Izvor: Politika, 31.Mar.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Autoput od Horgoša do Požege za pet godina

Vlada Srbije potpisala juče koncesioni ugovor kojim su španski FCC i austrijski "Alpine Majreder" dobili pravo upravljanja do 2032. godine

Izgradnjom i održavanjem autoputa kojim treba da se povežu Horgoš i Požega do 2032. godine upravljaće konzorcijum koji čine španski FCC i austrijska firma "Alpine Majreder". Ugovor o koncesiji potpisan je juče u Vladi Srbije. U ime Vlade Srbije ugovor je potpisao Velimir Ilić, ministar za kapitalne investicije, a u ime koncesionara >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Alehandro Tujagarsija (FCC) i Hans Jirgen Niko (Alpine Majreder).

Koncesija je odobrena na period od 25 godina, s tim što je obaveza koncesionara da u prvih pet godina kompletno izgradi autoput. Vrednost koncesionog ugovora procenjena je na 1,46 milijardi evra, a koncesionar će biti u obavezi da kompletno izgradi deonicu od Beograda do Požege u dužini od 147 kilometra, zatim da održava i izvede radove na trasi autoputa od Horgoša do Beograda, koji uključuje i gradnju leve trake u dužini od 108 kilometara od Horgoša do Novog Sada. Deonica u dužini od 68 kilometara od Beograda do Novog Sada uglavnom je završena.

Posle potpisivanja ugovora Velimir Ilić je naglasio da je ovo trenutno najveći posao u Srbiji i ovaj projekat uporedio sa gradnjom pruge Beograd–Niš krajem 19. veka i pruge Beograd–Bar koja je izgrađena pre tri decenije.

– Tokom protekle tri godine bilo je izuzetno teško raditi ovaj projekat i veoma mi je drago što će se centralna i zapadna Srbija i Crna Gora povezati sa Beogradom i srednjom Evropom – rekao je ministar, napominjući da je uslov EU da evropski koridori u koje se ubraja i ova trasa isključivo budu autoputevi.

Ibarska magistrala ne može više da izdrži postojeći saobraćaj, jer je postala suviše opasna za vožnju kao "put smrti", na kome godišnje strada između 450 i 500 ljudi, a frekvencija saobraćaja na deonici kod Lajkovca iznosi i do 22.000 vozila na sat.

Odgovarajući na pitanje novinara da li postoji realna mogućnost da Vojvodina poništi deo koncesije koji se odnosi njenu teritoriju, kao i mogućnost da resor saobraćaja u novoj vladi ne dobije njegova opcija, Ilić je rekao da su to "dečje priče" i "bezvezne konstatacije nekih političara".

– Srbija je jedinstvena, ima jedinstvenu putnu privredu i nema nikakvih podela – odgovorio je Ilić, uz ocenu da su sve projekte podržali vlada i Skupština.

Ugovor sa FCC-om trebalo je da bude potpisan još 18. januara, a kašnjenje je ministar za kapitalne investicije obrazložio zahtevom banaka koje kreditiraju ceo projekat. Umesto da se garancije daju za ceo autoput, sada su odobrene bankarske garancije za deonice koncesije.

Tokom tenderskog postupka u javnosti se pominjala isključivo suma od 789 miliona evra za vrednost koncesije, dok je ugovorom precizirana suma od skoro 1,5 milijardi evra. Ovu razliku ministar je objasnio činjenicom da je prva suma projektantska cena, dok je konačna suma uključila i kamate tokom četvrt veka koncesije, kao i "ostale obaveze koje će koncesionar zaračunati". Ilić je naglasio da se koncesija temelji na tri faktora – broju vozila na budućem autoputu, visini putarine i godinama eksploatacije. Radovi na izgradnji autoputa počeće čim se pribave sve neophodne dozvole i formira koncesiono preduzeće, a radi efikasnosti odlučeno je da se autoput "napadne" sa dve strane od Horgoša do Novog Sada i od Beograda prema Ljigu. Ilić je demantovao da je došlo do pada saobraćaja kroz Srbiju, uz napomenu da je smanjenje tranzita bilo samo u januaru, a da je sada saobraćaj na uobičajenom nivou.

Predsednik kompanije FCC Hoze Major Oreha je u ime koncesionara najavio da će primeniti iskustva koja su postigli za proteklih 13 godina u Španiji i da su upravo infrastrukturni radovi najveći pokretač ukupnih investicionih aktivnosti u privredi jedne zemlje, što se potvrdilo i u Španiji.

Darko Knežević

-----------------------------------------------------------

FCC značajna kompanija

Španska kompanija FCC osnovana je 1992. godine spajanjem dva građevinska preduzeća i jedna je od 35 najznačajnijih firmi na Madridskoj berzi, uvršćena u indeks "Ibeks 35". Akcije FCC - "Fomento de konstruksiones i kontratas" prodaju se, inače, na četiri španske berze. Kompanija se bavi različitim delatnostima, tako da 47 odsto prihoda ostvaruje u građevinskom sektoru, 39 u sektoru usluga, a 14 odsto u sektoru cementa. Bavi se i upravljanjem čvrstim otpadom, čišćenjem ulica, snabdevanjem vodom i upravljanjem aerodromima i njenim akcijama se trguje na berzi.

Nastala je spajanjem preduzeća "Konstruksiones i kontratas" koje je osnovano 1944. godine i "Fomento de obras i konstruksiones" koje postoji od 1900.

Kompanija je učestvovala u značajnim projektima u izgradnji putne infrastrukture u Rumuniji, Portugaliji, Kanadi, Gvatemali, Meksiku i Kostariki.

Tanjug

-----------------------------------------------------------

Kostreš: Nova vlada da poništi koncesiju

Novi Sad - Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš izjavio je da će od nove vlade Srbije, kada bude formirana, tražiti poništenje ugovora o davanju koncesije za autoput Horgoš-Požega. "Od Demokratske stranke i G 17 plus, koje će biti u toj vladi, tražiću da zaštite Vojvodinu od bezočne pljačke iza koje stoje sadašnja tehnička vlada i ministar za kapitalne mahinacije Velimir Ilić", rekao je Kostreš.

Kostreš je naveo da je Skupština Vojvodine davanje koncesije na taj autoput ocenila kao "višestruko štetno za Vojvodinu", jer će na taj način građanima Vojvodine biti uzeto najmanje 450 miliona evra.

Beta

[objavljeno: 31.03.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.