Šta nam poručuju predizborne parole?

Izvor: Danas, 18.Apr.2016, 12:38   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šta nam poručuju predizborne parole?

Beograd - Slogani u izbornoj kampanji mahom su nemaštoviti, opšti, patetični, proizvoljni, prazni, nepokretački, usiljeni, puni sebe, neinteligentni, potcenjivački. Većina aktuelnih slogana sastoji se od usamljenih pojmova van konteksta ili su fraze, ocenjuju asistentkinja na Fakultetu političkih nauka Lidija Mirkov i profesor FPN-a Dobrivoje Stanojević, koji za Danas analiziraju slogane političkih partija koje učestvuju u kampanji za predstojeće parlamentarne izbore.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Danas <<
                       - Suština slogana u predizbornoj kampanji jeste da privuče nove i zadrži "sigurne" glasače. Da bi se to postiglo, slogan treba da sažme glavnu programsku ideju stranke u jedan moto ili izraz, što se ostvaruje elokventnim i preciznim stilom izražavanja. Međutim, čini se da parole izborne kampanje 2016. nisu dovoljno inventivne - objašnjava Mirkov.

U sloganu SNS - Ujedinjeni možemo sve! Aleksandar Vučić - Srbija pobeđuje! profesor Dobrivoje Stanojević uočava manipulaciju opštim mestima.

- Ne zna se ko je ujedinjen i šta znači to 'sve'. 'Možemo' ne pokreće na akciju. Subjekat se tačno ne zna. Sve u cilju da dominira ime Aleksandra Vučića, koje se uzima kao čarobna formula. Manipulativno je i pominjanje Srbije, gotovo pleonastičko, jer je reč o izborima u Srbiji. Uvođenje sportsko-ratničke terminologije o pobeđivanju deluje isprazno - kaže profesor Stanojević.

Mirkov dodaje da je ujedinjenost važna u srpskoj tradiciji i da zato reči koje upućuju na zajedništvo, ujedinjenost, otvorene mogućnosti utiču na osećanja birača na više nivoa.

- Kada političari obećavaju sve, obično nam otkrivaju da ne planiraju ništa, jer nijedna vlast nije svemoguća - kaže naša sagovornica.

Reč Srbija, opet s manipulativnim ciljem, pojavljuje se i u sloganu SRS - Srbiju u sigurne ruke - Dr Vojislav Šešelj, u kome profesor Stanojević uočava i retoričku strukturnu srodnost sa prethodnim sloganom.

- Dominira autoritarni stav, nametanje vođe. Glas prošlosti, navodi on, dok Mirkov u idiomu "sigurne ruke" zapaža sličnost sa "čvrstom rukom".

Parolu SDS-LDP-LSV - Mora drugačije i Čeda, Boris, Čanak profesor Stanojević smatra nejasnom i staromodnom, jer se ne zna šta je to drugačije, niti birača motiviše to što mora. Prepoznaje se, kako ističe, "ponavljanje modela o potrebi promena od strane onih koji nisu načinili promene kada su to mogli", dok u sloganu Levice Srbije - Idemo preovlađuje "neodređenost, neoblikovanost i nedovršenost". Lidija Mirkov skreće pažnju na fotografiju vođe koja ide uz ovu parolu, koja bi značila da na osnovu njegovih prethodnih aktivnosti možemo pretpostaviti kuda ćemo krenuti ako glasamo za njih.

- Isto je i kada politička stranka ili koalicija odluče da umesto slogana postave imena svojih vođa, što pokazuje da je reč o politici autoriteta ličnosti. Prepoznatljivost vođa danas važnija je od prepoznavanja političkog programa, a tome su sklone sve partije u Srbiji - kaže Mirkov.

Za slogan DS, Nova Stranka - Za pravednu Srbiju! Živeti normalno! Živeti sad! Dostojanstvo ti niko ne sme oduzeti, profesor Stanojević kaže da je glomazan, nepotrebno raspričan, patetičan, repetitivan, ali ipak razrađen u svojim ciljevima, dok je slogan SPS - JS - Sloboda, jednakost, solidarnost, pravda! Samo hrabro! Do pobede! "socijalistička i kvazirevolucionarna raspričanost" koja ne može pridobiti nove glasače, "viđena je i dosadna".

Demokratska stranka Srbije i Dveri nastupaju, kako ističu naši sagovornici, sa najnesamosvojnijim, najbanalnijim i apsurdnim sloganom - "Sreća", što je, dodaje Mirkov, apstraktan pojam koji za svakog pojedinca znači nešto drugo i ne može biti institucionalno određen.

Glavu gore, slogan LSV, jeste frazerski, kaže Stanojević, "neodređen i patetičan", dok je Dosta je bilo! takođe nedovoljno određen, ali pokretački, sa elementima razumne afektivnosti, te je najbolji slogan ovih izbora, smatra on. Za Mirkov, rečenica "Dosta je bilo" izgovara se kao protestna nota.

- Nismo saznali ništa novo iz slogana, ali su nas podsetili na svoje opozicione tendencije - dosta je bilo loše vlasti, dosta je bilo - čega god što biračima smeta. Dakle, ciljna publika za ovaj slogan jesu svi koji su nečim u državi nezadovoljni. NJime se najavljuje radikalni prekid sa tekućim okolnostima, ali je neinformativan jer ne saopštava ništa osim oponiranja aktuelnoj vlasti - ukazuje Mirkov.

Manipulacija ponosom

- Najmanipulativniji izraz u kampanji je svakako "ponosan sam". NJome se unapred odbacuje mogućnost kritike. Ko će kritikovati nekoga ko je ponosan i kvariti mu raspoloženje neposredno mu se suprotstavljajući - ističe profesor Stanojević.

Prikriveni vojnički slogan socijalista

Jedan od komentara na društvenim mrežama o sloganu socijalista - Služimo narodu, bio je da su socijalisti ovim sloganom zapravo zamaskirali njen vojnički ton i vešto je pretvorili u mirnodopski slogan. Svako ko je bio u JNA zna da kad oficir kaže - Vrlo dobro - odgovor vojske je - Služimo narodu! Upravo ono što i SPS poručuje kroz ovaj vojničko-naredbodavni slogan u kojem vešto cilja populaciju birača od 40 godina pa na gore, jer su te generacije poslednje koje su služile vojsku u bivšoj SFRJ.

SLOGANI:

SNS - Ujedinjeni možemo sve! Aleksandar Vučić - Srbija pobeđuje!

SRS - Srbiju u sigurne ruke - "Dr Vojislav Šešelj"

SDS-LDP-LSV- Mora drugačije i Čeda, Boris, Čanak

DS, Nova Stranka - Za pravednu Srbiju! Živeti normalno! Živeti sad! Dostojanstvo ti niko ne sme oduzeti.

SPS- JS - Sloboda, jednakost, solidarnost, pravda! Samo hrabro! Do pobede!

Levica Srbije - Idemo

Demokratska stranka Srbije i Dveri - "Sreća"

Dosta je bilo - Dosta je bilo!

LSV - Glavu gore

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.