Izvor: B92, 01.Sep.2009, 17:55 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Uskoro Zakon o zaštiti potrošača
Beograd -- Novim zakonom o zaštiti potrošača dolazi kraj monopolskom ponašanju trgovaca prema kupcima, ali i prema proizvođačima, kažu u Ministarstvu trgovine.
Kvalitetnija tehnička roba u ponudi, potrošački krediti sa malim kamatama, odustajanje od putovanja bez naknade turističkoj agenciji, samo su neka od rešenja koja bi trebalo da se nađu u novom zakonu o zaštiti potrošača koji priprema Ministarstvo trgovine.
Javna rasprava trajaće naredna dva meseca, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << a ministar trgovine Slobodan Milosavljević usvajanje zakona očekuje do kraja godine.
Ukoliko vam je prodavac rekao da su cipele kožne, dobre i udobne, a vi posle nekoliko dana nošenje dobijete žulj, moći ćete da ih vratite bez rasprave s prodavcem i da novac dobijete nazad.
Čak i ako vam se ne dopada šporet, jer se ipak nije uklopio u boju vaše kuhinje - i njega ćete moći naknadno da vratite.
Iako danas ovakvo pravo kupca izgleda kao naučna fantastika, ovaj postupak bi trebalo da bude stvarnost posle donošenja novog Zakona o zaštiti potrošača.
"Novi zakon potrošača stavlja u fokus i 'centar univerzuma’, u centar svih ekonomskih dešavanja u zemlji. Kada ovaj zakon bude usvojen, zaista neće postojati ništa po čemu će prosečan potrošač u Srbiji biti u nepovoljnijem položaju od potrošača u Evropskoj uniji”, tvrdi ministar trgovine i usluga Slobodan Milosavljević.
Novim zakonom, kažu u Ministarstvu, doći će kraj monopolskom ponašanju trgovaca prema kupcima, ali i prema proizvođačima.
Organizacije za zaštitu potrošača su skeptične i podsećaju da su i ranijih godina dobijali slična obećanja.
"Ne mogu reći da sam zadovoljan zakonom, zadovoljan sam rešenjima, a sam zakon ćemo videti kada uđe u skupštinsku proceduru. Ali, plašim se da od današnjeg zakona, sem ovog 'maskenbala’, neće biti ništa u tom smislu”, navodi Goran Papović iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača.
"Posebno zavisi od toga koliko ćemo implementirati ovaj i druge zakone. Mi više od decenije želimo da izvršimo zakonsku regulativu koja se odnosi na zaštitu potrošača, ali i konstantan otpor doslednijoj primeni tih zakonskih rešenja”, kaže Petar Bogosavljević iz Udruženja potrošača Beograda.
Potrošači imaju različita iskustva. Sve uglavnom zavisi od trgovine i prodavca.
U naredna dva meseca trajaće javna rasprava o ovom zakonu, a usvajanje može da se očekuje krajem ove ili početkom iduće godine.
Tadić: Suštinske promene
Predsednik Srbije Boris Tadić je rekao da će Zakon o zaštiti potrošača, koji ulazi u javnu raspravu, uneti suštinske promene u svakodnevni život svakog građanina.
Tadić je, posle razgovora sa evropskom komesarkom za zaštitu potrošača Meglenom Kunevom, ocenio da taj zakon ima izuzetan značaj za Srbiju, ne samo zbog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, već će, štiteći građane kao potrošače, doprineti daljoj demokratizaciji Srbije i ubrzati njeno članstvo u Evropskoj uniji.
"Razgovarajući sa komesarkom Kunevom, došli smo do jednostavne argumentacije da kada građanin razume prirodu svog računa i svoj odnos prema onome ko mu je ispostavio račun, zna šta plaća i kako da zaštiti svoj interes i kada mu država u tome pomaže, onda je on zaštićen i siguran u društvu u kojem živi", rekao je Tadić.
On je predočio da Zakon o zaštiti potrošača u središte pažnje dovodi građanina i precizirao da je sa evropskom komesarkom razgovarao i o tome koliko su Bugarska i bugarski građani dobili članstvom u EU.
Usaglasili smo se da je članstvo mnogih novoprimljenih zemalja u EU bilo od odlučujuće važnosti u suočavanju sa svetskom ekonomskom krizom, jer je EU pokazala visoku solidarnost.
"To bi bilo izuzetno važno i za zemlje zapadnog Balkana i zbog toga je članstvo najvažniji politički cilj pred ovom vladom, pred Srbijom i to će biti sve dok ne ostvarimo to članstvo u punom smislu", poručio je Tadić.
Kuneva je istakla da u teškim vremenima krize Unija podržava svoje članice i partnere i naglasila da je neophodna "vera u otvoreno tržište" .
Srbija je na dobrom putu, ne samo zbog najavljenog Zakona o zaštiti potrošača, već zbog toga što su političari ozbiljni u tome, rekla je Kuneva, posle razgovora sa Tadićem.
"Ako vidimo konkurenciju u punom zamahu, videćemo manje monopola i više dobrobiti za potrošače", rekla je Kuneva.
Ona je predočila da se oko 58 odsto evropskog društvenog proizvoda ostvaruje preko potrošača, a da osam odsto ekonomije EU čine usluge.
Kuneva je istakla da "potrošači prave ekonomiju", zahvaljujući evropskom otvorenom tržištu.