[REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a

Izvor: TangoSix.rs, 01.Avg.2019, 09:23   (ažurirano 02.Apr.2020.)

[REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a

Isporuka trećeg Erbasovog H145M Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije bila je odličan povod da vidimo kako je leteti u helikopteru, retka prilika da napravimo detaljniju reportažu tokom letačkih operacija jedinice, saznamo i vidimo neke nove i interesantne detalje novih srpskih civilnih helikoptera vojnog pedigrea.
Najbitnija informacija na početku. Zašto YU-ICE? Šta znači „ICE“?
Kao što smo već prvi analizirali, Helikopterska jedinica MUP-a imala je želju >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << da svoje letelice kroz registraciju vazduhoplova označi prema opštoj nameni. Kako su rekli za Tango Six, Direktorat civilnog vazduhoplovstva im je izašao u susret rekavši da Policija ne mora u ovom slučaju da prati „Hotel“ pravilo registra vazduhoplova (radi logičnije kategorizacije svi helikopteri u YU registru počinju sa „H“). Tako je helikopter za medicinski transport dobio „-MED“, verzija za traganje i spasavanje „- SAR“, dok će „-MUP“ (stiže u prvim mesecima iduće godine) biti oznaka helikoptera namenjenog za „opšte“ policijske operacije, bez specifične uloge.
Trebalo je zatim imenovati četvrti helikopter koji će jedini služiti isključivo (sve druge letelice mogu menjati modularnu opremu između sebe) za borbene misije Žandarmerije i intervencije SAJ-a. Pripadnici Helikopterske jedinice došli su na ideju da ga, imajući u obzir dva mitraljeza M84 koji služe vatrenoj podršci, krste „ICE“ – skraćenicom od (I)n (C)ase of (E)mergency. Doleće kad zagusti.
Pogledajte našu video reportažu kako je izgledao doček YU-ICE u vazduhu pred Beogradom:

Formacija za dobrodošlicu YU-SAR sa FLIR Star Safire 380HDc kućištem i TrakkaBeam A800 reflektorom na skijama / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Pripreme za poletanje, camera ship za današnje snimanje YU-HEC vidljiv u daljini / Foto: Petar Vojinović, Tango Six VIP raspored sedenja. Svi policijski helikopteri imaju klimu koja radi savršeno / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ček lista na stalku sa opcijama osvetljenja za normalne i night vision operacije. Svi MUP-ovi helikopteri imaju night vision kompatibilno osvetljenje unutar kokpita / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Treći helikopter YU-ICE stigao je u ponedeljak 29. jula. Taj dan bio je jedan od interesantnijih za Helikoptersku jedinicu. Pre podne, pre dolaska letelice namenjene borbenim timovima Žandarmerije, YU-MED je dobio svoju prvu zvaničnu misiju VIP prevoza. Predsednik Vučić je u njemu leteo do Niša na promociju donacije oklopno-izviđačkih vozila pristiglih iz Rusije. Medicinski kit (nosila, defibrilator, EKG i dva sedišta za medicinskog tehničara i lekara) lako se skida i na šine na podu  pričvršćuju se sedišta koja su sigurno nešto najudobnije što se može naći u domaćim helikopterima (ako izuzmemo neprevaziđene fotelje u YU-HEG).
Plan je bio da YU-SAR i YU-MED sačekaju YU-ICE u vazduhu i da Tango Six iz „Hotel Echo Charlie“ Gazele snimi formaciju tri nova H145M.
YU-SAR fotografisan iz YU-MED nakon poletanja sa „Nikole Tesle“. Komandant Helikopterske jedinice Nenad Nedić prepoznatljiv na desnom sedištu pogledom prati YU-MED. Pravilo formacijskog letenja kaže da kada se leti u paru ne gledaš napred nego u letelicu koju pratiš. Svi policijski helikopteri imaju zatamnjena stakla / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Ponedeljak je bio interesantan i po tome što je u širem reonu Beograda baš u vreme dolaska YU-ICE (sa privremenom Erbas registracijom D-HADR) bilo nekoliko olujnih oblaka i pristune ali ne ekstremne konvektivne aktivnosti. Vremena dočeka i čekanja bila su isplanirana ali je kretanje CB-va bilo nepredvidivo.
Ubrzo nakon poletanja meteo situacija je počela da se komplikuje. YU-ICE je zbog nje takođe kasnio pa su dva Erbasa i Gazela sleteli na livadu nedaleko od termoelektrane „Nikola Tesla“ Tesla kod Obrenovca.
Predah na livadi nedaleko od termoelektrane. Autonomija leta MUP-ovih H145M iznosi 2 sata i 40 minuta sa rezervom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Izbegavanje CB ćelija i praćenje njihovog kretanja uz pomoć radara i preglednog prikazivača / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Pauza na livadi bila je prilika da nam piloti pokažu interesantne detalje Erbasovog Helionix sistema avionike koji je standardan za sve srpske H145M.
Deo demonstracije pokretne mape možete pogledati na našem Instagram nalogu.
Kao što smo već pisali, za razliku od RV i PVO gde samo „14502“ ima jedan, sva četiri MUP-ova helikoptera imaće Bendix King RDR 2000 meteo radar.
Svi policijski helikopteri opremljeni su „crnim kutijama“ odnosno registratorima parametara leta i audio komunikacije. Sve letelice su takođe opremljene HUMS sistemom (Health and Usage Monitoring System) koji konstantno snima status svih kritičnih sistema helikoptera radi ranog otkrivanja defekata ili kvarova. Kada se problem na ovaj način prepozna u nastanku održavanje (Helikopterska jedinca ima svoju organizaciju za održavanje letelica) može preduprediti kvar koji se može odraziti na operativnu raspoloživost. Podaci se pohranjuju na PCMCIA karticu a procedura u Helikopterskoj jedinici MUP-a biće da se skidaju na svakih sedam dana i analiziraju. Ovakav koncept preventivnog održavanja biće ključan za ispunjavanje Erbasove reklamirane operativne raspoloživosti helikoptera veće od 95%.
YU-SAR je prvi let sa YU tablama imao u ponedeljak, YU-MED prošllog petka / Foto: Petat Vojinović, Tango Six Kao što smo već pisali, YU-SAR je opremljen FLIR-ovim Star Safire setom koji se može prebacivati sa helikoptera na helikopter i koji, za razliku od opcije koju je uzelo RV i PVO, ima zaseban veći veći ekran u okviru konzole za posebnog operatera koja se nalazi u zadnjem delu letelice. Cela FLIR konzola se poput medicinske opreme takođe može prebacivati iz helikoptera u helikopter.

YU-SAR jedini ima takozvani „Direction Finder“, uređaj koji registruje ELT frekvencije i određuje relativni pravac emitera koji će obično doći od letelice koja se jače udarila o tlo odnosno doživela nezgodu. Helikopterska jedinica ove uređaje već ima na YU-HCZ i YU-HCA Belovima.
Svi policijski helikopteri takođe imaju i TV kameru koja se nalazi na donjem delu repnog rotora i uperena je u dvokrilna vrata na zadnjem delu letelice / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Nakon pauze radi izbegavanja meteo rizika i sinhronizacije dočeka, YU-ICE se pridružio formaciji negde kod SUBOT pointa (Subotište).
Piloti jedinice na čelu sa komandantom Nenadom Nedićem bez ikakvih problema održavali su savršenu formaciju za potrebe našeg snimanja i fotografisanja. YU-ICE je letela mešovita srpsko-Erbas posada budući da je helikopter i dalje formalno vlasništvo evropskog proizvođača. Za nekoliko dana mu na vojnom poligonu Nikinci predstoji testiranje domaćih mitraljeza kao poslednje faze prihvata letelice od strane MUP-a kada će mu se skinuti D- nalepnica i Nemačka zastava.
YU-ICE u prednjem delu putničke kabine ima držače za dva mitraljeza i šest sedišta u zadnjem delu kabine kao u borbenim RV i PVO primercima. „ICE“ takođe jedini ima „pancirna sedišta“ namenjena zaštiti od malokalibarske municije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Držače za mitraljeze moguće je odšrafiti i skinuti. Sva modularna oprema (mitraljezi, sedišta, medicinska oprema, konzola za FLIR operatera)  pričvršćuje se za četiri šine koje idu duž cele kabine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six „In Case of Emergency“ prvi dan kod kuće / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Konzola za operatera FLIR Star Safire 380HDc sistema se takođe može prebacivati u druge helikoptere po potrebi. Formacijski, FLIR će se nalaziti na YU-SAR / Foto: Petar Vojinović, Tango Six YU-MED nakon skidanja sedišta. Jasno su vidljive četiri šine na kojima se postavlja modularna oprema / Foto: Petar Vojinović, Tango Six YU-MED sa svojom standardnom opremom za medicinski prevoz već stabilizovanih pacijenata. Kupljeni medicinski kit između ostalog sadrži: dve ležaljke, dva sedišta za tehničara i lekara, uređaj za praćenje životnih funkcija, defibrilator, infuzioni sistem, kiseoničku bocu, uređaj za merenje nivoa šećera u krvi, dve torbe sa drugom neophodnom medicinskom opremom, opremu za imobilizaciju vrata / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Hangarisanje nakon napornog letačkog dana. O „Apoteci“ se brine i tako što se stavljaju podloge kako skije ne bi oštetile anti static pod / Foto: Petar Vojinović, Tango Six …dok u drugom delu hangara više bukvalno nema mesta za helikoptere / Foto: Petar Vojinović, Tango Six The post [REPORTAŽA] Leteli smo u novom helikopteru H145M Helikopterske jedinice MUP-a appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.