Žeželjev most napravljen po evropskim standardima

Izvor: RTS, 01.Sep.2018, 12:53   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Žeželjev most napravljen po evropskim standardima

Arhitekta Aleksandar Bojović je u razgovoru za "Tanjug" predstavio novi Žeželjev most, njegove karakteristike, standarde po kojima je konstruisan, kao i njegovu namenu. Most je rađen prema evropskim standardima, kaže Bojović.
"Železničko-drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevlo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. U urbanističko-tehničkim >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna", rekao je Aleksandar Bojović.

Kaže da je most rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi.
Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 kilometara na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove. 
"Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta", naglašava Bojović. 
Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 kilometara na sat, uz propisano ograničenje. 
Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.
Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok.
"Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi", pojašnjava arhitekta.
Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena.
"Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno", dodao je on.
Most rekorder sa 219 metara raspona
Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još u napred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most.
Most je u klasi železničih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona. Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode", ističe Bojović.
Stari Žeželjev most je izgrađen 1961. godine, po projektu arhitekte Branka Žeželja.
Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao da veruje u svoje delo.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i komesar za proširenje EU Johanes Han danas su svečano otvorili Žeželjev most u Novom Sadu. 

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.