Izvor: B92, 08.Nov.2009, 17:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi Zakon o zaštiti potrošača

Beograd -- Predlogom novog Zakona o zaštiti potrošača trebalo bi da dođe kraj često povlašćenom položaju trgovaca u odnosu na potrošače.

Predložene novine u zakonu, koje garantuju veći stepen zaštite potrošačima, naišle su na negativne komentare upravo onih na koje se potrošači i najviše žale, trgovaca i turističkih agencija. I trgovci i agencije kažu da im najviše smeta to što su, po novom zakonu, povećane obaveze koje imaju trgovci, dok su, kako tvrde, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << obaveze potrošača minimalne.

Ubuduće, ako uplatite turistički aranžman, a hotel ne bude u skladu s onim što je ugovoreno, turistička agencija bi morala da vam vrati novac. Ili, ako prodavac ne bude poštovao zakon, radnja bi trebalo da mu bude zatvorena.

Možda, upravo zbog tih odredbi, o kontroli poslovanja i znatno većoj zaštiti potrošača, najviše primedbi na predlog novog zakona uputile su Unija poslodavaca Srbije i Nacionalna asocijacija turističkih agencija.

"Svi učesnici na tržištu trebaju da budu svesni da se vremena menjaju”, kaže pomoćnica ministra trgovine Ljiljana Stanković.

"Trgovac kod velikog broja slučajeva i artikala nije u mogućnosti da aposlutno stane iza te obaveze da će garantovati kvalitet. To se na neki način mora preneti na uvoznika, servisera”, objašnjava Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije.

U Uniji poslodavaca tvrde da oni podržavaju donošenje ovog zakona. Ali, protiv su preoštrih sankcija, koje su predviđene. Primedbe na novi zakon iznele su i turističke agencije okupljene u Nacionalnoj asocijaciji.

"Nivo odgovornosti turističkih agencija nije u skladu sa njihovim prihodima i mogućnostima. Ukoliko avio prevoznik otkaže let, pa od toga nastane neka šteta za onoga ko treba da putuje praktično tu štetu bi trebao da nadoknađuje prodavac karata, koji od toga ima desetak evra”, kaže Atanacković.

"Oni moraju da shvate da za svaki aranžman koji prodaju i moraju da odgovoaraju. Jer sam ja kao portošač sa njima ugovorio aranžman, i on mora da garantuje. Kako će on zaštiti svoja prava, ako kasni avion, ili to nije ta soba, nek on to reguliše sa turoperaterom”, ističe Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Novi zakon predviđa da teret dokazivanja neispravnosti proizvoda ili usluga sa potrošača, pređe na trgovca. Preciziraće se odnos organizatora putovanja prema klijentu, a uvodi se i obaveza informisanja kupca o svim karakteristikama proizvoda.

"Ići ćemo na maksimum zaštite potrošača, međutim, videćemo koliko ćemo biti snažni da se izborimo sa svim tim suprotnim mišljenjima”, objašnjava pomoćnica ministra trgovine.

Predlog novog zakona pred ministrima bi trebao da se nađe do kraja godine, kažu u ministarstvu trgovine. Nakon toga, treba da se usvoji i u skupštini, pa primenu možemo da očekujemo početkom iduće godine.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.