušene pogone nekadašnje fabrike, podignute davne 1953. godine, a treća faza značila je nabavku i montiranje robotizovane opreme pristigle iz Japana, Nemačke i Italije.

Fijatov kompleks u Kragujevcu prostire se na 1,4 miliona kvadratnih metara, od čega je više stotina hiljada kvadrata pod krovom i to je najveći kompleks te vrste u jugoistočnoj Evropi.

Od ukupno 2.800 radnika Zastave, Fijat je zadržao oko 1.000 ljudi, koji su tokom prethodnih godina bili angažovani na raščišćavanju fabričkog kruga, ali i na proizvodnji „punta”, koja je počela aprila 2009. godine, pošto je prethodno prestala proizvodnja „zastave 10”. Još ranije, novembra 2008, u kragujevačkoj fabrici automobila ugašena je proizvodnja svih starih Zastavinih modela, „juga”, „stojadina”, „floride”.

Početak procesa restrukturiranja ostaće upamćen i po masovnom otpuštanju, kada je samo u jednom danu bez posla ostalo 15.000 radnika. Neki su uz otpremnine uspeli da se dočepaju penzije, a mnogi su i danas na „birou rada”.

Ugovorna obaveza kompanije Fijat automobili Srbija je da do kraja ove godine zaposli ukupno 2.443 radnika, a svako novootvoreno radno mesto država će subvencionisati sa po 4.000 do 10.000 evra, u zavisnosti od stepena stručne spreme onih koji se budu domogli radne knjižice.
Pogledaj vesti o: Kragujevac,   Uskrs,   NATO

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.