Rekordan profit Aerodroma „Nikola Tesla”

Izvor: Politika, 10.Apr.2015, 15:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Rekordan profit Aerodroma „Nikola Tesla”

Prema rečima ministra Zorane Mihajlović svi modeli finansiranja infrastrukture nalaze se na stolu, pa i koncesija

Aerodrom „Nikola Tesla” u Beogradu najbolje posluje u regionu i trenutno se takmiči sa Budimpeštom. Da bi postao lider u ovom delu Evrope potrebna su ulaganja i prema rečima Zorane Mihajlović, ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, trenutno se razmatra šta je sve nužno da se izgradi i da li je neophodan drugi terminal. Svi modeli finansiranja >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << tih investicija su na stolu, a koncesija je nešto sasvim realno, kaže ministarka.

Nenad Gujaničić, iz Vajz brokera, smatra da država ne treba da bude većinski vlasnik ni u jednoj firmi, jer je pokazala bezbroj puta da su joj strani transparentno poslovanje i efikasno upravljanje. Za Aerodrom bi kaže verovatno najbolji bio neki mešoviti model gde bi kompanija ostala da se kotira na berzi, dok bi država bila manjinski akcionar.

Aerodrom je nedavno objavio rekordnu dobit za 2014. koja je iznosila 3,4 milijarde dinara. Ovaj rekordni dobitak došao je kao posledica većeg saobraćaja, smanjenja troškova, ali i naplate duga od „Jata” po zakonu koji je država usvojila krajem prošle godine (ovi stari dugovi su priznati kao javni dug – ukupno oko 19 milijardi dinara, ali nije poznato koliko se odnosi na Aerodrom).

– Ono što je najviše sporno u vezi sa poslovanjem Aerodroma, jeste činjenica da je ova kompanija stavljena u službu nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbije” te se još uvek ne zna kada će početi da plaća usluge koje koristi (zato u 2013. godini gotovo da nije ni bilo dobiti). Svi ugovori sa „Etihadom” nikada nisu objavljeni, a po onome što je meni poznato tek će od naredne godine „Er Srbija” plaćati ovoj kompaniji kompletne usluge – ističe Gujaničić.

On smatra da nije sporno da nacionalni avio-prevoznik, kao najveći klijent, ima najpogodnije uslove, ali je na ovaj način evidentno favorizovan što će, kako kaže, na kraju krajeva ponovo platiti domaći građani, kroz veće poreze i skuplje usluge, jer će biti manje konkurencije.

Na pitanje da li „Er Srbija” ima povlašćen tretman i da li redovno plaća aerodromske usluge ministarka Mihajlović naglašava da aerodrom ima svoj način funkcionisanja i vođenja poslovne politike.

–  On daje olakšice svim kompanija u zavisnosti od zastupljenosti i broja prevezenih putnika. Odnos između „Er Srbije” i Aerodroma je kompanijski i u skladu sa poslovnom politikom i komercijalnim poslovanjem – kaže ministarka.

Od uprave Aerodroma „Nikola Tesla” nismo dobili odgovor na pitanje kolika su im trenutna potraživanja od „Er Srbije”, kao glavnog klijenta od koga treba da dođe 30 do 40 odsto prihoda. U pisanom odgovoru navode samo da u poslovanju primenjuju sve preporuke i odluke Vlade Srbije, tako i smernice razvoja vazduhoplovnog tržišta. One predviđaju određene stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada i dostupne su svim avio-kompanijama koje ispunjavaju propisane uslove. Cilj tih smernica je, kako navode, stimulacija svih avio-prevoznika koji otvaraju nove linije ili avio-prevoznika koji ostvaruju veliki obim avio-saobraćaja.

Oni kažu da su u 2014. godini ostvarili najbolji poslovni rezultat u istoriji Aerodroma – neto dobit od 3,4 milijarde dinara. Ali ne poriču da se profit smanjivao u periodu od 2010. do 2013. godine. Uglavnom zbog konstantnih ispravki vrednosti potraživanja od „Jata”.

I zaista ako se pogleda godišnji izveštaj Aerodroma za 2013. godinu, ispravka vrednosti potraživanja, drugim rečima obezvređena potraživanja za koja se smatra da su male šanse da budu naplaćena, iznosila su 4,3 milijarde dinara, a od toga 4,28 milijardi odnosi se na „Er Srbiju”. Potraživanja iz ranijih godina iznose 2,12 milijardi, a samo u 2013. godini „Jat”, odnosno „Er Srbija” ostala je dužna 1,93 milijarde dinara Aerodromu. U 2012. godini već je knjižena ispravka potraživanja od 1,2 milijarde dinara.

M. Avakumović

objavljeno: 10.04.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.