U gorivu olova i sumpora iznad standarda EU

Izvor: Blic, 05.Mar.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

U gorivu olova i sumpora iznad standarda EU

Kvalitet bezolovnog benzina BMB 95 na pumpama pet naftnih kompanija sličnog je kvaliteta i odgovara standardima, utvrdilo je istraživanje koje je proteklih dana sproveo „Blic". Nažalost, za vozače u Srbiji loša vest je činjenica da benzin sadrži i do sedam puta veće koncentracije sumpora, kao i više olova od propisa koji važe u zemljama Evropske unije.

Za potrebe istraživanja „Blica" kompletnu analizu radio je „Jugoinspekt" jedina akreditovana laboratorija >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << za ispitivanje u Srbiji. Stručnjaci „Jugoinspekta" u prisustvu ekipe „Blica" uzeli su uzorke sa pet slučajno odabranih pumpi NIS-a, OMV-a, MOL-a, „Hellenik Petroleuma" (EKO) i „Fluksa" (AVIA). Pumpe su odabrane po metodu slučajnog uzorka i bez obaveštavanja njihovih vlasnika. Kako bi se dobili što realniji rezultati istraživanja, sa svake pumpe uzet je uzorak od dve litre goriva, od kojih je jedan litar služio za analizu, dok je drugi ostavljen „za arhivu". Svi uzorke inspektor je odmah zapečatio i poslao na analizu.

U „Jugoinspektu", jedinoj akreditovanoj laboratoriji za ispitivanje u celoj zemlji, zaključili su da ispitani parametri, ukupno je analizirano njih 12, odgovaraju zahtevima pravilnika o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla.

Iako uzorci odgovaraju domaćim pravilnicima, uzorkovani benzin sadrži veće količine sumpora i olova nego što propisuju evropski standardi. Naime, prema standardima Evrope dozvoljena količina sumpora je 50 miligrama po litru, a u Srbiji je 650 mg/l. U uzorcima se količina sumpora kretala od 340 do 360 mg/l, što je oko sedam puta više nego što je dozvoljeno u Evropi. Sumpor je sastavni deo sirove nafte i u principu, za razliku od olova, ne poboljšava rad motora niti utiče na bolji kvalitet goriva. Ali zato stvara koroziju, naročito, u sistemu za dovod goriva.

S druge strane, olovo poboljšava oktansku vrednost benzina i ima dobra mazivna svojstva, ali šteti katalizatoru. Evropski standard propisuje da je maksimalna dozvoljena količina olova pet miligrama po litri benzina, dok je naša gornja granica ispod 13 miligrama, što naši uzorci i imaju. Međutim, osnovni razlog što su ova dva elementa maltene zabranjena u benzinu koje se prodaje u Evropi jeste zato što su otrovni naročito kada se udišu u većim količinama. Osim u ovim elementima, uzorkovani benzin bio je dobrog kvaliteta.

Jedan od važnih faktora kvaliteta benzina jeste i njegova gustina jer je dokazano da se gorivo manje troši što je gustina veća. Naime, minimalna dozvoljena gustina prema našim standardima je 720 kg/m3, a maksimalna 780 kg/m3, dok se u našim uzorcima kreće oko 750 kg/m3. Tako da se može zaključiti da je gustina goriva zadovoljavajuća u odnosu na dozvoljene granice.

Zanimljivo je da je u svim uzorcima nađena veća oktanska vrednost od propisane, što i nije tako loše s obzirom na to da veći broj oktana smanjuje potrošnju i daje veću snagu automobilu. U proseku, uzorkovani benzin ima oko pola oktana više od minimalne vrednosti od 95. Inače, na domaćim pumpama se ne može kupiti benzin koji ima veću oktansku vrednost iako se već u susednoj Bugarskoj, na primer, može kupiti benzin koji ima čitavih 100 oktana. Prema rečima nekih vozača, ovaj benzin se troši i do petinu manje u odnosu na naš.

Ispod evropskih standarda

Domaći standard JUS228 identičan je sa evropskim EN228. Tako i naš i evropski standard ograničavaju količine olova na pet miligrama po litri i sumpora na ispod 50 mg/l. Međutim, kako su nam objasnili u „Jugoinspektu", izvršene su izmene posebnim pravilnicima koje dozvoljavaju da benzin domaće proizvodnje ima veće količine sumpora i olova. Kako su nam objasnili, ovaj pravilnik je donešen zbog toga što naše rafinerije još uvek ne mogu tehnički da zadovolje propisani standard. Prodavci se snabdevaju benzinom upravo iz domaćih rafinerija.

Tumačenje elemenata:

GUSTINA - Odnos masti i zapremine na određenoj temperaturi (15 stepeni celzijusa). Dokazano je da se benzini veće gustine manje troše u vožnji.

OKTANSKI BROJ - Gorivo sa više oktana će izgarati nešto sporije od goriva sa manje oktana. Takođe, auto ima za veću snagu.

OLOVO - Odličan podizač oktanskog broja i ima dobra mazivna svojstva, ali je škodljivo za katalizator. Zagađuje okolinu.

SUMPOR - u principu ne služi ničemu u radu automobila, ali je on sastavni deo same sirove nafte. Korodivno deluje naročito u sistemu za dovod goriva i šteti okolini.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.