Izvor: Politika, 16.Jun.2014, 16:31   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kontrola letenja prodaje nedavno kupljeni avion

Zbog pogrešne poslovne procene traži se kupac za „king er 350” sa specijalnom opremom. – U Kontroli letenja Srbije i Crne Gore veruju da će povratiti uloženih osam miliona evra

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore SMATSA (Serbia and Montenegro Air Traffic Services) nedavno je u „Politici” objavila oglas za prodaju dvomotornog aviona „king er 350” namenjenog kalibraži, podešavanju, zemaljskih radara i uređaja za navigaciju. Bio bi to samo jedan neuobičajen >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << oglas da nije reč o avionu koji je tek ušao u flotu ove institucije zadužene za bezbednost vazdušnog saobraćaja iznad Srbije i susedne Crne Gore, kao i iznad dela Jadrana i otprilike polovine BiH. Bez obzira na to što SMATSA nije budžetski korisnik, već sredstva za rad dobija preko Evropske organizacije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (Eurocontrol), postavlja se pitanje racionalnosti takvog poslovnog poteza – kupovine letelice vredne osam miliona evra i, ubrzo zatim, njene prodaje.

U razgovoru za „Politiku” Radojica Rovčanin, direktor SMATSA, potvrđuje da je avion koji se prodaje praktično nov. Proizveden je u junu prošle godine, isporučen je već u avgustu, a registrovan u Srbiji u decembru 2013. godine. Ugovor o nabavci aviona, proizvodu američke kompanije „Bičkraft”, potpisan je u decembru 2012. godine.

– Tadašnje rukovodstvo SMATSA donelo je odluku o nabavci aviona. Ispoštovana je procedura, nadzorni odbor se saglasio s tim. Međutim, ispostavilo se da je ta procena bila pogrešna, nije bilo dovoljno posla za taj avion, dovoljan je bio onaj jedan istog tipa koji je SMATSA već imala. Pošto je održavanje aviona skupo, doneli smo odluku o prodaji tek kupljenog aviona – kaže Rovčanin.

SMATSA poslove kalibraže obavlja u inostranstvu, praktično u svim bivšim jugoslovenskim republikama, kao i u Mađarskoj i Albaniji. Mnoge države našle su računicu da im je isplativije da plaćaju uslugu sa strane nego da imaju avion sa specijalnom opremom. Srbija (i Crna Gora, reč je o zajedničkoj instituciji) sada imaju dva takva aviona.

Ma kako to izgledalo čudno kada se napravi paralela sa, na primer, prodajom automobila, u SMATSA veruju da će izvući uloženi novac bez obzira na to što je avion sada „polovan”, star svega godinu dana. Naime, za razliku od automobila, avioni, a posebno sa opremom za kalibražu, ne mogu odmah da se kupe i preuzmu. Neki potencijalni kupci možda su u vremenskoj stisci, imaju potpisane ugovore za usluge kalibraže, a njihov avion, na koji su računali, iz nekog razloga je van upotrebe. „King er 350” koji se prodaje ima i komplet medicinske opreme, pa je pogodan i za sanitetske letove. Tokom minulih desetak meseci, koliko je u Srbiji, za tu namenu upotrebljen je samo jednom, kada je iz Praga u Beograd sa lečenja vraćeno teško obolelo dete.       

M. Galović

objavljeno: 15.06.2014.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.