Tržište prepuno tehničke robe lošeg kvaliteta

Izvor: Blic, 04.Feb.2008, 08:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Tržište prepuno tehničke robe lošeg kvaliteta

Umesto da kupcu vrate novac ili zamene neispravan proizvod, trgovci često izbegavaju da reaguju na reklamacije na neispravnu tehničku robu, a neretko i odgovornost prebacuju na drugog. Međutim, da bi ostvario svoje pravo, potrošaču je dovoljno da ima garanciju i fiskalni račun kako bi inspekcija mogla nesavesnog prodavca da natera da popravi proizvod ili da vrati novac.

Jeftini tehnički uređaji, koji su preplavili Srbiju, često su lošeg kvaliteta, pa se na njih kupci najviše >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << i žale. Uvoznici su dužni da obezbede kako servisiranje, tako i dovoljan broj rezervnih delova, ali se u praksi često dešava da ovi uslovi nisu ispunjeni.

- Trgovci se veoma nekorektno ponašaju. Često pronalaze različite izgovore kako ne bi reagovali na reklamaciju, a obično se sve završi u inspekciji ili organizaciji potrošača - kaže za „Blic" Milić Marković, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ovoj organizaciji je prošle godine stiglo oko 1.800 žalbi na ispravnost tehničkih uređaja, dok je Republičkoj tržišnoj inspekciji samo na teritoriji Beograda stiglo preko tri hiljade prijava. Kupci se najviše žale na neispravnu belu tehniku - veš-mašine, mašine za pranje sudova, kao i na televizore.

- Najviše žalbi imamo na kvalitet, zatim na nepostojanje garantnog lista, a često nedostaje i uputstvo za korišćenje na srpskom jeziku - kaže Radenko Ćetković, načelnik Tržišne inspekcije u Beogradu. Oba sagovornika naglašavaju da prilikom bilo koje kupovine tehničke ili neke druge slične robe, trgovac mora da izda fiskalni račun i garanciju. Fiskalni račun, između ostalog, mora da ima podatke o nazivu proizvoda i vremenu izdavanja, a garancija mora da sadrži naziv ovlašćenog servisera kojem kupac može da se obrati ukoliko je proizvod neispravan.

Nakon prijave, serviser ima obavezu da kvar otkloni u roku od osam dana, a ukoliko aparat ne može da se popravi, prodavac je dužan da u roku od 45 dana dostavi novi proizvod, vrati novac ili zameni proizvod nekim drugim, u zavisnosti šta odluči kupac. Međutim, ako se ne ispoštuje ova procedura, potrošač može da se obrati tržišnoj inspekciji ili nekom od udruženja potrošača.

- Ako inspekcija ne uradi ništa, onda kupac može da se obrati pomoćniku ministra pri Ministarstvu trgovine, a inspektor rizikuje da bude zamenjen. Ukoliko se ni tu ne završi, onda postupak može da se rešava vansudski ili sudski, a organizacija potrošača ima ingerencije da zastupa stranku u tom postupku - objašnjava Milić Marković i dodaje da se oko 80 odsto slučajeva završi pozitivno po kupca, a inspektori obično reaguju u roku od dva dana.

Ipak, trgovci imaju obavezu i da demonstriraju proizvod prilikom kupovine. Takođe, trebalo bi da znaju i kome kupac treba da se obrati u slučaju da je proizvod neispravan. U praksi oni to često ne znaju ili izbegavaju takve odgovore.

- Kupio sam frižider koji košta 500 evra i posle dva meseca se pokvario. Otišao sam kod prodavca i tražio da mi se vrati novac. Oni su me uputili na uvoznika. Kada sam se obratio njima, rekli su da što se njih tiče prodajom aparata su završili sve obaveze i da se javim serviseru. U inspekciji su mi rekli da proizvodi koji su pod garancijom ne mogu odmah da se zamene i uputili na nosioca prava sa garantnog lista. Na kraju sam morao da se obratim serviseru, a u međuvremenu sam izgubio nekoliko dana u natezanju - žali se čitalac „Blica" Dragan Jelovac.

Uzrok ovako loših odnosa sa kupcima često je nestručnost prodavaca u radnji, ali i tržišna filozofija trgovaca da se kupcu proda proizvod na svaki način.

- Umesto da kupcu vrate novac ili zamene proizvod i na taj način ga „kupe", trgovci obično troše energiju na ubeđivanje da oni nisu nadležni i slično. Na primer, u Italiji kada vratite neispravne cipele, oni vam u znak zahvalnosti što ste njihov kupac uz novi par daju i neki poklončić. Tako im se mušterije uvek vraćaju, a često dovode i svoje prijatelje da tu kupuju - kaže načelnik Ćetković.

Kupiš TV, a dobiješ račun za jorgan

U Srbiji još uvek ima tehničke robe koja se prodaje na crno, a trgovci se često koriste različitim trikovima kako bi ovakvu robu provukli kroz papire. - Kupci treba da obrate pažnju na to šta piše na fiskalnom računu. Dešava se, na primer, da kupite televizor za pet hiljada dinara, ali vam na računu umesto TV-a napišu da su prodali jorgan ili nešto drugo. To se najčešće dešava kod igračaka i sličnih proizvoda. Ponekad se dešava da neka roba nije kodirana u fiskalnoj kasi, pa onda prodavac umesto da otkuca dva kilograma šećera, on kuca dva kilograma nečeg drugog što isto košta - kaže Ćetković i dodaje da ukoliko trgovac ne izda fiskalni račun, kupac ima pravo da robu iznese a da je ne plati.

Za sve prijave postoji dežurna inspekcijska služba koja svakodnevno radi od 8 do 22 časa i građani se mogu žaliti na broj telefona 011/3227-376.

Obavezni papiri uz tehnički uređaj

-Deklaracija

-Tehničko uputstvo

-Uputstvo za upotrebu (sadrži podatke o proizvođaču, zemlji porekla, uvozniku, dobavljaču, sastavu, količini, kvalitetu, datumu proizvodnje, načinu upotrebe, održavanju ili čuvanju proizvoda)

-Garantni list (sadrži naziv i sedište davaoca garancije, podatke kojima se identifikuje proizvod, garantni rok, izjavu o garanciji i uslovima garancije uz odgovornost prodavca i proizvođača za ispravnost kupljenog proizvoda u garantnom roku, spisak servisa, naziv i sedište, datum prodaje, pečat i potpis ovlašćenog prodavca)

Kazne za trgovce do tri miliona dinara

Ukoliko prilikom prodaje pravno lice ne obezbedi potrebnu prateću dokumentaciju, rezervne delove, servis ili deklaracije, pravno lice rizikuje da plati kaznu od 300.000 do tri miliona dinara. Za nepostojanje prateće dokumentacije predviđene su i kazne za preduzetnike koje iznose od 100.000 do 500.000 dinara. U slučaju da se kupcu ne izda fiskalni račun i ne isporuči mu se proizvod koji je veće težine i obima na traženu adresu, pravno lice može biti kažnjeno od 100.000 do milion dinara.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.